Hide metadata

dc.contributor.authorSolstad, Are
dc.date.accessioned2018-02-08T22:27:54Z
dc.date.available2018-02-08T22:27:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSolstad, Are. Ledelse og profesjonsutvikling på ungdomstrinnet. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/59984
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ undersøkelse av tre ungdomsskolers arbeid med skolebasert kompetanseutvikling i den nasjonale satsingen Ungdomstrinn i utvikling, som har pågått i perioden 2013-2017. I studien undersøker vi hvordan skolenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling bidrar til profesjonsutvikling, hva som kjennetegner ledelsespraksisen ved skolene, og hvilke faktorer som kan identifiseres som sentrale drivkrefter i arbeidet. Formålet er å beskrive, forstå og utvikle et bredere kunnskapsgrunnlag for hvordan arbeid med skolebasert kompetanseutvikling kan bidra positivt til profesjonsutvikling. Det empiriske grunnlaget består av seks gruppeintervjuer med tretten lærere og seks ledere på skoler som alle har deltatt i satsingen. Vi finner at skolenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling bidrar til profesjonsutvikling gjennom læringsorientert ledelse med ulike varianter av en distribuert ledelsespraksis. Denne praksisen kommer til uttrykk gjennom aktiv bruk av ressurspersoner og gjennom produktive arbeidsformer som gjør at lærere og ledere tar større ansvar for egen og kollegers profesjonelle utvikling. Rektorene har lagt til rette for skolebasert kompetanseutvikling gjennom god organisering, prioritering av tid og oversettelser av den nasjonale strategien til den lokale skolekonteksten. Funnene viser at arbeidet har gitt skolene verktøy for å ta sterkere og tydeligere grep om egen utvikling. Lærerne har blitt involvert og myndiggjort gjennom arbeid i mindre lærergrupper, utprøving og observasjon av praksis, kollegaveiledning og erfaringsdeling. Den handlingsrettede og involverende måten utviklingsarbeidet er lagt opp på, gjør at lærerne føler et sterkere eierskap og at arbeidet oppleves som relevant i daglig praksis, der både lærere og ledere er blitt utfordret og ansvarliggjort når det gjelder kvaliteten på egen undervisning og ledelse. I dette arbeidet identifiseres en medskapingsprosess hvor profesjonsutvikling har foregått i samspill mellom lærere og ledere, og med eksterne aktører. Profesjonsutviklingen foregår i en vekselvirkning mellom profesjonsutvikling ovenfra, gjennom styringssignaler, og profesjonsutvikling innenfra, gjennom det skolebaserte utviklingsarbeidet. Samtidig pågår en profesjonsutvikling utenfra gjennom påvirkning og bidrag fra UH-miljøer, foresatte og praksis fra andre skoler. I arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling framkommer det utfordringer og spenningsforhold som tydeligst kommer til utrykk i balansen mellom drift og utviklingsoppgaver, og mellom individuell og kollektiv praksis.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleLedelse og profesjonsutvikling på ungdomstrinnetnob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2018-02-08T22:27:54Z
dc.creator.authorSolstad, Are
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62681
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59984/1/Masteroppgave-Bekkelien-Solstad--01-11-2017.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata