• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Samfunnsfagdidaktikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Samfunnsfagdidaktikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 135

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Elevnarrativer om bærekraftig utvikling En analyse av elevers meningsskaping i et prosjekt om bærekraftig utvikling 
Pedersen, Johanne (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er skrevet i tilknytning til et samfunnsfaglig samarbeidsprosjekt mellom en videregående skole og den samfunnsfagdidaktiske avdelingen ved ILS. Prosjektet handler om bærekraftig utvikling og utdanning for ...
Samtidskunst som samfunnskunnskap. Ein studie om korleis elevar sitt møte med samtidskunst kan bidra til demokratiopplæring 
Grøtting, Inger Fure (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne masteroppgåva er korleis elevar sitt møte med samtidskunst kan bidra til demokratiopplæring. Demokratiopplæring er ein grunnstein i den norske skulemodellen, der samfunnsfaga har eit særskilt ansvar. Ein ...
Det digitale medborgerskapet 
Johnsen, Linn-Irene Kalvatn (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan samfunnsfaglærere tolker begrepet ‘digital kompetanse’ og hva de tenker om dens betydning for medborgerskapet. Oppgavens teoretiske rammeverk tar for seg digital kompetanse; hvordan den ...
«Ungdommen Tar Over» - en studie av elever, lærere og museumsansattes opplevelser av deltakelse i et demokratiprosjekt 
Dalen, Helle Myhrvold (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sammendrag Demokrati og medborgerskap er varslet som satsing i den kommende fornyelsen av fagplaner. Denne oppgaven er en kvalitativ studie om hvordan elever, lærere og museumsansatte opplevde sin deltakelse i demokratil ...
Motivasjon og læring med formativ vurdering i samfunnsfag. En kasusstudie av Vg1-elevers erfaringer med formative vurderingsmetoder. 
Salas, Vilde Ingunnsdatter (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sammendrag Temaet for denne oppgaven er formativ vurdering i samfunnsfag. Hovedproblemstillingen er Hvordan opplever Vg1-elever formativ vurdering i samfunnsfag som motivasjons- og læringsfremmende, og hvordan synes dette ...
Bærekraftig utvikling og økologisk medborgerskap 
Wibergh, Siri Helene Myhrhagen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Skolen, og samfunnsfaget som sådan, har blitt tildelt en sentral rolle i å bidra til en bærekraftig utvikling. Antakeligvis vil denne rollen styrkes ytterligere når de nye læreplanene trer i kraft i 2020. Stortingsmelding ...
Utfordringer og muligheter ved undervisning av vold og overgrep i samfunnsfag 
Røed, Even Amandus (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanen i samfunnsfag for ungdomstrinnet gjør det klart at vold og overgrep skal behandles i faget. Dette kommer eksplisitt fram gjennom formuleringen «skille mellom ønsket og uønsket seksuell kontakt». Denne studien ...
Samfunnsfaglig seksualundervisning Restricted Access
Salvesen, Linn Cecilie (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om et utvalg samfunnsfagslæreres forståelse av og meninger om seksualundervisning i samfunnsfaget. Jeg ønsket å få innblikk i hvilken rolle samfunnsfaget spiller i ungdommenes seksualopplæring sett ...
Elevers forståelse av temaet psykisk helse: Tekstanalyse av fagtekster i psykologi 
Føyn, Christina Lunder (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner et utvalg elevers forståelse av temaet psykisk helse med utgangspunkt i fagtekster i psykologi. Masteroppgaven gir innsikt i hvordan elever gjennom skriving skaper ...
Digitale redskaper i samfunnsfagundervisningen Restricted Access
Langdalen, Marte Troller (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven omhandler undervisning om og med digitale redskaper i samfunnsfagene i videregående skole. Den undersøker tre utvalgte samfunnsfaglæreres fortellinger om hvordan og med hvilke formål de bruker digitale ...
Kjønnslikestillingens plass i skolen 
Flåten, Pia Enz (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Emne for denne masteroppgaven er fire samfunnsfagslæreres syn på, opplevelse av og inkludering av tematikken rundt kjønn og kjønnslikestilling i sin undervisning. Bakgrunnen for oppgaven stammer fra mitt eget engasjement ...
Kilder og kritisk tenkning i samfunnsfag - En studie av hvordan vg1-elever velger kilder til oppgavene sine 
Strømberg, Karoline Kommedal (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
Ytringsklima og selvsensur i skolen 
Hannisdal, Matthias Sagen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Medborgerskap og samfunnsfaglæreren - En undersøkelse av hvilke implikasjoner lærerens forståelse av medborgerskap har for undervisning og verdier i samfunnsfag 
Jønsberg, Jonas Sveum (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er en fagdidaktisk master i samfunnsfag hvor temaet er å undersøke hvordan variasjon i forståelser av begrepet medborgerskap kan ha innvirkning på samfunnsfaglæreres undervisningspraksis. Oppgavens problemstilling ...
Kilder og kritisk tenkning i Samfunnsfag - En studie av hvordan vg1-elever velger kilder til oppgavene sine 
Sunde, Karina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
Utfordringer og muligheter ved undervisning av vold og overgrep i samfunnsfag 
Kiland, Olav (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanen i samfunnsfag for ungdomstrinnet gjør det klart at vold og overgrep skal behandles i faget. Dette kommer eksplisitt fram gjennom formuleringen «skille mellom ønsket og uønsket seksuell kontakt». Denne studien ...
Formativ vurdering og kritisk tenkning. En kvalitativ studie om bruk av formativ vurdering for å lære kritisk tenkning i samfunnsfag. Restricted Access
Avagian, Ofelia Angelica (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Kritisk tenkning i bærekraftig utvikling 
Kjølberg, Frida Løvstad (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Kritisk tenkning er en ferdighet som antas å ville bli stadig viktigere for elever å beherske i fremtiden, og trekkes frem som et økt satsningsområde på tvers av fag i arbeidet med de nye læreplaner i norsk skole ...
«Jeg begynner å få grønnere tanker» 
Lien, Ingrid Finsrud (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I samfunnsfaget blir temaet bærekraftig utvikling en stadig viktigere og mer aktuell del faget. Samtidig holder medborgerskapsbegrepet en sterk posisjon, da sentrale mål for faget er å legitimere demokratiet og fremme ...
«Et bilde sier mer enn tusen ord» Bilder som muntlig undervisningsverktøy: En kvalitativ studie av elevers fortolkning og diskusjon av bilder. 
Lu, Erika Xiaoting (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av hvilke potensielle muligheter bilder kan ha som muntlig undervisningsverktøy i samfunnsfag. Studien har tatt utgangspunktet i hvordan to elevgrupper har diskutert og fortolket ...
Dembras påvirkning på skolens og lærernes arbeid med fordommer og gruppefiendtlighet 
Engsbråten, Hanna Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Kontroversielle spørsmål i samfunnsfagundervisning 
Bruun, Ida Warloe (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Samfunnsfaget er et fag som beskjeftiger seg med mange spørsmål som kan være kontroversielle. Denne samfunnsfagdidaktiske studien har hatt som formål å utforske forståelser samfunnsfaglærere og elever har av kontroversielle ...
Den argumenterende medborger: En utforskende studie av argumenterende skriving og utviklingen av aktivt medborgerskap i samfunnsfaget. 
Tryggestad, Marita Mentzen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Kontroversielle spørsmål i samfunnsfagundervisning 
Bergersen, Frida (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Samfunnsfaget er et fag som beskjeftiger seg med mange spørsmål som kan være kontroversielle. Denne samfunnsfagdidaktiske studien har hatt som formål å utforske forståelser samfunnsfaglærere og elever har av kontroversielle ...
Nyhetsbruk i samfunnsfagundervisning 
Halvorsen, Erik (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Oppgaven omhandler læreres bruk av nyhetsartikler i samfunnsfagundervisning, noe som utforskes gjennom problemstillingen; Hvordan benytter lærere nyheter i samfunnsfagundervisningen på VGS, og hvilke begrunnelser har de ...
