• English
    • Norsk
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Samfunnsfagdidaktikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Samfunnsfagdidaktikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 194

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Arbeid mot rasisme og diskriminering i skolen 
Vidhammer, Sunniva Sneis (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere ved en Benjaminprisvinnende skole forstår begrepene rasisme og diskriminering, og videre hvordan de beskriver arbeidet mot og med rasisme og ...
Er dataspill en game-changer? 
Bråten, Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Temaet i denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfag. Med den kommende fagfornyelsen er både digitale ferdigheter og det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap aktuelle. Dataspillet «Snasen kommune» kan tas ...
Elevdeltakelse i demokratiske prosesser. Spørreundersøkelse om elevers engasjement til deltakelse i formelle og uformelle påvirkningskanaler på videregående skole Restricted Access
Shkileva, Luiza (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Tema for denne undersøkelsen er elevers engasjement til deltakelse i demokratiske prosesser på skole. Hensikten med studien, er å undersøke hvilken betydning politisk sosialisering har for elevmedvirkning i skolevalget, ...
«Potetfaget» samfunnsfag: En kvalitativ analyse av et utvalg samfunnsfagslæreres tanker om samfunnsfagets kjennetegn og formål 
Barstad, Sjur (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar utgangspunkt i empiriske data som er samlet inn gjennom tre semistrukturerte gruppeintervjuer omhandlende samfunnsfagets formål, identitet og betydning i norsk skole, med et ...
Undervisning i kontroversielle temaer i et flerkulturelt klasserom 
Martinsen, Emma Thøgersen (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere forstår og jobber med kontroversielle temaer i et klasserom preget av mangfold. Interessen for denne tematikken stammer både fra erfaringer jeg ...
Demokrati i praksis og unges engasjement - En kvalitativ studie av videregåendeelevers erfaringer som deltakere i demokratilæringsprosjektet «Ta over» Restricted Access
Eliassen, Ranveig Johanne (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien belyser hvilke erfaringer en gruppe elever i den videregående skolen har gjort seg som deltakere i det tverrfaglige demokratilæringsprosjektet «Ta over». Samfunnsfaget har et særskilt demokratimandat, og ...
Samfunnsfag som øvingsarena - Læreres erfaringer med å forebygge og håndtere kontroversielle holdninger 
Aasrum, Vibeke Omland (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Samfunnsfag kan fungere som en øvingsarena der elevene kan utvikle et demokratisk medborgerskap. Det kan blant annet innebære å bli introdusert for flere perspektiver og bli en selvstendig tenker. Oppgaven handler om ...
Fra ansvar for egen læring til ansvar for eget liv 
Kristensen, Trygve Monclair (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Fra høsten 2020 implementeres «Folkehelse og livsmestring» som et nytt tverrfaglig tema i fagfornyelsen og i læreplanen for samfunnskunnskap. Livsmestring er et nytt begrep i norsk skolesammenheng, og er denne studiens ...
Seksualitetsundervisning og intimt medborgerskap 
Kallset, Ane Kristine Granli (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien undersøker et undervisningsopplegg om seksualitet i samfunnsfag. Formålet med studien er å bidra til økt innsikt om hvordan elever kan oppleve seksualitetsundervisning, hvordan læreren ser på seksualitetsun ...
Tilrettelegging for utvikling av begrepsforståelse - En kvalitativ studie av læreres og elevers oppfatninger om og refleksjoner rundt begrepsundervisning i sosiologi- og sosialantropologi. 
Kalvø, Kristin Margrethe Iversen (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Samfunnsvitenskapelige begreper står sentralt i faget sosiologi- og sosialantropologi. Fagbegrepene skal bidra til at elevene får teoretisk kunnskap om faget, men også bidra til å gi dem ferdighetene de trenger for å ...
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. En studie av hvilken relevans undervisningsmetoden storyline kan ha for samfunnsfaget på ungdomstrinnet. 
Moen, Renate (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masterstudien tar utgangspunkt i undervisningsmetoden storyline, og hvilken relevans den kan ha for samfunnsfaget på ungdomstrinnet. Metoden har en utradisjonell tilnærming til undervisning og læring, med vektlegging ...
