Abstract
Kvinner beskriver at de føler seg usikre i sin nye rolle som mor, og det blir foreslått å sette inn tidlig intervensjon for å støtte og motivere foreldrene, og hjelpe de med å bli kjent med sitt nye familiemedlem (Nelson, 2003; George, 2005). En metode som er foreslått for å hjelpe foreldrene i denne overgangen er ”Newborn behavioral observation” (NBO). Nugent (2015) beskriver at målet med NBO er å plassere barnet i sentrum av intervensjonen, og støtte familien i overgangen til foreldrerollen. Ved å øke foreldrenes sensitivitet i forhold til barnets styrke og nonverbale kommunikasjonssignaler, gjør NBO-veiledning det mulig for spedbarnet å vise hvem det er som individ. Dette kan gi foreldrene en motivasjon i overgangen til foreldrerollen, og styrke det kommende båndet mellom forelder og barn (Nugent, 2015). I dette studie ble NBO-veiledning presentert på hjemmebesøk fra helsestasjonen. Ved å bruke NBO i et hjemmebesøk ønsket helsesøster å oppnå en relasjon med foreldrene, og utvikle foreldrenes forståelse av spedbarnets kompetanse og kapasitet. Dette gjøres gjennom at helsesøster deler en felles observasjon av barnet med foreldrene. Formålet er å bidra til et positivt foreldre-barn forhold, men også hjelpe de nye foreldre inn i foreldre rolle, og dermed øke foreldrenes mestringsfølelse og sensitivitet. Hjemmebesøk med NBO-veiledning ble sammenlignet med ordinære hjemmebesøk fra helsestasjonen. Undertegnende ønsket å finne ut hva førstegangsmødre vektlegger som betydningsfullt ved første besøk fra helsestasjonen, og om ”Newborn behavioral observation” (NBO) er noe som bør satses på videre. Mødrene som mottok NBO-veiledning viste økt sensitivitet og mestringsfølelse sammenlignet med mødre som mottok ordinært hjemmebesøk. Mødrene som mottok NBO-veiledning uttrykker stolthet og økt forståelse for spedbarnet individualitet. De beskriver høyere mestringsfølelse både praktisk, kognitivt og affektivt, og fremmer viktigheten av relasjonen med helsesøster og helsestasjonen.