”Vil jeg at én skal ha blitt statsminister og resten ikke noe?”: En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres erfaringer med elever med stort læringspotensial 
Homb, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteravhandlingen undersøker et utvalg samfunnsfaglæreres erfaringer med elever med stort læringspotensial. Utgangspunktet er å kartlegge samfunnsfaglærernes erfaringer i form av kjennskap til elevgruppen, deres ...
Diskusjon og demokrati 
Aashamar, Peter Nicolai (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Diskusjon og demokrati er nært forbundet. Denne oppgaven er en videostudie om hvilke muligheter elever på ungdomsskolen har til å diskutere og hvordan de diskuterer. Dette blir knyttet til demokratiopplæring. Oppgaven ...
Identitetsdanning hos minoritetsspråklige elevar Restricted Access
Hansen, Marte Heien (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Nyheter og deliberativ kommunikasjon i samfunnsfag Restricted Access
Asheim, Silje Bremseth (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne kvalitative studien har undersøkt bruken av nyheter i samfunnsfagundervisningen. Oppgaven baserer seg på semistrukturerte intervjuer av fire lærere ved fire ulike skoler. Mer spesifikt er problemstillingen for oppgaven: ...
Bærekraftig medborgerskap i samfunnsfag. En analyse av elevers erfaring og forståelse på bakgrunn av et utforksende prosjekt 
Hegen, Ingvild Tonette (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Utforming av muntlige vurderingskriterier i samfunnsfag 
Bodin, Kaja Ekeberg (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærebok, to offentlige dokumenter og et utvalg kulturelle og sosiale faktorer påvirker samfunnsfagslæreres utforming av muntlige vurderingskriterier. Oppgaven ...
Lokalt læreplanarbeid i samfunnsfag En studie av samfunnsfagslæreres bruk av læreplanen som grunnlag for opplæring i samfunnsfag 
Tvethaug, Mari (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Temaet for masteravhandlingen er lokalt læreplanarbeid i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: ” Hva kjennetegner samfunnsfagslærers ulike forståelser av det å bruke læreplanen som grunnlag for opplæring i ...
Elevers syn på en tverrfaglig og gruppebasert tilnærming til læring i samfunnsfag 
Bergstøl, Yngvild Tønnessen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne avhandlingen har elevenes stemmer knyttet til læring i samfunnsfag stått i fokus. Oppgaven er inspirert av dokumentet Fremtidens Skole (NOU, 2015). Her presenteres interessante begreper som dybdelæring, holistisk ...
Utforskende prosjektarbeid i samfunnsfag, og dets danningspotensial. En kvalitativ analyse av et prosjekt for bærekraftig utvikling 
Kydland, Julie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I Meld. St. 28 (2015-2016) Fag-Fordypning-Forståelse- En fornyelse av Kunnskapsløftet, løftes demokrati og medborgerskap frem som fagområder som skal fornyes i revisjonen av Kunnskapsløftet. Utdanning for bærekraftig ...
"Men det aller, aller viktigste med drøftingsoppgaver, det er å gi muligheten til et andreutkast!" Hvordan forstår og vurderer samfunnsfagslærere ferdigheten drøfting? 
Fjeldberg, Maiken (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Verdien av deltagelse i den digitale tidsalder 
Holthe, Tine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Kunnskapsformer og undervisning i samfunnsfag 
Ilgaz, Mehmet (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Både kunnskap og læring er to sentrale momenter innenfor skolen, og har en viktig betydning for elevenes utdanning. Derimot har diskusjonen rundt kunnskapsbegrepet ikke blitt like høyt prioritert i akademia og i ...
Verdier og holdninger i samfunnsfag 
Ensrud, Pernille (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt hvordan fire samfunnsfagslærere forstår og omtaler eget arbeid med holdninger og verdier. Det demokratiske prosjektet i samfunnsfag står sterkt, men en noe tvetydig ...
Kildearbeidets betydning i samfunnsfag 
Sveen, Ingeborg Madsen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Arbeid med og vurdering av kilder er fremhevet som en sentral del av elevenes læringsarbeid i samfunnsfagets hovedområde Utforskeren. Her etterlyses «kritisk vurdering av [..] samfunnsfaglig kunnskap ved å bruke kilder og ...
Stemmerett for sekstenåringer: en utfordring for demokratiundervisningen? 
Heggset, Ida Andrine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Ved lokalvalgene i 2011 og 2015 var 20 kommuner plukket ut til å være med på en forsøksordning med nedsatt stemmerett til 16 år. Ungdommene i disse kommunene fikk da bruke stemmeretten sin rett etter at de hadde fullført ...
Utforskende arbeidsmetoder i samfunnsfag 
Dahl, Oda Elisabeth (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hovedområdet Utforskaren har gitt utforskende arbeidsmetoder en sentral plass i samfunnsfag. Videre varsles det nå om en ny læreplan hvor utforsking ser ut til å bli en viktig ferdighet i flere av skolefagene. Det finnes ...
Opplevelser i kontroversielle spørsmål 
Borgen, Henriette (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i og om kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Ønsket med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan denne siden av ...
Radikalisering og voldelig ekstremisme i samfunnsfaget: En analyse av to undervisningsopplegg 
Øien, Camilla Grønli (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I 2014 kom regjeringen med en handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Ett av tiltakene var å utvikle undervisningsopplegg for ungdomsskolen og den videregående skolen. Gjennom denne masteroppgaven ...
Undervisning i komplekse tema 
Nilsen, Helene (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har undersøkt hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole arbeider med komplekse tema, nærmere bestemt fattigdomstematikken. For å belyse dette hadde oppgaven følgende ...
”Ikke pekefinger, ikke moralisere, bare informere”. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagets rusundervisning. 
Bergh, Andreas Nygård (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hva er egentlig et begrep? En kvalitativ oppgave om læreres forståelse av og arbeid med fagbegreper i samfunnsfag 
Østberg, Lewi Chlopicki (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt om hvordan fagbegreper blir forstått og arbeidet med i samfunnsfag. I samfunnsfag har fagbegreper en sentral plass, og blir sett på som en av de komplekse fagferdighetene ...
"Troverdig eller ikke troverdig". En diskursanalyse av et utvalg elevers forståelse av kildekritikk i samfunnsfag 
Halvorsen, Renate Blixhavn (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven er: Hva kjennetegner et utvalg elevers diskurs om kildekritikk med henblikk på samfunnsfaget? Kildekritikk kan sies å være sentralt innenfor alle skolens fag. Innenfor ...
Drøfting i Samfunnsfaget 
Gulbrandsen, Even (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Drøfting er en sentral ferdighet i samfunnsfaget, både som uttrykksmåte og i tilknytning til vurderingssituasjoner, likevel er det en allmenn oppfattelse av at drøfting er forvirrende og utydelig. Formålet med denne studien ...
Demokratisk beredskap i et flerkulturelt samfunn - Forskjeller og likheter mellom elever med og uten innvandrerbakgrunn. En kvantitativ analyse av ICCS 2009 
Røren, Erlend (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Demokratisk beredskap er en helhetlig kompetanse som handler om ulike aspekter ved demokrati, politikk og samfunnsspørsmål. Demokratisk beredskap er nært beslektet med mange av målene i norsk læreplanverk, og er delt inn ...
Opplevelseslæring - «I det lange løp tror jeg på en større nytte av denne læringsgleden enn hva jeg får av en spesifikk god karakter» Restricted Access
Sander, Stian (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Hvorfor og hvordan fremme demokratiforståelse blant minoritetsspråklige elever? Restricted Access
Vargel, Kine (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
”And then you save their lives” 
Næsmo, Camilla Bruu (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Sosialisering til medborgerskap er en viktig del av skolens samfunnsmandat, og et nøkkelelement i samfunnsfagets begrunnelse. Medborgerskapsundervisning har vært fremhevet som sentralt for blant annet samfunnsengasjement, ...