Den store bløffen - en casestudie av hvordan man kan fremme kritisk tenkning ved å engasjere elevene i konspirasjonsteorier Restricted Access
Kozica, Ervin (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven undersøker hvordan man kan fremme kritisk tenkning ved å engasjere elever i konspirasjonsteorier. Oppgaven analyserer en fagdag hvor elevene ser en dokumentarfilm om 11. september kalt «Loose Change», som i ...
Bærekraftdidaktikk i fagfornyelsen - Samfunnsfaglæreres nøkkelaspekter for en «bærekraftig bærekraftdidaktikk» 
Larsen, Ane (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Bærekraftig utvikling står fra høsten 2020 som overordnet tverrfaglig tema på norske videregående skoler og som kjerneelement i fellesfaget samfunnskunnskap. Bærekraftdidaktikk har ikke til nå hatt en dominerende plass i ...
Samfunnsfagets betydning for elevers deltagelse - En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers forventede samfunnsdeltagelse gjennom formelle og uformelle kanaler. 
Bragdø, Magnus Børre (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
En viktig målsetting for skolen generelt, og samfunnsfaget spesielt, er å gi elevene vilje og ferdigheter til demokratisk deltagelse i samfunnet. Et sentralt spørsmål for både lærere og skoleforskere er dermed hvordan ...
Lærerrollen i møte med sosiale forskjeller - En studie av samfunnsfaglæreres perspektiver på egen praksis 
Ezzari, Pål Yasin (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Sammendrag Denne avhandlingen undersøker tre samfunnsfaglæreres syn på sosial ulikhet i skolen. Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan spørsmål knyttet til sosiale forskjeller og klassebakgrunn figurerer i læreres ...
Ei kvalitativ studie av seksualitetsundervisninga i samfunnsfaget på ungdomstrinnet 
Erikstein, Sibylla (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien undersøker kva utvalte lærarar vektlegg i seksualitetsundervisninga i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Målet er å gje innsikt i lærararane si oppleving og tankar rundt; 1) kva for tema som blir undervist, 2) ...
Berekraftige diskursar i samfunnsfaget - ei analyse av lærardiskursar i berekraftsundervising 
Hunnes, Solveig Flø (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgåva undersøkjer lærardiskursar for berekraftig utvikling i samfunnsfaglege klasserom. Oppgåva tek utgangspunkt i eit sosialkonstruktivistisk perspektiv, og undersøkjer kva diskursar for berekraftig utvikling som ...
Flerspråklighet som en ressurs i samfunnsfagundervisningen: Arbeid med oversatte tekster. 
Roland, Victoria (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne studien undersøker jeg hvordan lærere og elever kan bruke flerspråklighet som en ressurs i samfunnsfagundervisningen. Nærmere bestemt undersøker jeg hvordan en samfunnsfaglærer og et utvalg nyankomne elever på ...
Utdanning for en bærekraftig fremtid? Samfunnsfaget i møte med den sosio-økologiske krisen 
Hultberg, Laura Isabelle (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Bærekraftig utvikling utgjør et av tre tverrfaglige temaer som er blitt implementert i den nye læreplanen, fagfornyelsen, som skal iverksettes i løpet av 2020. Helt grunnleggende for begrepet bærekraftig utvikling er ideen ...
Demokratisk medborgerskap og muntlig undervisning i samfunnsfag 
Johansen, Anne-Tone (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Ludvigsenutvalget la i 2015 frem en rapport hvor demokratisk kompetanse ble løftet frem som en av de sentrale kompetansene elevene skal tilegne seg i skolen (NOU 2015: 8, 2015). I fagfornyelse har opplæringen i demokrati ...
Hvor populistiske er norske elever? En kvantitativ studie om videregåendeelevers populistiske holdninger og deres opplevelse av samfunnsfag 
Gjørv, Iril Margrete Myrvang (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne masteroppgaven undersøkes utbredelsen av populistiske holdninger blant norske videregåendeelever og hvorvidt populistiske holdninger henger sammen med deres opplevelse av samfunnsfagundervisningen. Oppgavens ...
Elevers hverdagskunnskaper og opplevelse av eget medborgerskap Restricted Access
Boutakhrit, Samia (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I overordnet del av læreplanen – verdier og prinsipper for grunnopplæring under 1.3 inkludering, spesifiseres det at elevene skal ”medvirke og ta medansvar i læringsfelleskapet” (Kunnskapsdepartementet, 2018). Denne rollen ...
