Hide metadata

dc.date.accessioned2018-01-09T17:16:39Z
dc.date.available2018-01-09T17:16:39Z
dc.date.created2017-10-22T01:00:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTalberg, Olav Niri . Kjennetegn ved unge pokerspillere Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?. Tidsskrift for ungdomsforskning. 2017, 17(1), 24-50
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/59564
dc.description.abstractTradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. Innenfor denne tradisjonen finner man at elever med problematisk forhold til pengespill har lavere karakterer, svakere skoletilknytning og høyere forbruk av rus. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole. Resultatene fra logistiske regresjonsanalyser viser at pokerspill var mer utbredt blant gutter med gode karakterer enn blant gutter med middels eller lavere karakterer. Før kontroll for bakenforliggende variabler, som skoletilhørighet og foreldrenes utdanning, var andelen av gutter med gode karakterer som hadde spilt bordpoker 59,8 prosent og nettpoker 46,4 prosent, mot henholdsvis 31,9 prosent og 28,0 prosent blant gutter med middels eller lave karakterer. Etter kontroll for bakenforliggende variabler og alkoholbruk ble forskjellen redusert til 54,7 prosent mot 41,3 prosent for bordpoker og 42,8 prosent mot 30,2 prosent for nettpoker. Videre analyser viste at den positive sammenhengen kun gjaldt for gutter og for lavfrekvent spilling. Resultatene viser en positiv sammenheng mellom pokerspill og karakterer dersom man ser på pokerspillere generelt, noe som altså er motsatt av det man finner blant ungdom med pengespillproblemer. Artikkelen drøfter årsaker til at poker kan fremstå mer attraktivt for gutter med gode karakterer og hvorfor vi ikke finner de samme resultatene blant jenter.en_US
dc.languageNB
dc.publisherNorsk institutt for forskning om oppvekst, velferd
dc.relation.ispartofNiri Talberg (2018) Unge pokerspillere. Læringsprosesser mellom utdanning og stigmatisering. Doctoral thesis http://hdl.handle.net/10852/61544
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10852/61544
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleKjennetegn ved unge pokerspillere Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorTalberg, Olav Niri
cristin.unitcode185,18,0,0
cristin.unitnameDet utdanningsvitenskapelige fakultet
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1506507
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Tidsskrift for ungdomsforskning&rft.volume=17&rft.spage=24&rft.date=2017
dc.identifier.jtitleTidsskrift for ungdomsforskning
dc.identifier.volume17
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage24
dc.identifier.endpage50
dc.identifier.urnURN:NBN:no-62248
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1894-1036
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/59564/1/Kjennetegn%2Bved%2Bunge%2Bpokerspillere%2B-%2BNiri%2BTalberg%2B%2528TFU%2529.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International