Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke lærerens bruk av muntlige tilbakemeldinger som del av den formative vurderingen i undervisningen. Studien bygger på et datamateriale som består av videoopptak fra LISA-materialet. Jeg har foretatt en kvalitativ observasjonsstudie av to undervisningstimer fra to forskjellige klasser på åttende trinn ved to skoler. På bakgrunn av mine transkripsjoner av materialet har jeg foretatt en kategorisk analyse, hvis formål har vært å beskrive og kartlegge lærerens bruk av muntlige tilbakemeldinger. I analysen har jeg sett at lærerens muntlige tilbakemeldinger varierer ut ifra situasjonene de gis i. Der enkelte situasjoner lettere legger opp til dialog mellom lærer og elev er det andre situasjoner der tilbakemeldingene raskt blir bekreftende og korrigerende kommentarer og derfor hindrer dialog mellom lærer og elev. Kartleggingen av tilbakemeldingsbruken har vist at formative tilbakemeldinger brukes i stor grad, men at de som regel er oppgavespesifikke og lite overførbare. Med utgangspunkt i analysen kan det virke som at lærer-elevdialogen er avgjørende for at læreren skal kunne gi tilbakemeldinger som er relevante for eleven. Funnene mine kan tolkes slik at tilbakemeldinger som anses som relevante for eleven vil være mest effektive med tanke på økt læringsutbytte.