Drøfting i praksis 
Skeie, Torstein Vardeberg (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Vår studie undersøker hvordan elever skaper og ytrer meninger i skriftlig drøfting i samfunnsfag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvordan uttrykker elever meninger gjennom skriftlig drøfting i samfunnsfag? Formålet ...
En kvalitativ studie av Steinerskolens formidling av samfunnsfag sett fra et lærerperspektiv 
Høysæter, Cecilie Skage (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Alle skoler i Norge, både offentlige og private, har som oppgave å styrke demokratiet og gjennom opplæringen forberede elevene på demokratisk deltakelse. Hvordan demokratiopplæringen foregår i praksis, vil i stor grad ha ...
Menneskerettigheter i samfunnsfag - En lærebokanalyse 
Lillestrøm, Berthine Skogli (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Menneskerettigheter er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende verdi for opplæringen, og som et eget undervisningsemne. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan fremstilles ...
Elever som utforskere i samfunnsfag. En analyse av elevers utforskende samtaler 
Strømmen, Magne Vatneødegård (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Revisjon av Kunnskapsløftet har gitt utforskende arbeidsmetoder en sentral plass i samfunnsfag. Hovedområdet Utforskaren i samfunnsfaglæreplanen, nye valgfag, og forslaget om utforskning som fagovergripende kompetanse har ...
Samfunnsfag i spenning. Det norske demokratiet mellom legitimering og kritikk. 
Lind, Andreas Reichelt (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne samfunnsfagsdidaktiske oppgaven har vært å undersøke hvordan spenningen mellom kritikk og legitimering manifesterer seg i samfunnsfaget på læreplan- og læreboknivå. I et forsøk på å understreke behovet ...
Likestilling i samfunnsfag. Analyse av likestilling som tema i lærebøker. 
Etnestad, Edel Kristine Styve (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Muntlig deltagelse og demokratiopplæring i samfunnsfag - deltagelsesmønstre, begrunnelser og konsekvenser for demokratiopplæringen 
Nøkland, Anna (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Utgangspunktet for denne oppgaven var å kartlegge, utforske og forstå mønstre av muntlig deltagelse i klasserommet, og diskutere tendensene i sammenheng med samfunnsfagets demokratiopplæring. Teorikapittelet har en tredelt ...
Drøfting i praksis 
Tandberg, Simen (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Vår studie undersøker hvordan elever skaper og ytrer meninger i skriftlig drøfting i samfunnsfag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvordan uttrykker elever meninger gjennom skriftlig drøfting i samfunnsfag? Formålet ...
Elevers oppfatninger av samfunnsfag på yrkesfag. Tolkningsverden, posisjonering og identitet. 
Korsnes, Jenny Therese (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven handler om elevers tolkningsverden i samfunnsfag. Den utforsker en gruppe yrkesfagelevers oppfatninger av samfunnsfag og av seg selv, som etableres gjennom deltakelsen i deres samfunnsfagklasserom. ...
Kulturell kompetanse i samfunnsfag 
Yggeseth, Marianne (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Kulturell kompetanse er nødvendig i et samfunn hvor kulturell kompleksitet stadig øker. Oppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling: Hva menes med kulturell kompetanse i styringsdokumenter for samfunnsfagene ...
Integrering i klasserommet : Samfunnsfagslæreres arbeid med integrering av minoritetsspråklige 
Iversen, Marie Strand (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Integrering av minoritetsspråklige er et sentralt mål i et flerkulturelt samfunn, og skolen regnes som en viktig integreringsarena. Læreplanen i samfunnsfag inneholder flere kompetansemål som kan knyttes opp mot integrering, ...
La elevene slippe gruppearbeid: En kvalitativ oppgave om gruppearbeid i samfunnsfag. 
Kjeldsberg, Thomas Martinius (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Gruppearbeid er en av flere undervisningsmetoder lærere kan benytte seg i undervisningen, og anses som en hensiktsmessig metode å benytte seg av i samfunnsfaget (Koritzinsky 2012). Det er en elevsentrert metode som ...
Aktivt medborgerskap 
Corneil, Rachel Stewart (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Samfunnsfaget skal gi elever erfaring og stimulere et aktivt medborgerskap og demokratisk deltagelse. Hva som ligger i begrepet ”aktivt medborgerskap” er ikke eksplisitt og er derfor vanskelig å få grep om. Oppgaven utforsker ...
Demokratisk beredskap i et flerkulturelt samfunn - Forskjeller og likheter mellom elever med og uten innvandrerbakgrunn. En kvantitativ analyse av ICCS 2009 
Nygård, Christofer (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Demokratisk beredskap er en helhetlig kompetanse som handler om ulike aspekter ved demokrati, politikk og samfunnsspørsmål. Demokratisk beredskap er nært beslektet med mange av målene i norsk læreplanverk, og er delt inn ...
"Mening i det meningsløse". En empirisk studie om bruken av terrorhendelsen 22. juli i samfunnsfagundervisningen 
Solstad, Madeleine Hesstvedt (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Bruken av terrorhendelser i samfunnsfagundervisningen utgjør studiens tema, og de sekvensielle terrorhandlingene 22. juli 2011 i Regjeringskvartalet og på Utøya utgjør casen studien vil fokusere på. Studiens problemstilling ...
Læremidler i samfunnsfag - læreres bruk og begrunnelser 
Tveter, Frank Rene Gretland (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk undersøker hvordan lærere bruker læreboka og andre læremidler i klasserommet, og hvordan de begrunner deres læremiddelpraksis. Bruk av læremidler er et relevant tema i skolen som ...
Bærekraftig utvikling i samfunnsfaget - en diskursanalyse av lærebøker på VG1-trinnet 
Kummeneje, Espen (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Bærekraftig utvikling er ett av tre temaer som Kunnskapsdepartementet (2016) vil fokusere på fremover. Denne oppgaven har benyttet diskursteorien til Laclau og Mouffe og dets analyseverktøy for å undersøke problemstillingen: ...
Samfunnsfagslærere mellom mål og danning 
Husom, Simen (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i to lærerkollegium som har en ustrukturert samtale om samfunnsfagundervisning i fokusgruppeintervjuer. Ved hjelp av transkribert materiale av fokusgruppene har jeg kategorisert, og kodet ...
Hvordan undervise i, om og med terrorisme? 
Stavenes, Haakon (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag En ambisjon i Kunnskapsløftet var å lage klare føringer for det viktigste innholdet i fagene, og synliggjøre hva som er sentrale kunnskaper og ferdigheter. Det resulterte blant annet i en innføring av kompetansemål, ...
Vurdering er "sykt viktig" - Hvordan vurderer lærere elevers muntlige presentasjoner i samfunnsfag på ungdomstrinnet, og hvordan bidrar disse tilbakemeldingene til motivasjon? 
Johansen, Pernille Nordli (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres vurderingspraksiser av muntlige framføringer i samfunnsfag. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Vurderingsforskriftens føringer om en formativ vurderingspraksis. ...
Plenumssamtalen i samfunnsfag: En empirisk studie av ideelle mål og opplevd virkelighet 
Kristiansen, Ida Aanerud (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for avhandlingen er plenumssamtalen i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: Hvordan begrunner en samfunnsfagslærer sin bruk av plenumssamtaler, og hvilke erfaringer har elever med denne undervisningsformen? ...
Plenumssamtalen i samfunnsfag: En empirisk studie av ideelle mål og opplevd virkelighet 
Kværner, Madeleine (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for avhandlingen er plenumssamtalen i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: Hvordan begrunner en samfunnsfagslærer sin bruk av plenumssamtaler, og hvilke erfaringer har elever med denne undervisningsformen? ...
Frigjørende føringer? En analyse av en samfunnsfaglærers veiledning i Politikk og menneskerettigheter 
Pyke, Lise Storaker (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne kvalitative studien undersøkes samfunnsfaglærerens veiledningspraksis. Problemstillingen er: hvordan veileder læreren elevene i arbeid med problembaserte oppgaver om menneskerettigheter i Politikk og menneskerettigheter? ...
