Hide metadata

dc.date.accessioned2016-06-10T09:02:44Z
dc.date.available2016-06-10T09:02:44Z
dc.date.created2016-06-09T15:35:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationStrømsø, Helge Ivar . Forførende entusiasme: 40 års forskning på Dr. Fox-effekten. UNIPED. 2016, 39(2), 118-130
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/50454
dc.description.abstractI 1973 publiserte en gruppe forskere artikkelen «The Doctor Fox lecture: A paradigm of educational seduction» (Naftulin, Ware & Donnelly, 1973). Forskerne presenterte flere studier der en engasjert og uttrykksfull «ekspert» leverte en forelesning om forholdet mellom matematisk spillteori og medisinsk utdanning. Innholdet var meningsløst, men tilhørerne var begeistret og forskerne konkluderte at tilhørerne var blitt forført til å tro at de hadde lært noe nytt og vesentlig. Studien har vakt mye debatt opp gjennom årene, og den siteres fremdeles flittig. En vesentlig andel av diskusjonen har dreid seg om validiteten i studentevaluering. Er god studentevaluering nødvendigvis en indikasjon på at studentene har lært noe? Etter 40 års diskusjon ønsket Peer og Babad (2014) å replikere den opprinnelige studien til Naftulin et al. (1973). Resultatene i den nye studien sammenfalt overraskende godt med den opprinnelige studien fra 1973, med hensyn til hvor fornøyde studentene var. Imidlertid ga den nye studien grunnlag for å stille spørsmål ved om studentene opplevde at de lærte så mye. I denne artikkelen vil en gjennomgå sentrale studier på den såkalte Dr. Fox-effekten og drøfte resultatene i forhold til hvilken betydning lærerens entusiasme kan ha for god undervisning.en_US
dc.languageNB
dc.language.isonoen_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleForførende entusiasme: 40 års forskning på Dr. Fox-effektenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.creator.authorStrømsø, Helge Ivar
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1360598
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=UNIPED&rft.volume=39&rft.spage=118&rft.date=2016
dc.identifier.jtitleUNIPED
dc.identifier.volume39
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage118
dc.identifier.endpage130
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-02-03
dc.identifier.urnURN:NBN:no-54045
dc.type.documentTidsskriftartikkelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1893-8981
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/50454/1/UNIPED_2016.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International