Search
Now showing items 1-100 of 299
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg av samfunnsfaglærere sine bærekraftdidaktiske refleksjoner, samt å studere hvordan deres egne holdninger innenfor bærekraftsproblematikken og deres utdanningsfilosofiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar for seg samfunnsfagslæreres metoder for å undervise elever om valg og politikk. Vi har sett på hvordan undervisningen fortoner seg i de år det foregår et stortingsvalg eller ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Undervisning av kontroversielle spørsmål er et viktig verktøy i å fremme demokratisk danning og samhandling hos elevene. Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Skolen virker identitetsdannende med hensyn til både det faglige og sosiale og forstås i forlengelsen som å ha et demokratisk ansvar knyttet til elevenes identitetsdannelse. Ansvaret for mangfoldet av elever er aktualisert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne masteroppgaven har jeg sett på undervisning om 22. juli-terroren i samfunnsfag. Den overordnede problemstillingen i studien er: «Hvordan erfarer og planlegger et utvalg lærere på ungdomskolen å undervise om 22. ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner utforskende undervisning i samfunnsfag. Å arbeide utforskende forutsetter og åpner opp for at elevene skal være aktive i prosessen med å innhente og konstruere ny kunnskap. ...
Arbeid med undervisning om rasisme i samfunnskunnskap Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne oppgaven tar for seg hvordan et antall samfunnskunnskapslærere på videregående skole arbeider med undervisning om rasisme. Skolen er pålagt et særskilt mandat i oppgaven om å forebygge rasisme. Dette uttrykkes både ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Kritisk tenkning ble satt på skolens dagsorden i 2020. I den nye læreplanen, LK20, er kritisk tenkning et viktig element. Det er en egen verdi i opplæringens verdigrunnlag og det er også ansett som en viktig kompetanse som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i at skolen og spesielt samfunnsfagene har en viktig rolle når det gjelder hvordan undervisning om kontroversielle og sensitive tema kan brukes til demokratisk utdanning, og at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Holdningsundervisning skjer implisitt i alle fag, gjennom undervisning, arbeidsmetoder, og hvordan lærere og elever behandler hverandre. Hvordan lærere forholder seg til egne holdninger kan være betydningsfullt, da lærere ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner utforskende undervisning i samfunnsfag. Å arbeide utforskende forutsetter og åpner opp for at elevene skal være aktive i prosessen med å innhente og konstruere ny kunnskap. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Med implementeringen av LK20 har det blitt innført nye kompetansebaserte læreplaner. Dette innebærer at elevene skal kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre kjente og ukjente sammenhenger og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Økologisk medborgarskap har vorte føreslegen som eit omgrep for å definere kven som utgjer fellesskapet som skal møta utfordringane knytt til klima- og naturkrisa. Skulen har ei viktig rolle i å gje omgrepet innhald, fordi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne studien søker etter å få bedre innsikt i lærernes forståelse av mangfold og egen praksis knyttet til undervisning om mangfold. Studien tar for seg temaet mangfold innenfor en kristen kontekst hvor det foreligger lite ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
22.juli 2011 er en dag som mange i Norge husker og er berørt av, og som fører med seg mange ulike holdninger og meninger som kan oppleves som kontroversielle, sårbare og/eller sensitive i samfunnet. For få år siden ble det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfagslærere reflekterer omkring egen 22. juli-undervisning og et utvalg lærebokteksters fremstilling av terroren. Derfor baserer denne studien seg på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne oppgaven har vært å bidra med kunnskap om samfunnsfagundervisning om kjønn og seksualitet fra lærerens perspektiv. For å bidra til dette har jeg i denne studien undersøkt følgende problemstillingen: «Hva ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Seksualitet og kjønn kan forstås som polariserte og politiserte temaer. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere tematiserer og reflekterer over seksualitet og kjønn i undervisningen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Ferdighetstrening blir i lys av LK20 løftet frem som en viktig del av kompetansen elevene skal utvikle gjennom opplæringen. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av et utvalg samfunnsfagslærere ved en ungdomsskole på Østlandet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Hovedformålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan et utvalg elever i videregående skole beskriver samtalekulturen i samfunnsfagundervisningen, spesielt når det gjelder kontroversielle temaer. Jeg ønsker å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Norske klasserom er karakterisert av et stadig økende språklig og kulturelt mangfold. Forskning har indikert at elever i skolen og deltakere i voksenopplæring opplever å bli marginalisert (Beiler & Dewilde, 2023; Golden ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar for seg samfunnsfagslæreres metoder for å undervise elever om valg og politikk. Vi har sett på hvordan undervisningen fortoner seg i de år det foregår et stortingsvalg eller ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Individers og husholdningers forbruksmønstre spiller en sentral rolle i bærekraftutfordringene verden i dag står overfor, og innen bærekraftdidaktikken har en respons vært å skulle bidra til at elevenes holdninger og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne oppgaven tar for seg hvordan et utvalg ungdomsskolelærere i samfunnsfag forstår digitalt medborgerskap og samfunnsfagets særlige ansvar. Samfunnsfagslærere på ungdomsskolen fikk et særlig ansvar for digitalt medborgerskap ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Vurdering av elevers kompetanse har stor påvirkning på deres fremtidige liv. Gitt denne betydningen er det avgjørende at lærere i samfunnskunnskap har nødvendig vurderingskompetanse for å sikre en læringsfremmende, effektiv, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Samer og nasjonale minoriteter har i takt med samfunnets utviklinger hatt varierende plass og omfang i læreplaner og lærebøker. I læreplanverket for kunnskapsløftet 2020, uttrykkes det et sterkere mandat for å innlemme ...
Ungdomsskoleelevers refleksjoner rundt Andrew Tate på sosiale medier Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i et utvalg ungdomsskoleelevers refleksjoner rundt Andrew Tates innhold på sosiale medier, og undersøke hvilke spor av samfunnsfaglig kompetanse som finnes i disse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne oppgaven ser på hvordan begrepet digital dømmekraft forstås av fire elever fra niende trinn og to samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet, og forsøker å avduke hvorvidt det finnes noen forskjeller i deres forståelser og ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Etter fagfornyelsen og innføringen av nye læreplaner, fikk kompetansemålene i samfunnskunnskap en tydeligere rolle i å knytte kjønn og seksualitet til blant annet verdier, identitet, kropp, grensesetting og overgrep. På ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Samfunnskunnskap er et fag som omfatter flere spørsmål som kan være kontroversielle i undervisningen. Denne samfunnsdidaktiske masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i samfunnskunnskapslæreres refleksjoner og erfaringer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Blant vår tids største kriser er klimakrisen og den økologiske krisen. Utdanning blir ofte foreslått som en nøkkel til endring i møte med disse krisene, og dersom denne endringen skal påvirke samfunnet vil oppslutning i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Flere rapporter og studier viser at norske elever har erfaringer med rasisme på skolen (Chinga-Ramirez, 2017; Hansen & Skaar, 2021; Svendsen, 2014; Unicef, 2022; Wasvik m.fl., 2017). Rasisme er et sensitivt tema nettopp ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Ytringsfrihetens grenser blir til stadighet diskutert i samfunnet og klasserommet heller ikke er avskåret fra dette. Gjennom kvalitative dybdeintervju av lærere fra østlandsområdet har jeg ønsket å undersøke læreres ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan et utvalg samfunnsfagslærere tolker og arbeider med læreplanens formulering som sier at “[s]amfunnsfag skal bidra til at elevene kan delta i og videreutvikle demokratiet og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
FNs klimapanel IPCC har gjentatte ganger forsøkt å advare mot de omfattende konsekvensene klima- og miljøendringer vil ha for menneskeheten. Tiltakene som er vedtatt virker ikke å være nok for å unngå irreversible konsekvenser ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I denne studien undersøker jeg hvilke funksjoner fagsamtalen kan ha som vurderingsform i samfunnsfag på ungdomsskolen. Dette gjør jeg med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken funksjon har fagsamtale som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne oppgaven undersøker problemstillingen; Hvordan viser heterogeniteten i den norske elevmassen seg i resultater fra kunnskapstesten i ICCS; finnes det gruppede forskjeller basert på ulike aspekter av elevenes bakgrunn? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I dette masterprosjektet belyser jeg hvilke verdier og avgjørelser som ligger til grunn for livsmestringsundervisningen til et utvalg samfunnskunnskapslærere på videregående skole gjennom fire semi-strukturerte intervjuer. ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Samfunnsfag er et fag som skal danne mennesker og forberede dem til å bli gode, demokratiske og inkluderende medborgere som kan samhandle med andre i et mangfoldig samfunn. Faget skal også sørge for at elevene blir sett ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I denne oppgaven undersøker jeg et utvalg sosiologi og sosialantropologi-elevers syn på bærekraft og kultur. Problemstillingen jeg undersøker er: Hva kjennetegner et utvalg sosiologi og sosialantropologi-elevers forestillinger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan et utvalg samfunnsfagslærere tolker og arbeider med læreplanens formulering som sier at “[s]amfunnsfag skal bidra til at elevene kan delta i og videreutvikle demokratiet og ...
"Hvis man ikke tar det opp i skolen, så er det jo ikke så mange andre fellesarenaer å gjøre det på."
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Temaet for denne masteroppgaven er hvordan et utvalg samfunnsfaglærere underviser i et kontroversielt tema, samt hvilke muligheter og utfordringer de ser i forbindelse med dette. Det ligger på mange måter i kontroversielle ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Etter fagfornyelsen og innføringen av nye læreplaner, fikk kompetansemålene i samfunnskunnskap en tydeligere rolle i å knytte kjønn og seksualitet til blant annet verdier, identitet, kropp, grensesetting og overgrep. På ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Samfunnsfag er et fag som skal danne mennesker og forberede dem til å bli gode, demokratiske og inkluderende medborgere som kan samhandle med andre i et mangfoldig samfunn. Faget skal også sørge for at elevene blir sett ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke læreres bruk av kontroversielle temaer i sin undervisning. Min motivasjon til å skrive denne oppgaven har vært interesse for hvordan kontroversielle temaer blir behandlet i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Med innføringen av LK20 kom det et utvidet fokus på kritisk tenkning på læreplanen. Kritisk tenkning har nå blitt viet et eget delkapittel i overordnet del, og brukes blant annet som et av kjennetegnene på kompetanse i den ...
Renegotiating Horizons: A Narrative Analysis of the Value of Non-Human Social Perspective-Taking for Interdisciplinary Education for Sustainable Development Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Den følgende masteroppgaven er en kvalitativ utforskning av «the Salmon Project», en tverrfaglig intervensjon i Utdanning for Bærekraftig Utvikling (UBU). I løpet av et tretten ukers «Open Schooling»-prosjekt skrev en 9. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Hovedmålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i hvilken plass tematikken ytringsfrihet har i samfunnsfagundervisningen i videregående skole sett fra et lærerperspektiv. Problemstillingen har vært: Hva forteller et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne studien ser på et utvalg ungdommers erfaringer med hvordan sosiale medier påvirker deres identitetprosesser. Ved bruk av kvalitative forskningsintervju av seks informanter, har jeg prøvd å belyse problemstillingen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Begrepenes rolle i norsk samfunnsfagundervisning er noe vi vet svært lite om. Samtidig spiller begrepene i faget en sentral rolle i formidling av fagets innhold. Det er derfor ønskelig å belyse begrepenes posisjon i faget. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Rasisme er et komplekst og omdiskutert tema som ofte vekker sterke følelser og engasjement. Dette påvirker også hvordan temaet blir snakket om i norske klasserom. Samtidig som skolen er et av stedene mange barn og unge ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Som en del av fagfornyelsen ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i læreplanen. Livsmestring i læreplanen er et nytt begrep som elevene selv har etterspurt. Ettersom dette er et nytt tema, er det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Diskusjon er en særlig egnet kommunikasjonsform for at elever skal utvikle demokratiske ferdigheter. I lys av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), sitt tydelige tverrfaglige demokratimandat er ferdigheter i å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Sammendrag Med en økende kompleksitet i det kulturelle mangfoldet i Norge, øker også kompleksiteten av det språklige mangfoldet av elever i norske skoler. Den majoritetsspråklige og enspråklige normen i undervisning i ...
Rasisme i samfunnskunnskap - En kvalitativ studie av læreres forståelser av rasisme og deres undervisning om tematikken Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Utgangspunktet for denne masteroppgaven er skolens og samfunnsfagenes viktige rolle for et demokratisk arbeid om og mot rasisme. For å få økt innsikt i og kunnskap om hvordan et slikt arbeidet foregår, undersøker jeg fire ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Klimakriser og miljøkriser utgjør en av vår tids største kriser. Antropocen betegner den geologiske epoken vi lever i nå, som ble foreslått i takt med en økende bevissthet omkring menneskelig bidrag i klimaendringer og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Radikalisering og voldelig ekstremisme er utfordringer i samfunnet, og en del av radikaliseringen foregår på internett. I lys av dette, har samfunnsfaget som mål å fremme demokratiske verdier, og forebygge ekstreme holdninger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Karikaturer av profeten Mohammed har ved jevne mellomrom fått sin tid i lyset. Sist var høsten 2020, da læreren Samuel Paty ble drept som følge av å ha vist en karikatur i undervisningen om ytringsfrihet. Dette gjorde ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Som en del av undervisningen i samfunnsfag, skal lærerne legge til rette for at elevene utvikler seg til medborgere som bidrar til et samfunn der kjønn ikke påvirker individets handlingsrom. Dagens skole bærer preg av ...
Det mangfoldige klasserommet - En kvalitativ studie av elevers forståelser av og refleksjoner rundt mangfold og privilegier Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Respekt for mangfold, verdsettelse av ulikheter og inkludering av den enkelte står sentralt både i skolepolitiske styringsdokumenter og i LK20. Samfunnsfagene har et særlig mandat til å utvikle elevenes bevissthet og ...
Representasjoner av bærekraftig utvikling. En analyse av lærebøker tilpasset de nye læreplanene i samfunnskunnskap. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Målet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan undervisning om terrorangrepene 22. juli 2011 kan brukes for å jobbe med det fagovergripende temaet demokratisk medborgerskap. Jeg tar utgangspunkt i denne problemstillingen: ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere i videregående skole oppfatter det nye kompetansemålet i samfunnskunnskap: “reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere i videregående skole oppfatter det nye kompetansemålet i samfunnskunnskap: “reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Høsten 2020 ble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring implementert som en del av den nye læreplanen, og med bakgrunn i dette temaet skal elever i skolen nå bli i stand til å mestre livet, og ta gode livsvalg ...
Undervisning om ekstremisme Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
FNs klimapanel har gitt oss et vindu på ti år for å legge om samfunnet, og det er i dag uklart hvordan bærekraftundervisningen i skolen skal bidra til dette (IPCC, 2018). I Kunnskapsløftet av 2020 blir bærekraftig utvikling ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Menneskerettighetsundervisning står sentralt i norsk skole, både som del av formålsparagrafen for opplæringen, i overordnet del av læreplanen, i kjerneelementer og kompetansemål i ulike fag. I denne oppgaven presenterer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Temaet for denne studien er elevers nyhetsvaner og deres refleksjoner rundt fenomenet falske nyheter. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvilke kilder elevene bruker for å lese nyheter, hvordan de kommer over ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven tar for seg hvordan et utvalg samfunnsfaglærere tilpasset undervisningen til situasjonen Norge var i under utbruddet av koronaviruset våren 2020, med hovedfokus på tilpasninger av (1) faglig innhold ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I dette masterprosjektet belyses et utvalg elevers beskrivelser av undervisning om 22. juli tematikken i samfunnsfag ved en videregående skole. Videre stiller oppgaven spørsmål til hvordan elevene knytter en slik hendelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven handler om minoritetselevers politisk integrasjon. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfagselever med minoritetsbakgrunn opplever at de er integrert i den politiske offentligheten. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne masteroppgaven har jeg studert samfunnsfagundervisning hvor NRK-serien 22. juli har blitt brukt. Den overordnede problemstillingen i studien er: Hvordan bruker et utvalg lærere NRK-serien 22. juli? For å kunne svare ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I bærekraftundervisningen fremstår en forståelse for sammenkoblingene mellom lokale og globale prosesser som sentralt for å fremme bærekraftig utvikling. Denne studien undersøker hvordan lærere forståelser det lokale og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
12. mars 2020 stengte skoler ned, og covid-19 holdt både elever og lærere hjemme for en periode. Pandemien har vært utfordrende, men har også skapt muligheter. Denne masteroppgaven har hatt til formål å undersøke hva slags ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven handler om flerspråklige og kultursensitive tilnærminger til arbeid med begrepsforståelse i samfunnsfag blant nyankomne elever. Som følge av globalisering og flyktningkriser har vi fått en økende andel ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Å utdanne elever til demokratiske medborgere er en av skolens viktigste oppgaver. I dette står deltakelse sentralt – både i utdanningsprosessen og i utøvelsen av medborgerskapet. Hvilke erfaringer elever har med deltakelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Siden 2015 har Utøya AS, 22. juli-senteret, Det Europeiske Wergelandsenteret og Raftostiftelsen samarbeidet om å arrangere et opplæringstilbud til ungdomsskoleelever om 22. juli som kalles Demokratilæring på Utøya. Målet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hvordan reflekterer et utvalg lærere rundt fjernundervisning i samfunnsfag for flerspråklige elever under covid-19? Våren 2020 ble alle skolene i Norge stengt, på grunn av en verdensomfattende pandemi, kjent som koronaviruset ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Høsten 2020 ble bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige tema i læreplanverket fagfornyelsen og fikk dermed en styrket posisjon i skolen og samfunnsfaget. Forskning viser at til tross for at flere satsninger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