Et nordisk blikk på læreplanen i samfunnsfag - En komparativ innholdsanalyse av faglæreplaner i samfunnsfag fra Danmark, Finland, Norge og Sverige. 
Opsahl, Sturla Solberg (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne oppgaven gjennomføres det en komparativ sammenligning mellom faglæreplanen i samfunnsfag fra Danmark, Finland, Norge og Sverige. Oppgaven analyserer de nordiske læreplanene på to ulike nivåer; et overordnet nivå ...
Demokratisk medborgerskap etter 22. juli 
Aune, Julian (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien ønsker gjennom en analyse av et utvalg nettbaserte læringsressurser å studere hvordan 22. juli-senteret forstår demokratisk medborgerskap. Hvilken forståelse man har av begreper som demokrati og medborgerskap ...
Samfunnsfagklasserommet som ytringsrom - En studie av hvilke opplevelser jenter med minoritetsbakgrunn har av samfunnsfagklasserommet som ytringsrom 
Sundet, Ann-Mari Alem Karlsholm (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteravhandlingen undersøker hvilke opplevelser et utvalg jenter med minoritetsbakgrunn har av samfunnsfagklasserommet som ytringsrom. Målet er å kartlegge jentenes erfaringer, samt hva deres opplevelser sier om ...
Kritisk literacy i utdanning for bærekraftig utvikling 
Skarning, Hedda Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har blitt et stort og internasjonalt fagfelt (Sinnes & Straume, 2017). I en norsk kontekst har bærekraftig utvikling blitt trukket frem som et av tre tverrfaglige emner som ...
Livets skole - En utforskende studie av hvordan fem ungdomsskolelærere forstår livsmestring som begrep og tverrfaglig undervisningstema i samfunnsfag 
Narvesen, Christian Emil (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Livsmestring er et nytt begrep i skolen - først introdusert gjennom fagfornyelsen av Kunnskapsløftet. Sammen med folkehelse er livsmestring ett av tre tverrfaglige temaer som fremheves i skoleverket fordi temaene “er særlig ...
Et spørsmål om åpenhet 
Malmgren, Emilie Berstad (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Bakgrunnen for denne oppgaven er en interessere for hva samfunnsfaglærere selv uttaler om å være åpen om eller holde tilbake informasjon om eget politiske ståsted i klasserommet, hvilket valg ulike lærere har tatt, og ...
Psykisk helse i samfunnsfag 
Sand, Benedicte Victoria Sundseth (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I dagens samfunn blir fokuset på psykisk helse stadig større. Særlig de unge i vårt samfunn får stadig et mer bevisst forhold til psykisk helse, gjennom å lese blogger, avisartikler, og ved å snakke med venner. Det en ...
Når nynazismen trer inn i klasserommet. Samfunnsfaglæreres opplevelser av å arbeide med elever med tilhørighet i et nynazistisk miljø. 
Breivik, Marte (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan et utvalg samfunnsfaglærere opplevde å arbeide med nynazistiske elever, og hvilke tiltak som ble satt i verk for å møte en rasistisk og udemokratisk ideologi i skolen. Oppgavens ...
Lærerens rolle i utforskende undervisning En analyse av lærerens rolle i et utforskende prosjekt om utdanning for bærekraftig utvikling på VG1 
Schultz, Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne studien ser jeg nærmere på lærerens rolle gjennom et fireukers utforskende prosjekt om bærekraftig utvikling på en videregående skole i Oslo. Studiens datamateriale består av observasjonsnotater, tre semistrukturerte ...
Terrorhendelsen 22.juli - En empirisk studie av undervisning om terrorhendelsen 22. juli i samfunnsfagene 
Syed, Hassan Ali (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Temaet for denne oppgaven er undervisning om 22.juli. Hovedproblemstillingen omhandler hvordan lærere underviser om 22.juli i samfunnsfagene. I denne studien har jeg hatt mer fokus på innholdet i undervisningen enn formen. ...
Skolen som arena for å motvirke fordommer, rasisme og diskriminering - en kvalitativ studie av elevperspektiver og erfaringer 
Norheim, Christine Lillethun (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
En kvalitativ studie av flerspråklige elevers refleksjoner om temaet integrering og samfunnsfagets mulige rolle i integreringsprosesser 
Caglar, Simge (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven undersøker flerspråklige elevers refleksjoner om temaet integrering og deres refleksjoner om samfunnsfagets mulige rolle i integreringsprosesser. Sentrale teoretiske perspektiver brukt for å belyse oppgavens ...
Demokratisk medborgerskap i skolen Restricted Access
Olaussen, Pernille Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Demokrati og medborgerskap er viktige temaer i dagens utdanningsvitenskap. I styringsdokumentene legges det grunnlag for det som vi kaller skolens demokratiske mandat, men denne kommer uten en eksplisitt demokrati- og ...
Minoritetsspråklige elevers begrepsforståelse 
Jafari, Hashem (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Nasjonal identitet i samfunnsfagundervisning. En kvalitativ studie av minoritetsspråklige elevers identitetsforståelser i samtaler om norskhet. 
Goala, Sagal (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I dette forskningsprosjektet undersøker jeg hvordan et utvalg med minoritetsspråklige elever identifiserer seg i samtaler om norskhet. Dette danner et grunnlag for å få bedre forståelse for hvordan samfunnsfagene kan legge ...
Posisjonering i samtale - ein studie av korleis elevar posisjonerer seg i gruppesamtalar om etiske berekraftspørsmål i møte med skjønnlitteratur 
Hansen, Elise Heien (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgåva er skrive i tilknyting til eit samfunnsfagleg samarbeidsprosjekt mellom ein vidaregåande skule og den samfunnsdidaktiske avdelinga ved ILS. Prosjektet handlar om berekraftig utvikling og fokuserer på ulike ...
Kritisk tenkning i samfunnsfag 
Eilertsen, Line (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Temaet for denne oppgaven har vært kritisk tenkning, med et søkelys på hvordan et utvalg samfunnsfaglærere opplever og arbeider med temaet. Dette temaet er dagsaktuelt av blant annet to grunner. Debatten i media og i ...
Valgforberedende undervisning i samfunnsfag 
Buckner, Håkon Asklund (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Dette masterprosjektet handler om elever og læreres opplevelse av undervisningen som gis knyttet til demokratisk deltakelse og politisk engasjement i samfunnsfag, og fokuserer spesielt på hvordan elevene forberedes på det ...
Elevers muntlige deltagelse 
Øverås, Kaja (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Tema for denne studien er elevers muntlige deltagelse i klasseromsamtaler. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan utøver elever sitt medborgerskap gjennom muntlig deltagelse i samfunnsfagundervisning? ...
Den utelatte minoritet? En analyse av skeive ungdommers erfaringer fra undervisning om kjønn og seksualitet i samfunnsfag 
Price-Stephens, Madeleine (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Kulturelt mangfold og samfunnsfaglæreren Restricted Access
Bani Hashem, Manije (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan to samfunnsfaglærere oppfatter og omtaler sitt eget arbeid med det kulturelle mangfoldet i skolen. Det demokratiske prosjektet er en essensiell del av samfunnsfagets ...
Om karakterers betydning i et individualistisk samfunn - 10. klassingers opplevelser av å få karakterer 
Lorentzen, Martine Eva (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masterstudien tar utgangspunkt i 10. klassingers opplevelser av å få karakterer. Studien ses i relasjon til fenomenet Generasjon Prestasjon, en pågående samfunnsdiskurs der den utbredte oppfatningen er at ungdom ...
Aktivt medborgerskap i læreplaner og lærebøker i samfunnsfag 
Stuevold, Erik Stee (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
«Han er læreren. Han burde vite hva han gjør.» En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers samfunnsfaglige kildebruk 
Pedersen, Nathalie Urdal (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven undersøker hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kildekritikk og kritisk tenkning som viktige fokusområder i nåværende og preliminære læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
Samfunnsfaget og demokratiopplæringen - Om et utvalg læreres oppfatninger av samfunnsfagets rolle 
Nøttestad, Adrian (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Gjennom kvalitative intervjuer med et utvalg samfunnsfagslærere på videregående skole undersøker jeg hvordan disse uttrykker seg om samfunnsfagets mulige rolle i den tverrfaglige demokratiopplæringen skolen gis ansvar for. ...
Nærhet, avstand og følelser i utdanning for bærekraftig utvikling 
Eikeland, Sindre (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Utdanning for bærekraftig utvikling handler om å utdanne for å skape bærekraftige levesett. Ved å ta en spinozistisk vending, ser jeg i denne oppgaven på alt som handling. Det å ikke foreta ta seg noe nytt, er å fortsette ...
