Abstract
Alle skoler i Norge, både offentlige og private, har som oppgave å styrke demokratiet og gjennom opplæringen forberede elevene på demokratisk deltakelse. Hvordan demokratiopplæringen foregår i praksis, vil i stor grad ha en sammenheng med bruk av arbeidsmåter og læringsressurser i samfunnsfagundervisningen. Sammenlignet med den offentlige skolen velger Steinerskolen en litt annen vei gjennom sine arbeidsmåter og bruk av læringsressurser. Problemstillingen som belyses er: Hvordan formidler lærerne i Steinerskolen samfunnsfag ved bruk av ulike arbeidsmåter og læringsressurser? For å få svar på problemstillingen, tar oppgaven utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: (1) Hva kjennetegner lærernes arbeidsmåter og bruk av læringsressurser i samfunnsfagundervisningen? (2) Hvilke læringssyn kommer til uttrykk gjennom lærernes arbeidsmåter og bruk av læringsressurser? (3) Hvordan kan lærernes arbeidsmåter og bruk læringsressurser sees i lys av Stray (2012) sin didaktiske modell i opplæring om, for og gjennom demokratisk deltakelse? Det teoretiske rammeverket som ligger til grunn, kretser rundt temaene i forskningsspørsmålene. Dermed redegjøres det for skolens demokratimandat og demokratiopplæringen i skolen, hvordan læringssyn har en sammenheng med pedagogisk praksis og tidligere forskning om bruk av arbeidsmåter og læringsressurser i skolen, inkludert samfunnsfaget. Videre utgjør kvalitative forskningsintervjuer oppgavens metodiske tilnærming. Datamaterialet er samlet inn ved å intervjue fem lærere som underviser i samfunnsfag på en Steinerskole. Gjennom lærerne sine arbeidsmåter og bruk av læringsressurser vektlegges elevaktivitet, elevmedvirkning og fordypning. En fellesnevner er at lærerne gir uttrykk for å ha et elevsentrert læringssyn og flere av lærerne beskriver det å undervise uten lærebok som en form for frihet, som åpner opp for å finne lærestoff som elevene kan relatere seg til og som aktualiserer undervisningen. Lærerne gir uttrykk for å vektlegge dybde og aktualitet fremfor bredde og gjennomgang av samtlige kompetansemål, men graden varierer blant lærerne. Lærernes bruk av arbeidsmåter og læringsressurser i lys av Stray (2012) sin demokratimodell, kan tolkes som en tendens til at lærerne vektlegger både opplæring om, for og gjennom demokratisk deltakelse i sin samfunnsfagundervisning, men muligens i en noe større grad vektlegger opplæring for og gjennom demokratisk deltakelse.