Search
Now showing items 1-100 of 135
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er skrevet i tilknytning til et samfunnsfaglig samarbeidsprosjekt mellom en videregående skole og den samfunnsfagdidaktiske avdelingen ved ILS. Prosjektet handler om bærekraftig utvikling og utdanning for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne masteroppgåva er korleis elevar sitt møte med samtidskunst kan bidra til demokratiopplæring. Demokratiopplæring er ein grunnstein i den norske skulemodellen, der samfunnsfaga har eit særskilt ansvar. Ein ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan samfunnsfaglærere tolker begrepet ‘digital kompetanse’ og hva de tenker om dens betydning for medborgerskapet. Oppgavens teoretiske rammeverk tar for seg digital kompetanse; hvordan den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sammendrag Demokrati og medborgerskap er varslet som satsing i den kommende fornyelsen av fagplaner. Denne oppgaven er en kvalitativ studie om hvordan elever, lærere og museumsansatte opplevde sin deltakelse i demokratil ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Sammendrag Temaet for denne oppgaven er formativ vurdering i samfunnsfag. Hovedproblemstillingen er Hvordan opplever Vg1-elever formativ vurdering i samfunnsfag som motivasjons- og læringsfremmende, og hvordan synes dette ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Skolen, og samfunnsfaget som sådan, har blitt tildelt en sentral rolle i å bidra til en bærekraftig utvikling. Antakeligvis vil denne rollen styrkes ytterligere når de nye læreplanene trer i kraft i 2020. Stortingsmelding ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanen i samfunnsfag for ungdomstrinnet gjør det klart at vold og overgrep skal behandles i faget. Dette kommer eksplisitt fram gjennom formuleringen «skille mellom ønsket og uønsket seksuell kontakt». Denne studien ...
Samfunnsfaglig seksualundervisning Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om et utvalg samfunnsfagslæreres forståelse av og meninger om seksualundervisning i samfunnsfaget. Jeg ønsket å få innblikk i hvilken rolle samfunnsfaget spiller i ungdommenes seksualopplæring sett ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner et utvalg elevers forståelse av temaet psykisk helse med utgangspunkt i fagtekster i psykologi. Masteroppgaven gir innsikt i hvordan elever gjennom skriving skaper ...
Digitale redskaper i samfunnsfagundervisningen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven omhandler undervisning om og med digitale redskaper i samfunnsfagene i videregående skole. Den undersøker tre utvalgte samfunnsfaglæreres fortellinger om hvordan og med hvilke formål de bruker digitale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Emne for denne masteroppgaven er fire samfunnsfagslæreres syn på, opplevelse av og inkludering av tematikken rundt kjønn og kjønnslikestilling i sin undervisning. Bakgrunnen for oppgaven stammer fra mitt eget engasjement ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er en fagdidaktisk master i samfunnsfag hvor temaet er å undersøke hvordan variasjon i forståelser av begrepet medborgerskap kan ha innvirkning på samfunnsfaglæreres undervisningspraksis. Oppgavens problemstilling ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanen i samfunnsfag for ungdomstrinnet gjør det klart at vold og overgrep skal behandles i faget. Dette kommer eksplisitt fram gjennom formuleringen «skille mellom ønsket og uønsket seksuell kontakt». Denne studien ...
Formativ vurdering og kritisk tenkning. En kvalitativ studie om bruk av formativ vurdering for å lære kritisk tenkning i samfunnsfag. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Kritisk tenkning er en ferdighet som antas å ville bli stadig viktigere for elever å beherske i fremtiden, og trekkes frem som et økt satsningsområde på tvers av fag i arbeidet med de nye læreplaner i norsk skole ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I samfunnsfaget blir temaet bærekraftig utvikling en stadig viktigere og mer aktuell del faget. Samtidig holder medborgerskapsbegrepet en sterk posisjon, da sentrale mål for faget er å legitimere demokratiet og fremme ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av hvilke potensielle muligheter bilder kan ha som muntlig undervisningsverktøy i samfunnsfag. Studien har tatt utgangspunktet i hvordan to elevgrupper har diskutert og fortolket ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Samfunnsfaget er et fag som beskjeftiger seg med mange spørsmål som kan være kontroversielle. Denne samfunnsfagdidaktiske studien har hatt som formål å utforske forståelser samfunnsfaglærere og elever har av kontroversielle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Samfunnsfaget er et fag som beskjeftiger seg med mange spørsmål som kan være kontroversielle. Denne samfunnsfagdidaktiske studien har hatt som formål å utforske forståelser samfunnsfaglærere og elever har av kontroversielle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Oppgaven omhandler læreres bruk av nyhetsartikler i samfunnsfagundervisning, noe som utforskes gjennom problemstillingen; Hvordan benytter lærere nyheter i samfunnsfagundervisningen på VGS, og hvilke begrunnelser har de ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteravhandlingen undersøker et utvalg samfunnsfaglæreres erfaringer med elever med stort læringspotensial. Utgangspunktet er å kartlegge samfunnsfaglærernes erfaringer i form av kjennskap til elevgruppen, deres ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Diskusjon og demokrati er nært forbundet. Denne oppgaven er en videostudie om hvilke muligheter elever på ungdomsskolen har til å diskutere og hvordan de diskuterer. Dette blir knyttet til demokratiopplæring. Oppgaven ...
Identitetsdanning hos minoritetsspråklige elevar Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Nyheter og deliberativ kommunikasjon i samfunnsfag Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne kvalitative studien har undersøkt bruken av nyheter i samfunnsfagundervisningen. Oppgaven baserer seg på semistrukturerte intervjuer av fire lærere ved fire ulike skoler. Mer spesifikt er problemstillingen for oppgaven: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærebok, to offentlige dokumenter og et utvalg kulturelle og sosiale faktorer påvirker samfunnsfagslæreres utforming av muntlige vurderingskriterier. Oppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Temaet for masteravhandlingen er lokalt læreplanarbeid i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: ” Hva kjennetegner samfunnsfagslærers ulike forståelser av det å bruke læreplanen som grunnlag for opplæring i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne avhandlingen har elevenes stemmer knyttet til læring i samfunnsfag stått i fokus. Oppgaven er inspirert av dokumentet Fremtidens Skole (NOU, 2015). Her presenteres interessante begreper som dybdelæring, holistisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I Meld. St. 28 (2015-2016) Fag-Fordypning-Forståelse- En fornyelse av Kunnskapsløftet, løftes demokrati og medborgerskap frem som fagområder som skal fornyes i revisjonen av Kunnskapsløftet. Utdanning for bærekraftig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Både kunnskap og læring er to sentrale momenter innenfor skolen, og har en viktig betydning for elevenes utdanning. Derimot har diskusjonen rundt kunnskapsbegrepet ikke blitt like høyt prioritert i akademia og i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt hvordan fire samfunnsfagslærere forstår og omtaler eget arbeid med holdninger og verdier. Det demokratiske prosjektet i samfunnsfag står sterkt, men en noe tvetydig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Arbeid med og vurdering av kilder er fremhevet som en sentral del av elevenes læringsarbeid i samfunnsfagets hovedområde Utforskeren. Her etterlyses «kritisk vurdering av [..] samfunnsfaglig kunnskap ved å bruke kilder og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Ved lokalvalgene i 2011 og 2015 var 20 kommuner plukket ut til å være med på en forsøksordning med nedsatt stemmerett til 16 år. Ungdommene i disse kommunene fikk da bruke stemmeretten sin rett etter at de hadde fullført ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hovedområdet Utforskaren har gitt utforskende arbeidsmetoder en sentral plass i samfunnsfag. Videre varsles det nå om en ny læreplan hvor utforsking ser ut til å bli en viktig ferdighet i flere av skolefagene. Det finnes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i og om kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Ønsket med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan denne siden av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I 2014 kom regjeringen med en handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Ett av tiltakene var å utvikle undervisningsopplegg for ungdomsskolen og den videregående skolen. Gjennom denne masteroppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har undersøkt hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole arbeider med komplekse tema, nærmere bestemt fattigdomstematikken. For å belyse dette hadde oppgaven følgende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt om hvordan fagbegreper blir forstått og arbeidet med i samfunnsfag. I samfunnsfag har fagbegreper en sentral plass, og blir sett på som en av de komplekse fagferdighetene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven er: Hva kjennetegner et utvalg elevers diskurs om kildekritikk med henblikk på samfunnsfaget? Kildekritikk kan sies å være sentralt innenfor alle skolens fag. Innenfor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Drøfting er en sentral ferdighet i samfunnsfaget, både som uttrykksmåte og i tilknytning til vurderingssituasjoner, likevel er det en allmenn oppfattelse av at drøfting er forvirrende og utydelig. Formålet med denne studien ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Demokratisk beredskap er en helhetlig kompetanse som handler om ulike aspekter ved demokrati, politikk og samfunnsspørsmål. Demokratisk beredskap er nært beslektet med mange av målene i norsk læreplanverk, og er delt inn ...
Opplevelseslæring - «I det lange løp tror jeg på en større nytte av denne læringsgleden enn hva jeg får av en spesifikk god karakter» Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Sosialisering til medborgerskap er en viktig del av skolens samfunnsmandat, og et nøkkelelement i samfunnsfagets begrunnelse. Medborgerskapsundervisning har vært fremhevet som sentralt for blant annet samfunnsengasjement, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Vår studie undersøker hvordan elever skaper og ytrer meninger i skriftlig drøfting i samfunnsfag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvordan uttrykker elever meninger gjennom skriftlig drøfting i samfunnsfag? Formålet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Alle skoler i Norge, både offentlige og private, har som oppgave å styrke demokratiet og gjennom opplæringen forberede elevene på demokratisk deltakelse. Hvordan demokratiopplæringen foregår i praksis, vil i stor grad ha ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Menneskerettigheter er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende verdi for opplæringen, og som et eget undervisningsemne. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan fremstilles ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Revisjon av Kunnskapsløftet har gitt utforskende arbeidsmetoder en sentral plass i samfunnsfag. Hovedområdet Utforskaren i samfunnsfaglæreplanen, nye valgfag, og forslaget om utforskning som fagovergripende kompetanse har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne samfunnsfagsdidaktiske oppgaven har vært å undersøke hvordan spenningen mellom kritikk og legitimering manifesterer seg i samfunnsfaget på læreplan- og læreboknivå. I et forsøk på å understreke behovet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Utgangspunktet for denne oppgaven var å kartlegge, utforske og forstå mønstre av muntlig deltagelse i klasserommet, og diskutere tendensene i sammenheng med samfunnsfagets demokratiopplæring. Teorikapittelet har en tredelt ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Vår studie undersøker hvordan elever skaper og ytrer meninger i skriftlig drøfting i samfunnsfag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvordan uttrykker elever meninger gjennom skriftlig drøfting i samfunnsfag? Formålet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven handler om elevers tolkningsverden i samfunnsfag. Den utforsker en gruppe yrkesfagelevers oppfatninger av samfunnsfag og av seg selv, som etableres gjennom deltakelsen i deres samfunnsfagklasserom. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Kulturell kompetanse er nødvendig i et samfunn hvor kulturell kompleksitet stadig øker. Oppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling: Hva menes med kulturell kompetanse i styringsdokumenter for samfunnsfagene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Integrering av minoritetsspråklige er et sentralt mål i et flerkulturelt samfunn, og skolen regnes som en viktig integreringsarena. Læreplanen i samfunnsfag inneholder flere kompetansemål som kan knyttes opp mot integrering, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Gruppearbeid er en av flere undervisningsmetoder lærere kan benytte seg i undervisningen, og anses som en hensiktsmessig metode å benytte seg av i samfunnsfaget (Koritzinsky 2012). Det er en elevsentrert metode som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Samfunnsfaget skal gi elever erfaring og stimulere et aktivt medborgerskap og demokratisk deltagelse. Hva som ligger i begrepet ”aktivt medborgerskap” er ikke eksplisitt og er derfor vanskelig å få grep om. Oppgaven utforsker ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2016)
Demokratisk beredskap er en helhetlig kompetanse som handler om ulike aspekter ved demokrati, politikk og samfunnsspørsmål. Demokratisk beredskap er nært beslektet med mange av målene i norsk læreplanverk, og er delt inn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Bruken av terrorhendelser i samfunnsfagundervisningen utgjør studiens tema, og de sekvensielle terrorhandlingene 22. juli 2011 i Regjeringskvartalet og på Utøya utgjør casen studien vil fokusere på. Studiens problemstilling ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk undersøker hvordan lærere bruker læreboka og andre læremidler i klasserommet, og hvordan de begrunner deres læremiddelpraksis. Bruk av læremidler er et relevant tema i skolen som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Bærekraftig utvikling er ett av tre temaer som Kunnskapsdepartementet (2016) vil fokusere på fremover. Denne oppgaven har benyttet diskursteorien til Laclau og Mouffe og dets analyseverktøy for å undersøke problemstillingen: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i to lærerkollegium som har en ustrukturert samtale om samfunnsfagundervisning i fokusgruppeintervjuer. Ved hjelp av transkribert materiale av fokusgruppene har jeg kategorisert, og kodet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag En ambisjon i Kunnskapsløftet var å lage klare føringer for det viktigste innholdet i fagene, og synliggjøre hva som er sentrale kunnskaper og ferdigheter. Det resulterte blant annet i en innføring av kompetansemål, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke læreres vurderingspraksiser av muntlige framføringer i samfunnsfag. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Vurderingsforskriftens føringer om en formativ vurderingspraksis. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for avhandlingen er plenumssamtalen i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: Hvordan begrunner en samfunnsfagslærer sin bruk av plenumssamtaler, og hvilke erfaringer har elever med denne undervisningsformen? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for avhandlingen er plenumssamtalen i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: Hvordan begrunner en samfunnsfagslærer sin bruk av plenumssamtaler, og hvilke erfaringer har elever med denne undervisningsformen? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne kvalitative studien undersøkes samfunnsfaglærerens veiledningspraksis. Problemstillingen er: hvordan veileder læreren elevene i arbeid med problembaserte oppgaver om menneskerettigheter i Politikk og menneskerettigheter? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Tema for oppgaven er «Samfunnsfag og ekstremisme», hvor studien undersøker hvordan utvalgte samfunnsfaglærere hevder at samfunnsfagundervisningen kan bidra til å forebygge ekstremisme. Studiens hensikt er å bidra til ny ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Læreboka er den viktigste teksten elevene møter på i skolen, og samtidig som digitale ressurser har gjort sitt inntog i den norske skole, viser forskning at læreboka fortsatt er dominerende i undervisningssammenheng. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Masteroppgaven er en studie basert på intervjuer med seks samfunnsfagslærere i videregående skole. Lærerne forteller både om egen forståelse av elevmedvirkning som intensjon og prinsipp, og om sin praktiske gjennomføring ...
Balansen mellom kognisjon og emosjon i demokratisk dannelse. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Nyheter har en sentral plass i dagens informasjonssamfunn, og mediene har en økende rolle i sosialiseringen av barn og unge. Samtidig integreres nyheter som en naturlig del av skolehverdagen, og nyheter brukes ofte for å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Nyheter har en sentral plass i dagens informasjonssamfunn, og mediene har en økende rolle i sosialiseringen av barn og unge. Samtidig integreres nyheter som en naturlig del av skolehverdagen, og nyheter brukes ofte for å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Dette masterprosjektet i samfunnsfagdidaktikk følger en success case-tilnærming (Brinkerhoff, 2003) for å analysere samfunnsfaglæreres møter med elevmedvirkningsarbeid. Gjennom intervjuer med samfunnsfaglærere på tre ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Opplæring til demokratisk medborgerskap er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag og samfunnsfagenes begrunnelse. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan samfunnsfaglærere uttrykker seg om sine ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven handler om temaene demokratisk deltakelse og kritisk tenkning i et utvalg av læreplaner og et utvalg av lærebøker for samfunnsfag for studieforberedende (vg1) og yrkesfaglige (vg2) utdanningsprogrammer. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning. Problemstillingen lyder som følger: «Hva tenker samfunnsfaglærere som har brukt dataspill i sin undervisning om bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven er en kvalitativ videreføring av ICCS-undersøkelsen for Norge (2011) som tar for seg demokratiske holdninger blant elever på ungdomstrinnet. Hensikten med denne oppgaven er å gå i dybden på enkelte av elevenes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Digitale ferdigheiter vert i læreplanen Kunnskapsløftet 2006 definert som ei grunnleggjande ferdigheit. For at elevane skal utvikla digitale ferdigheiter og digital kompetanse, må også læraren ha denne kompetansen. Men kan ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne samfunnsfagsdidaktiske oppgåva tematiserer eg korleis samfunnsfagslærarar snakkar om det nye hovudområdet Utforskaren i faget. Det nye hovudområdet set fokus på arbeide med samfunnsvitskapleg metode og søker å gjere ...
Etnisk Læreplan? En dokumentanalyse av en bosnisk læreplan. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven tar for seg elevers opplevelse av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfag. Studien undersøker skjønnlitteraturens potensial som supplement til andre kilder, og hvordan skjønnlitteraturen i samfunnsfag kan ...
Norsk nok? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Mind the gap - Refleksjon i møtet mellom evidensbasert og erfaringsbasert kunnskap i skolen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgavens overordnede problemstilling lyder: Hvordan oppfatter samfunnsfaglærere fagets kunnskapsinnhold og mulighetene for å yrkesrette faget? Oppgavens formål er å undersøke om fellesfaget samfunnsfag klarer å balansere ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Skolen har en helt sentral plass i den demokratiske dannelsen og opplæringen, noe som særlig kommer til utrykk i dannelsesdokumenter som læreplanen. Den norske læreplanen uttrykker klare ambisjoner og mål om hva ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er: ”Hvordan forholder fire lærere seg til Wikipedia som kilde i samfunnsfag?” Wikipedia regnes som en relevant læringsressurs i samfunnsfag av mange elever: ...
Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace : - hva gjør samfunnfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgavens tema er samfunnsfaglærerens muligheter til å regulere PC-bruken i undervisningssituasjonen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er hva gjør samfunnsfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? I vårt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Temaet for denne avhandlingen er den deliberative samtalens mulighet i det dialogiske møtet mellom lærer og elev. Deliberasjon kan i korte trekk defineres som en prosess hvor ulike sider av en sak stilles mot hverandre og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tema for oppgaven er “skjønnlitteraturens muligheter”, hvor læreres begrunnelser for og erfaringer med bruk av skjønnlitteratur som kilde til å oppleve, bearbeide og samle inn lærestoff i samfunnsfag blir undersøkt. ...