Samfunnsfag og ekstremisme 
Nilssen, Maren Strand (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Tema for oppgaven er «Samfunnsfag og ekstremisme», hvor studien undersøker hvordan utvalgte samfunnsfaglærere hevder at samfunnsfagundervisningen kan bidra til å forebygge ekstremisme. Studiens hensikt er å bidra til ny ...
Fortolkningsmuligheter i læreboka Streif 
Jensen, Elise Benedicte (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Læreboka er den viktigste teksten elevene møter på i skolen, og samtidig som digitale ressurser har gjort sitt inntog i den norske skole, viser forskning at læreboka fortsatt er dominerende i undervisningssammenheng. ...
Elevmedvirkning - Fra intensjon til virkelighet: En kvalitativ studie av læreres forståelse av og arbeid med elevmedvirkning i videregående skole. 
Damsgaard, Joakim Larsen (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Masteroppgaven er en studie basert på intervjuer med seks samfunnsfagslærere i videregående skole. Lærerne forteller både om egen forståelse av elevmedvirkning som intensjon og prinsipp, og om sin praktiske gjennomføring ...
Balansen mellom kognisjon og emosjon i demokratisk dannelse. Restricted Access
Sohi, Mandeep Kaur (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Nyhetsbildet, en berikelse i samfunnsfag? Et innblikk i hvordan elever opplever at læreren bruker nyheter i undervisningen 
Hole, Bente Helen Langelo (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Nyheter har en sentral plass i dagens informasjonssamfunn, og mediene har en økende rolle i sosialiseringen av barn og unge. Samtidig integreres nyheter som en naturlig del av skolehverdagen, og nyheter brukes ofte for å ...
Nyhetsbilde, en berikelse i samfunnsfag? Et innblikk i hvordan elever opplever at læreren bruker nyheter i undervisningen? 
Harto, Anders Myhre (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Nyheter har en sentral plass i dagens informasjonssamfunn, og mediene har en økende rolle i sosialiseringen av barn og unge. Samtidig integreres nyheter som en naturlig del av skolehverdagen, og nyheter brukes ofte for å ...
"Av, med og for ungdom", men hva med lærerne? Samfunnfaglæreres møter med elevmedvirkning på tre velfungerende OD-skoler 
Alsos, Øystein Falch (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Dette masterprosjektet i samfunnsfagdidaktikk følger en success case-tilnærming (Brinkerhoff, 2003) for å analysere samfunnsfaglæreres møter med elevmedvirkningsarbeid. Gjennom intervjuer med samfunnsfaglærere på tre ...
Demokratisk medborgerskap i samfunnsfag. Lærerperspektiver på demokratiopplæring 
Sætra, Emil (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Opplæring til demokratisk medborgerskap er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag og samfunnsfagenes begrunnelse. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan samfunnsfaglærere uttrykker seg om sine ...
Demokratisk deltakelse og kritisk tenkning. En innholdsanalyse av læreplaner og lærebøker i samfunnsfag 
Osman, Sundus (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven handler om temaene demokratisk deltakelse og kritisk tenkning i et utvalg av læreplaner og et utvalg av lærebøker for samfunnsfag for studieforberedende (vg1) og yrkesfaglige (vg2) utdanningsprogrammer. ...
Bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning - En kvalitativ studie av tre samfunnsfaglæreres erfaringer og tanker om bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning 
Urkegjerde, Espen (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning. Problemstillingen lyder som følger: «Hva tenker samfunnsfaglærere som har brukt dataspill i sin undervisning om bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning ...
Demokratiske holdninger - En kvalitativ undersøkelse av norske 8. klassinger. 
Winther, Jan-Erik (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven er en kvalitativ videreføring av ICCS-undersøkelsen for Norge (2011) som tar for seg demokratiske holdninger blant elever på ungdomstrinnet. Hensikten med denne oppgaven er å gå i dybden på enkelte av elevenes ...
IKT i samfunnsfagundervisninga : Undervisning i og med IKT i læringsteoretiske perspektiv 
Fauskanger, Tina Nikolaisen (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Digitale ferdigheiter vert i læreplanen Kunnskapsløftet 2006 definert som ei grunnleggjande ferdigheit. For at elevane skal utvikla digitale ferdigheiter og digital kompetanse, må også læraren ha denne kompetansen. Men kan ...
Jakten på relevant fagdidaktisk kunnskap - Kunnskapskategorier som analyseverktøy anvendt på matematikk- og samfunnsfagdidaktiske tekster 
Bråthen, Asbjørn Rogne (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
Det e jo ingen revolusjon det her Ei oppgåve om Utforskaren og samfunnsfagslærarane 
Rauboti, Turid (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne samfunnsfagsdidaktiske oppgåva tematiserer eg korleis samfunnsfagslærarar snakkar om det nye hovudområdet Utforskaren i faget. Det nye hovudområdet set fokus på arbeide med samfunnsvitskapleg metode og søker å gjere ...
Etnisk Læreplan? En dokumentanalyse av en bosnisk læreplan. Restricted Access
Madesko, Adnan (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Skjønnlitteratur og kritisk dannelse. Elevers opplevelse av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfag. 
Sætrevik, Thor Erling (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven tar for seg elevers opplevelse av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfag. Studien undersøker skjønnlitteraturens potensial som supplement til andre kilder, og hvordan skjønnlitteraturen i samfunnsfag kan ...
Norsk nok? Restricted Access
Wiik, Benedicte (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Mind the gap - Refleksjon i møtet mellom evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap i skolen Restricted Access
Weider, Bård Olav (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Kunnskap og yrkesretting i samfunnsfag 
Støen, Karina Bakke (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgavens overordnede problemstilling lyder: Hvordan oppfatter samfunnsfaglærere fagets kunnskapsinnhold og mulighetene for å yrkesrette faget? Oppgavens formål er å undersøke om fellesfaget samfunnsfag klarer å balansere ...
Jakten på relevant fagdidaktisk kunnskap - Kunnskapskategorier som analyseverktøy anvendt på matematikk- og samfunnsfagdidaktiske tekster 
Slåttun, Carina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
Undervisningsmetodens betydning for elevenes demokratiske kompetanse. 
Gjølberg, Anette Wevling (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Skolen har en helt sentral plass i den demokratiske dannelsen og opplæringen, noe som særlig kommer til utrykk i dannelsesdokumenter som læreplanen. Den norske læreplanen uttrykker klare ambisjoner og mål om hva ...
Lærere og Wikipedia : fire læreres forhold til Wikipedia som kilde i samfunnsfag 
Høgenes, Tora (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er: ”Hvordan forholder fire lærere seg til Wikipedia som kilde i samfunnsfag?” Wikipedia regnes som en relevant læringsressurs i samfunnsfag av mange elever: ...
Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace : - hva gjør samfunnfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? Restricted Access
Ekeberg, Kristin Bjørge; Christensen, Stine Elise (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgavens tema er samfunnsfaglærerens muligheter til å regulere PC-bruken i undervisningssituasjonen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er hva gjør samfunnsfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? I vårt ...
Deliberative Samtaler? 
Langehaug, Nicolai (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Temaet for denne avhandlingen er den deliberative samtalens mulighet i det dialogiske møtet mellom lærer og elev. Deliberasjon kan i korte trekk defineres som en prosess hvor ulike sider av en sak stilles mot hverandre og ...
Skjønnlitteraturens muligheter i samfunnsfag 
Hærgard, Madelen L.; Engh, Kristina Øglænd (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tema for oppgaven er “skjønnlitteraturens muligheter”, hvor læreres begrunnelser for og erfaringer med bruk av skjønnlitteratur som kilde til å oppleve, bearbeide og samle inn lærestoff i samfunnsfag blir undersøkt. ...
  • «
  • 1
  • 2
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2010 - 2018 (124)2007 - 2009 (11)Document TypeMasteroppgave (135)Gruppeoppgave (13)AuthorAashamar, Peter Nicolai (1)Ali, Amna (1)Alsos, Øystein Falch (1)Anderberg, Linn Olesen (1)Asheim, Silje Bremseth (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy