Abstract
Sammendrag Tema for denne masteroppgaven er skolevandring. Dette er et verktøy der hensikten er å komme tettere på kjernevirksomheten i skolen, elevenes læring. Formålet har vært å undersøke om det er mulig å trekke erfaringer og kunnskaper fra skolevandringen tilbake til fellesskapet, med mål om å oppnå et kollektiv kunnskapsløft i hele kollegiet. Ved å svare på vår problemstilling forsøkte vi å få en bedre forståelse for hvordan skolevandring kan bidra til kollektiv læring på en skole. Denne kvalitative casestudien er basert på et kvalitativt forskningsintervju, der utvalget bestod av to skoleledere og to lærere på en grunnskole. Målet med intervjuene var å komme tett inn på hver informant for å få et innblikk i deres opplevelse av fenomenet skolevandring og kollektiv læring. Studien tar først for seg de krav og forventninger som stilles til dagens skoleledere. Disse henger tett sammen med leders evne og mulighet til å prioritere pedagogisk ledelse fremfor administrativ ledelse, og vi vil her drøfte om skolevandring kan være et egnet verktøy for å få til dette. Pedagogisk ledelse, som handler om å drive prosesser der lærerne og lederne reflekterer over egen praksis og lærer av denne, har en sentral plass i denne oppgaven. Videre beskriver vi ulike sider ved skoleleders relasjonsbygging i et kollegium, og ser nærmere på i hvilken grad emosjoner har en sentral plass i skolevandringen. Til slutt i vår studie ser vi på læring, både den individuelle og kollektive, som skjer i samhandling med andre. Her ser vi spesielt på læring innenfor et praksisfellesskap. Skoleledere og læreres refleksjonssamtaler i skolevandringen er sentrale i denne studien. Funnene i vår studie viser at skolevandringen kan bidra til kollektiv læring under visse forutsetninger. Det ser ut til at skoleleders bakgrunn og utdanning, evne til å prioritere tid til pedagogisk ledelse, relasjonsbygging basert på tillit i kollegiet og bevissthet rundt kunnskapsutviklende møter er avgjørende.