• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ja, helt riktig! Sånn kan det også gjøres - En studie av tilbakemeldinger som del av formativ vurdering i klasserommet

Taugard, Sophie Alette Waagaard
Master thesis
View/Open
Masteroppgave-Taugard-Sophie.pdf (2.767Mb)
Year
2016
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-55478

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for pedagogikk [1959]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke lærerens bruk av muntlige tilbakemeldinger som del av den formative vurderingen i undervisningen. Studien bygger på et datamateriale som består av videoopptak fra LISA-materialet. Jeg har foretatt en kvalitativ observasjonsstudie av to undervisningstimer fra to forskjellige klasser på åttende trinn ved to skoler. På bakgrunn av mine transkripsjoner av materialet har jeg foretatt en kategorisk analyse, hvis formål har vært å beskrive og kartlegge lærerens bruk av muntlige tilbakemeldinger. I analysen har jeg sett at lærerens muntlige tilbakemeldinger varierer ut ifra situasjonene de gis i. Der enkelte situasjoner lettere legger opp til dialog mellom lærer og elev er det andre situasjoner der tilbakemeldingene raskt blir bekreftende og korrigerende kommentarer og derfor hindrer dialog mellom lærer og elev. Kartleggingen av tilbakemeldingsbruken har vist at formative tilbakemeldinger brukes i stor grad, men at de som regel er oppgavespesifikke og lite overførbare. Med utgangspunkt i analysen kan det virke som at lærer-elevdialogen er avgjørende for at læreren skal kunne gi tilbakemeldinger som er relevante for eleven. Funnene mine kan tolkes slik at tilbakemeldinger som anses som relevante for eleven vil være mest effektive med tanke på økt læringsutbytte.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy