Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke begrepsvaliditeten til et utvalg indikatorer i ledergruppeinventoriet effect. Seksten toppledergrupper i statsforvaltningen i Norge (departementer, direktorater og tilsyn) utgjorde datagrunnlaget for begrepsvalideringen. Begrepsvalideringen ble gjennomført ved å sammenligne resultater på indikatorene i effect opp mot andre indikatorer som kan fungere som mål på de samme fenomenene som effect hevder å måle. Disse eksterne indikatorene ble utarbeidet ut ifra hva ledergruppene kvalitativt beskrev som sine styrker og utviklingsområder. Det ble tatt i bruk en induktiv tematisk analyse for å identifisere styrker og utviklingsområder. Videre ble det tatt i bruk en deduktiv tematisk analyse for å sammenligne kategorier og temaer fra den induktive analysen opp mot indikatorene i effect. Den deduktive tematiske analysen viste at 12 kategorier delte felles teoretiske definisjoner med 12 av indikatorene i effect, og utgjorde dermed kategorier som kunne benyttes som eksterne kriterier for å validere indikatorene i effect. For å undersøke sammenhengen mellom kategoriene og indikatorene, testet jeg om det var en sammenheng mellom hva ledergrupper i sine kvalitative kommentarer beskrev som styrker og utviklingsområder, og hvordan de skåret på de kvantitative indikatorene i effect. Det ble anvendt t-tester for uavhengige utvalg for å undersøke disse sammenhengene. Resultatene fra t-testene indikerer at ledergruppenes skåre på 8 av 12 indikatorer i effect, kan representere et reelt nivå at det latente begrepet indikatoren er utviklet for å måle.