LK20 pålegger samfunnsfaglærere i grunnskolen å inkludere kunnskaper om 22. juli 2011 i undervisningen. Flere lærebokforfattere har derfor behandlet tematikken i både nye og reviderte samfunnsfaglige lærebøker, både for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I dette masterprosjektet belyses et utvalg samfunnsfaglæreres innholdsforståelse av begrepet livsmestring og hvordan de beskriver arbeidet med livsmestring i undervisningen. Oppgaven stiller spørsmål om hvordan det nye ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har lenge hatt et normativt preg. I senere tider har en pluralistisk tilnærming til UBU vokst frem som en motvekt til den normative UBU-tradisjonen. Her ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har lenge hatt et normativt preg. I senere tider har en pluralistisk tilnærming til UBU vokst frem som en motvekt til den normative UBU-tradisjonen. Her ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Skolen generelt, og samfunnsfagene spesielt, har et viktig demokratimandat. Barn og unge skal gis kunnskap og erfaringer som bidrar til at de blir demokratiske medborgere. I denne oppgaven benytter jeg kvalitative intervjuer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Dembra (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme) er et eksternt kompetansehevingstilbud for skoler i arbeidet med å skape inkluderende et fellesskap og skolemiljø. Hensikten med studien er å skaffe innsikt i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I en polarisert tid er det viktig at vi kan deliberere for å skape samhold og for å finne løsninger på utfordringer. For å utvikle ferdigheter i deliberasjon er det viktig at elever får oppleve deliberative muligheter i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk undersøkes hva som kjennetegner skriving i fellesfaget samfunnskunnskap, og hvilket formål lærere tillegger skrivingen i faget. Studien bygger på et kvalitativt forskningsdesign ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Ti år etter terrorangrepet 22. juli kommer ungdomsskoleelever fra hele landet for delta på Demokratilæring på Utøya. I denne studien undersøker jeg elevperspektiver på læringstilbudet, med utgangspunkt i følgende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Ytringsfriheten er en avgjørende forutsetning for et åpent og demokratisk samfunn. Debatter om ytringsfrihetens kår, grenser og utfordringer pågår imidlertid i hele verden, også her hjemme. Kvantitative studier og media ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i elevers refleksjoner og erfaringer rundt sosial perspektivtaking i samfunnskunnskapsundervisningen. Det legges til grunn for oppgaven at sosial perspektivtaking er en viktig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Undersøkelser viser at flerspråklige elever har større leseutfordringer enn majoritetselever, spesielt i samfunnsfagundervisning (Hvistendahl & Roe, 2004; Kulbrandstad, 1996). Flerspråklighet i samfunnsfagundervisning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Emosjoner har i undervisningssammenheng lenge blitt sett på som noe som burde kontrolleres, og har dermed ikke vært ansett som et tema som krever eller fortjener oppmerksomhet fra forskere. I løpet av de tre siste tiårene ...
Ungdom og politiske samtaler: en studie av ungdommers erfaringer med hverdagslige politiske samtaler
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I fagfornyelsen 2020 legges det økt vekt på at ungdommer som deltar i videregående opplæring både skal lære om og delta i demokratiet. Teori og forskning viser at politiske samtaler bidrar til å utvikle kunnskap og ferdigheter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i begrepet grensesetting og hvordan det blir undervist på ungdomsskolen. Oppgavens formål er å undersøke forskningsdeltakernes forståelser av begrepet grensesetting, deres formål med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne casestudien har jeg gjennom tekstanalyse forsøkt å belyse den tidsaktuelle problemstillingen hva kan det det innebære å være en grønn medborger? Ved å undersøke den nye læreboka Fokus: Samfunnskunnskap vg1/vg2 ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Politisk deltagelse sees på som et demokratisk ideal, og utdanning for demokratisk deltagelse er et viktig formål i samfunnsfag. Flere studier har pekt på politisk mestringstro som en viktig forutsetning for fremtidig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
SAMMENDRAG Jeg har intervjuet sju lærere om undervisningen de gir om samiske temaer i samfunnskunnskap ved videregående skoler i Troms og nordre del av Nordland. Mitt teoretiske rammeverk er basert på ulike definisjoner ...