Sammendrag
Denne oppgaven belyser omtalen av karikaturstriden i lærebøkene i Religion- og etikk på den videregående skolen. Dette gjøres ved diskursanalyse av karikaturstridomtalene, og blir sett i sammenheng med diskursanalyse av kapitlene samme bøker har om religionen islam. Dette er sammenlignet med en tilsvarende analyse av et utvalg av kronikker og avisinnlegg fra de første 14 dagene etter terrorangrepet på Charlie Hebdo i Paris. Det blir gjort rede for trender og ulikheter i lærebøkenes framstilling av karikaturstriden og muslimer. Den komparative analysen avslører en diskrepans mellom lærebøkene og medias fortellerspråk, og problematiserer dette funnet opp mot læreplanen og opplæringslovens formålsparagraf. Blant analysens mest sentrale funn er at det eksisterer en betydelig avstand mellom språkbruken i lærebøkene og det språket som anvendes i mediematerialet. Denne avstanden er tydeligst i bruken av begrepet «muslim», som forstås på svært ulike måter i de ulike kildene. Men avstanden synliggjøres også i forfatternes ulike agendaer. For mens lærebokforfatterne søker å forklare hva som skjedde i karikaturstridens forløp, og å sette dette inn i et større perspektiv, så fokuserer skribentene i sine avisinnlegg på å argumentere for et spesifikt syn og overbevise leserne om at dette synet er korrekt. Mens lærebøkene i korthet nevner ulike syn på ytringsfriheten som kom til synet i karikaturstriden, viser ikke lærebøkene hvordan slik syn blir utrykt.