Samfunnskunnskapens hva og hvorfor 
Sandbekkbråten, Dyveke Hagen (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Fagfornyelsen og læreplanrevideringene er i full gang, og i forbindelse med dette er det interessant å undersøke hva slags fag samfunnsfaglærere ønsker at samfunnskunnskap skal være. Jeg har derfor valgt å undersøke følgende ...
Deltakelse og demokratisk medborgerskap 
Trulsen, Anneli Fjeld (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en undersøkelse av et utvalg elevers forståelse av deltakelse og medborgerskap, og deres opplevelser av å være deltakere og medborgere. Oppgaven omhandler også klasserommet som en deltakelsesarena og arena ...
«De er liksom ungdommer som ungdommer flest» Lærerperspektiver på undervisning av minoritetsspråklige elever i samfunnsfag 
Randers-Pehrson, Emilie (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Elever skal møte det faglige innholdet i samfunnsfaget blant annet med utgangspunkt i egne livsverdener og kulturelle referanserammer. Dette gjelder også de minoritetsspråklige elevene som kan ha tilknytninger til andre ...
"Men de som har en annen hudfarge, vil alltid skille seg ut" Restricted Access
Olstad, Maren (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I følge en undersøkelse av Antirasistisk senter (2017), er skolen den plattformen hvor flest barn og ungdommer utsettes for rasisme. Samtidig har skolen en særstilling når det gjelder mulighetene for arbeid mot rasisme, ...
Kultursensitiv undervisning. En studie om å anerkjenne og anvende elevers kulturelle og språklige bakgrunn som ressurs i et mangfoldig klasserom 
Abuawad, Rana (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Et klasserom preget av stadig økt diversitet og mangfold har gjort at det har blitt et større behov for en pedagogikk som utnytter dette mangfoldet som ressurs. Elever som ofte opplever å være marginaliserte på grunn av ...
En analyse av Vg1-elevers forestillinger om klima- og miljøutfordringer, samt hva dette kan si om deres økologiske medborgerskap Restricted Access
Karmi, Hannan (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Oppgaven er skrevet i forbindelse med et samarbeidsprosjekt mellom en videregående skole på Østlandet og den samfunnsfagdidaktiske avdelingen ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning ved UiO. Prosjektet gikk ut ...
Samfunnsfagundervisningen i mottaksklasser- formål, erfaringer og utfordringer 
Ahmed, Khadra Yasien (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne besvarelsen har jeg undersøkt hva formålet med samfunnsfagundervisningen er i mottaksklasser, erfaringene og utfordringer til lærerne samt hvordan de underviser på en slik måte som tar høyde for alle elevers ...
Livsmestring og Identitetsutvikling i Tverrfaglig Seksualundervisning 
Bech, Eivind Cartfjord (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar et dypdykk inn i en seks uker lang tverrfaglig undervisningsperiode om seksualitet og kropp. Oppgavens formål er å bidra til økt innsikt om (1) hvordan vi kan forstå ...
Mangfoldskompetanse i samfunnsfag: Læreres forståelser og erfaringer med mangfold og mangfoldskompetanse 
Jammeh, Binta-Victoria (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Studien tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere forstår mangfold og mangfoldskompetanse, samt hvordan lærerne beskriver sine undervisningspraksiser knyttet til mangfoldstematikk. I ett sammensatt klasserom ...
Elevråd, demokrati og medborgerskap 
Harjo, Martine (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Et sentralt formål i norsk skole er å gi elevene opplæring i demokrati og medborgerskap. Som elevenes fremste organ for formell medvirkning, er elevrådet et eksempel på en institusjon som skal bidra til dette formålet. ...
Fornyelsen av samfunnsfaget 
Døhlen, Tommie (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven tar for seg ulike læreplaner i samfunnskunnskap gjennom å undersøke problemstillingen: ”Hvordan blir kunnskaper og ferdigheter vektlagt i kompetansemålene i utkastet til ny læreplan i samfunnskunnskap i ...
Elevnarrativer om bærekraftig utvikling En analyse av elevers meningsskaping i et prosjekt om bærekraftig utvikling 
Pedersen, Johanne (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er skrevet i tilknytning til et samfunnsfaglig samarbeidsprosjekt mellom en videregående skole og den samfunnsfagdidaktiske avdelingen ved ILS. Prosjektet handler om bærekraftig utvikling og utdanning for ...
Samtidskunst som samfunnskunnskap. Ein studie om korleis elevar sitt møte med samtidskunst kan bidra til demokratiopplæring 
Grøtting, Inger Fure (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne masteroppgåva er korleis elevar sitt møte med samtidskunst kan bidra til demokratiopplæring. Demokratiopplæring er ein grunnstein i den norske skulemodellen, der samfunnsfaga har eit særskilt ansvar. Ein ...
Det digitale medborgerskapet 
Johnsen, Linn-Irene Kalvatn (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan samfunnsfaglærere tolker begrepet ‘digital kompetanse’ og hva de tenker om dens betydning for medborgerskapet. Oppgavens teoretiske rammeverk tar for seg digital kompetanse; hvordan den ...
Samfunnsfaglig seksualundervisning Restricted Access
Salvesen, Linn Cecilie (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om et utvalg samfunnsfagslæreres forståelse av og meninger om seksualundervisning i samfunnsfaget. Jeg ønsket å få innblikk i hvilken rolle samfunnsfaget spiller i ungdommenes seksualopplæring sett ...
Digitale redskaper i samfunnsfagundervisningen Restricted Access
Langdalen, Marte Troller (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven omhandler undervisning om og med digitale redskaper i samfunnsfagene i videregående skole. Den undersøker tre utvalgte samfunnsfaglæreres fortellinger om hvordan og med hvilke formål de bruker digitale ...
Ytringsklima og selvsensur i skolen 
Hannisdal, Matthias Sagen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Medborgerskap og samfunnsfaglæreren - En undersøkelse av hvilke implikasjoner lærerens forståelse av medborgerskap har for undervisning og verdier i samfunnsfag 
Jønsberg, Jonas Sveum (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er en fagdidaktisk master i samfunnsfag hvor temaet er å undersøke hvordan variasjon i forståelser av begrepet medborgerskap kan ha innvirkning på samfunnsfaglæreres undervisningspraksis. Oppgavens problemstilling ...
Utfordringer og muligheter ved undervisning av vold og overgrep i samfunnsfag 
Røed, Even Amandus (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanen i samfunnsfag for ungdomstrinnet gjør det klart at vold og overgrep skal behandles i faget. Dette kommer eksplisitt fram gjennom formuleringen «skille mellom ønsket og uønsket seksuell kontakt». Denne studien ...
Bærekraftig utvikling og økologisk medborgerskap 
Wibergh, Siri Helene Myhrhagen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Skolen, og samfunnsfaget som sådan, har blitt tildelt en sentral rolle i å bidra til en bærekraftig utvikling. Antakeligvis vil denne rollen styrkes ytterligere når de nye læreplanene trer i kraft i 2020. Stortingsmelding ...
Elevers forståelse av temaet psykisk helse: Tekstanalyse av fagtekster i psykologi 
Føyn, Christina Lunder (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner et utvalg elevers forståelse av temaet psykisk helse med utgangspunkt i fagtekster i psykologi. Masteroppgaven gir innsikt i hvordan elever gjennom skriving skaper ...
Utfordringer og muligheter ved undervisning av vold og overgrep i samfunnsfag 
Kiland, Olav (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanen i samfunnsfag for ungdomstrinnet gjør det klart at vold og overgrep skal behandles i faget. Dette kommer eksplisitt fram gjennom formuleringen «skille mellom ønsket og uønsket seksuell kontakt». Denne studien ...
Formativ vurdering og kritisk tenkning. En kvalitativ studie om bruk av formativ vurdering for å lære kritisk tenkning i samfunnsfag. Restricted Access
Avagian, Ofelia Angelica (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Kjønnslikestillingens plass i samfunnsfaget 
Flåten, Pia Enz (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Emne for denne masteroppgaven er fire samfunnsfagslæreres syn på, opplevelse av og inkludering av tematikken rundt kjønn og kjønnslikestilling i sin undervisning. Bakgrunnen for oppgaven stammer fra mitt eget engasjement ...
«Ungdommen Tar Over» - en studie av elever, lærere og museumsansattes opplevelser av deltakelse i et demokratiprosjekt 
Dalen, Helle Myhrvold (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sammendrag Demokrati og medborgerskap er varslet som satsing i den kommende fornyelsen av fagplaner. Denne oppgaven er en kvalitativ studie om hvordan elever, lærere og museumsansatte opplevde sin deltakelse i demokratil ...
Motivasjon og læring med formativ vurdering i samfunnsfag. En kasusstudie av Vg1-elevers erfaringer med formative vurderingsmetoder. 
Salas, Vilde Ingunnsdatter (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sammendrag Temaet for denne oppgaven er formativ vurdering i samfunnsfag. Hovedproblemstillingen er Hvordan opplever Vg1-elever formativ vurdering i samfunnsfag som motivasjons- og læringsfremmende, og hvordan synes dette ...
Kilder og kritisk tenkning i samfunnsfag - En studie av hvordan vg1-elever velger kilder til oppgavene sine 
Strømberg, Karoline Kommedal (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
Kilder og kritisk tenkning i Samfunnsfag - En studie av hvordan vg1-elever velger kilder til oppgavene sine 
Sunde, Karina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
Kritisk tenkning i bærekraftig utvikling 
Kjølberg, Frida Løvstad (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Kritisk tenkning er en ferdighet som antas å ville bli stadig viktigere for elever å beherske i fremtiden, og trekkes frem som et økt satsningsområde på tvers av fag i arbeidet med de nye læreplaner i norsk skole ...
«Et bilde sier mer enn tusen ord» Bilder som muntlig undervisningsverktøy: En kvalitativ studie av elevers fortolkning og diskusjon av bilder. 
Lu, Erika Xiaoting (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av hvilke potensielle muligheter bilder kan ha som muntlig undervisningsverktøy i samfunnsfag. Studien har tatt utgangspunktet i hvordan to elevgrupper har diskutert og fortolket ...
«Jeg begynner å få grønnere tanker» 
Lien, Ingrid Finsrud (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I samfunnsfaget blir temaet bærekraftig utvikling en stadig viktigere og mer aktuell del faget. Samtidig holder medborgerskapsbegrepet en sterk posisjon, da sentrale mål for faget er å legitimere demokratiet og fremme ...
Dembras påvirkning på skolens og lærernes arbeid med fordommer og gruppefiendtlighet 
Engsbråten, Hanna Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Lokalt læreplanarbeid i samfunnsfag En studie av samfunnsfagslæreres bruk av læreplanen som grunnlag for opplæring i samfunnsfag 
Tvethaug, Mari (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Temaet for masteravhandlingen er lokalt læreplanarbeid i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: ” Hva kjennetegner samfunnsfagslærers ulike forståelser av det å bruke læreplanen som grunnlag for opplæring i ...
Diskusjon og demokrati 
Aashamar, Peter Nicolai (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Diskusjon og demokrati er nært forbundet. Denne oppgaven er en videostudie om hvilke muligheter elever på ungdomsskolen har til å diskutere og hvordan de diskuterer. Dette blir knyttet til demokratiopplæring. Oppgaven ...
”Vil jeg at én skal ha blitt statsminister og resten ikke noe?”: En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres erfaringer med elever med stort læringspotensial 
Homb, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteravhandlingen undersøker et utvalg samfunnsfaglæreres erfaringer med elever med stort læringspotensial. Utgangspunktet er å kartlegge samfunnsfaglærernes erfaringer i form av kjennskap til elevgruppen, deres ...
Nyhetsbruk i samfunnsfagundervisning 
Halvorsen, Erik (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Oppgaven omhandler læreres bruk av nyhetsartikler i samfunnsfagundervisning, noe som utforskes gjennom problemstillingen; Hvordan benytter lærere nyheter i samfunnsfagundervisningen på VGS, og hvilke begrunnelser har de ...
Identitetsdanning hos minoritetsspråklige elevar Restricted Access
Hansen, Marte Heien (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Nyheter og deliberativ kommunikasjon i samfunnsfag Restricted Access
Asheim, Silje Bremseth (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne kvalitative studien har undersøkt bruken av nyheter i samfunnsfagundervisningen. Oppgaven baserer seg på semistrukturerte intervjuer av fire lærere ved fire ulike skoler. Mer spesifikt er problemstillingen for oppgaven: ...
Kontroversielle spørsmål i samfunnsfagundervisning 
Bruun, Ida Warloe (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Samfunnsfaget er et fag som beskjeftiger seg med mange spørsmål som kan være kontroversielle. Denne samfunnsfagdidaktiske studien har hatt som formål å utforske forståelser samfunnsfaglærere og elever har av kontroversielle ...
Kontroversielle spørsmål i samfunnsfagundervisning 
Bergersen, Frida (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Samfunnsfaget er et fag som beskjeftiger seg med mange spørsmål som kan være kontroversielle. Denne samfunnsfagdidaktiske studien har hatt som formål å utforske forståelser samfunnsfaglærere og elever har av kontroversielle ...
Den argumenterende medborger: En utforskende studie av argumenterende skriving og utviklingen av aktivt medborgerskap i samfunnsfaget. 
Tryggestad, Marita Mentzen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Bærekraftig medborgerskap i samfunnsfag. En analyse av elevers erfaring og forståelse på bakgrunn av et utforksende prosjekt 
Hegen, Ingvild Tonette (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Utforming av muntlige vurderingskriterier i samfunnsfag 
Bodin, Kaja Ekeberg (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærebok, to offentlige dokumenter og et utvalg kulturelle og sosiale faktorer påvirker samfunnsfagslæreres utforming av muntlige vurderingskriterier. Oppgaven ...
Kunnskapsformer og undervisning i samfunnsfag 
Ilgaz, Mehmet (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Både kunnskap og læring er to sentrale momenter innenfor skolen, og har en viktig betydning for elevenes utdanning. Derimot har diskusjonen rundt kunnskapsbegrepet ikke blitt like høyt prioritert i akademia og i ...
Radikalisering og voldelig ekstremisme i samfunnsfaget: En analyse av to undervisningsopplegg 
Øien, Camilla Grønli (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I 2014 kom regjeringen med en handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Ett av tiltakene var å utvikle undervisningsopplegg for ungdomsskolen og den videregående skolen. Gjennom denne masteroppgaven ...
Verdier og holdninger i samfunnsfag 
Ensrud, Pernille (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt hvordan fire samfunnsfagslærere forstår og omtaler eget arbeid med holdninger og verdier. Det demokratiske prosjektet i samfunnsfag står sterkt, men en noe tvetydig ...
Stemmerett for sekstenåringer: en utfordring for demokratiundervisningen? 
Heggset, Ida Andrine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Ved lokalvalgene i 2011 og 2015 var 20 kommuner plukket ut til å være med på en forsøksordning med nedsatt stemmerett til 16 år. Ungdommene i disse kommunene fikk da bruke stemmeretten sin rett etter at de hadde fullført ...
Utforskende arbeidsmetoder i samfunnsfag 
Dahl, Oda Elisabeth (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hovedområdet Utforskaren har gitt utforskende arbeidsmetoder en sentral plass i samfunnsfag. Videre varsles det nå om en ny læreplan hvor utforsking ser ut til å bli en viktig ferdighet i flere av skolefagene. Det finnes ...
Opplevelser i kontroversielle spørsmål 
Borgen, Henriette (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i og om kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Ønsket med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan denne siden av ...
Undervisning i komplekse tema 
Nilsen, Helene (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har undersøkt hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole arbeider med komplekse tema, nærmere bestemt fattigdomstematikken. For å belyse dette hadde oppgaven følgende ...
”Ikke pekefinger, ikke moralisere, bare informere”. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagets rusundervisning. 
Bergh, Andreas Nygård (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Utforskende prosjektarbeid i samfunnsfag, og dets danningspotensial. En kvalitativ analyse av et prosjekt for bærekraftig utvikling 
Kydland, Julie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I Meld. St. 28 (2015-2016) Fag-Fordypning-Forståelse- En fornyelse av Kunnskapsløftet, løftes demokrati og medborgerskap frem som fagområder som skal fornyes i revisjonen av Kunnskapsløftet. Utdanning for bærekraftig ...
  • «
  • 1
  • 2
  • »
 
Responsible for this website 
Universitetsbiblioteket i Oslo


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2010 - 2020 (183)2007 - 2009 (11)Document TypeMasteroppgave (194)Gruppeoppgave (12)AuthorAashamar, Peter Nicolai (1)Aasrum, Vibeke Omland (1)Abuawad, Rana (1)Ahmed, Khadra Yasien (1)Ali, Amna (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
Universitetsbiblioteket i Oslo


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy