Search
Now showing items 1-54 of 54
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Tema for denne oppgaven er bruk av materiale i undervisning om bibelske tekster. Det eksisterer et uttalt behov for forskning både på undervisning om bibelske tekster og på bruk av materiale i religionsundervisning. Oppgavens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Problemstillingen for denne studien er «Hva legger et utvalg lærere vekt på i vurdering av muntlige presentasjoner i KRLE og religion og etikk, og hvordan gir de tilbakemelding?». Det finnes ikke mye forskning på vurdering ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Fagfornyelsen (LK20) introduserer fra høsten 2020 folkehelse og livsmestring som nytt tverrfaglig tema i skolens ulike fag. Denne oppgaven har som formål å være et bidrag i den fagdidaktiske samtalen om livsmestring i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
SAMMENDRAG Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hva legger lærere vekt på når de bruker video i KRLE-undervisningen? Formålet med studien har med andre ord ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteroppgaven i religion- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan vurderer nyutdannede religionslærere den første tiden som lærer innenfor skolefagene KRLE og religion og etikk?». Studien ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva slags fokus det er på lesing og tolking av bibeltekster i religionsundervisningen på videregående skole. Bakgrunnen for valg av tema er tanken om at religionsfaget står i et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteravhandlingen i religions- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen «hvilke refleksjoner har lærere omkring elever som ressurs i religion og etikkundervisningen?». Avhandlingen har som mål å kartlegge ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilken funksjon og plass har kritisk literacy i læreplanen og i læreverk for KRLE-faget på ungdomstrinnet? Formålet med studien ...
Religionsundervisning om islam Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne mastergraden er hvordan seksualitet blir fremstilt i lærebøker i Religion- og etikkfaget i videregående skole. Forskning viser at samfunnet og skolen ofte er preget av heteronormativitet, og andregjøring ...
Objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLE. En kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og realisering av begrepene objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLE Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Problemstillingen denne oppgaven tar utgangspunkt i er «Hvilke utfordringer og fordeler er det ved å undervise i islam i et multireligiøst klasserom i Oslo i dag, og hvordan kan Oslo-læreren benytte seg av de muslimske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen “Hva kjennetegner læreres vurderingsarbeid i etikkdelen av religionsfaget på videregående skole, slik dette kommer til uttrykk i kvalitative forskningsintervjuer?”. Etikk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Ingen religioner er tydelig avgrensede og entydige systemer. Religiøse tradisjoner består av et stort mangfold av ulike retninger, grupperinger, sekter, fortolkninger, praksiser og uttrykksformer. Dette gjelder naturligvis ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Dette er en eksplorerende studie, som sikter på å gi en beskrivelse av et fagområde som per dags dato ikke er blitt undersøkt. Formålet med denne studien er å undersøke framstillingen av høytider knyttet til kristendom og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgåva i religions- og etikkdidaktikk har teke utgangspunkt i problemstillinga: Kva refleksjonar har elevar i vidaregåande skule om bruken av NRK-dokumentarserien «På tro og Are» i eit undervisningsopplegg? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien omhandler ulike perspektiver som kan bruke i samtale om etiske spørsmål og situasjoner. Hensikten med studien er å klargjøre hvilke perspektiver ungdommene benytter seg av i en samtale og hvordan disse kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Tema for denne studien har vært å undersøke hvordan jødedommen blir formidlet og oppfattet i religionsfaget, og hvilke kunnskaper som sitter igjen av undervisningen hos elevene. Samtidig undersøkte jeg elevenes og lærerens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen: ”Hvordan fremstilles islam i religionsundervisningen på videregående skole?” Bakgrunnen for denne undersøkelsen er antakelsen om at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteravhandlingen i religion-og etikkdidaktikk er resultatet av en kvalitativ lærebokanalyse av lærebøkene for faget Religion og etikk skoleåret 2015/2016. Formålet med studien var å besvare følgende problemstilling: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne studien har hatt som hensikt å undersøke hvordan erfaringsdimensjonen ved religion kommer til uttrykk i lærebøkene på Vg3. Bakgrunnen for valget av dette temaet, er hovedsakelig på grunn av min egen interesse for det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Tema for denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer fire elever i videregående skole har i tilknytning til konfliktperspektiver i religionsundervisningen, og hvilke refleksjoner de har om konfliktperspektivers ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne studien har hatt til hensikt å undersøke hvordan elever reflekterer rundt fremstillinger (representasjoner) av islam i norsk presse. Bakgrunnen for valg av tema er tanken om at religionsundervisningen har en kontekst ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven belyser hvordan elever kan oppfatte og respondere på et religiøst kunstbilde. Med utgangspunkt i et hinduistisk bilde av Krishna og Radha undersøker jeg hvordan møtet mellom elev og bilde kan arte seg. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i religion og etikk på videregående skole fremstiller religiøse konfliktperspektiver med fokus på konflikter knyttet til kristendommen og islam. Oppgavens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan et utvalg elever fra videregående skole besvarer en skriftlig refleksjonsoppgave. Den skriftlige refleksjonsoppgaven er basert på kompetansemålet om at elevene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag Dette prosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan RLE-læreren forholder seg til spontan religionskritikk fra elevene. Studien tar utgangspunkt i lærerperspektivet. For å belyse problemstillingen, har jeg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien har hatt som tema å undersøke hvilke utfordringer fire lærere i faget religion og etikk opplever i forbindelse med temaene religiøs radikalisering og ekstremisme. Hensikten med studien har vært å finne ut om ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: Hvordan fremstilles kvinnesyn i islam i religion- og etikkfagets lærebøker for den videregående skole? Ved å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for dette masterprosjektet er fremstillinger av samer i lærebøker og undervisning i RLE på ungdomsskolen. Gjennom historien har samene blitt fremstilt på ulike måter. Fra 1600-tallets eksotiske fremstillinger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven belyser omtalen av karikaturstriden i lærebøkene i Religion- og etikk på den videregående skolen. Dette gjøres ved diskursanalyse av karikaturstridomtalene, og blir sett i sammenheng med diskursanalyse av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ungdomsskoleelever de etiske dilemmaene de får presentert i læreverket sitt, og har bruken av disse dilemmaene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Jeg har valgt samtale som tema for masteroppgaven min i religions- og etikkdidaktikk, og har undersøkt hvordan samtale som arbeidsform kan fremme forståelse av ulike religioner på barneskolen, ungdomsskolen og videregående ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Temaet for denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk er læreres forståelse av begrepet respekt slik det opptrer i læreplanen i RLE, og deres vurdering av elevenes evne til å vise respekt. I studien undersøkes det ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Dette prosjektet har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: hvordan oppfatter et utvalg elever begrepet fundamentalisme? Vi har forsøkt å belyse denne problemstillingen ved en todelt tilnærming; en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan tre lærere i videregående skole tolker og implementerer det holdningsdannende aspektet ved læreplanen i religion og etikk. Det holdningsdannende aspektet har blitt ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Dette prosjektet har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: hvordan oppfatter et utvalg elever begrepet fundamentalisme? Vi har forsøkt å belyse denne problemstillingen ved en todelt tilnærming; en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tema for denne masteravhandlingen er forholdet mellom norske læreverkfremstillinger av hinduisme i religion- og etikkfaget på videregående skole, og hvordan unge norsk-tamilske hinduer forstår og uttrykker troen sin. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan forholdet er mellom unge muslimers tro og lærebøkenes framstilling av islam, og hva muslimske ungdommer mener om det som står skrevet om deres tro i lærebøkene i den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilket forhold har unge buddhister til egen tro, religiøs praksis og livstolkning? Og kjenner de seg igjen i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Elevens forståelse : En studie av kulturelle forutsetninger Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Gjennom analyse av elevtekster fra to videregående skoler, kartlegges forholdet mellom elevers tolkning av en religiøs tekst og deres kulturelle bakgrunn. Den kulturelle bakgrunnen forstås som ulik sosialisering og/eller ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke endringer i kristendomsdelen fra KRL til RLE. Endringer har blitt undersøkt på tre nivåer: læreplaner, lærebøker og i intervjuer. Oppgaven er en kombinasjon en dokumentstudie ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Tema for denne mastergradsoppgåva i religions- og etikkdidaktikk er samtale, nærare bestemt bruk av samtale i religionsundervisinga i vidaregåande skule. I studien vert det undersøkt på kva måte samtale som reiskap og ...
Grunnleggende ferdigheter : en analyse av oppgavene i læreverkene i RLE for åttende trinn Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Kunnskapsløftet 06 har satt fokus på fem grunnleggende ferdigheter. De fem grunnleggende ferdighetene er det å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skiftlig, å kunne lese, å kunne regne og kunne bruke digitale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven tar for seg dagens (2011) RLE-fag i et elevperspektiv. Oppgaven har til hensikt å vise hvilke holdninger dagens syvendeklassinger har til skolefaget RLE og hvordan disse holdningene kan settes i sammenheng med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Konflikt er ofte forbundet med noe negativt, og noe man helst forsøker å unngå i så stor grad som mulig. Men konflikter er ikke uunngåelige, snarere tvert i mot; der mennesker med ulik tro og bakgrunn møtes, vil det alltid ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Min oppgave tar utgangspunkt i en religionsdidaktisk debatt om hvordan religiøse fortellinger introduseres og brukes i religionsundervisningen. Hovedspørsmålet i debatten er hvorvidt den religiøse fortellingen skal ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven springer ut i fra spørsmålet om hvorvidt det er spesielle hensyn religionslæreren må ta når han skal kommunisere på en måte som skaper gode relasjoner til elevene. Samtidig favner den bredere. Både den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tema for masteroppgaven er dialog. Dialog er på ingen måte et begrep med én klar betydning. I dagligtalen brukes ofte dialog om en samtale mellom (minst) to personer hvor monologen står som begrepets motsats. En mulig måte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tema for masteroppgaven er dialog, og i oppgaven har dialogbegrepet hos et utvalg religionslærere blitt undersøkt. Informantenes forståelse og anvendelse av begrepet dialog har videre blitt knyttet opp mot dialogforståelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Masteroppgaven er en kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og anvendelse av læreplan, i dette tilfellet L97. Oppgavens samlede problemstilling lyder som følger:
”Hvordan blir læreplanen forstått og iverksatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Sammendrag
Dagens samfunn er preget av pluralisme. Store debatter preger mediebildet i forbindelse med islamsk religion og dens påvirkning på det norske samfunn. Siden jeg tar en lektorutdanning, og skolen kanskje er den ...