• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Religions- og etikkdidaktikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Religions- og etikkdidaktikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-54 of 54

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Bruk av materiale i undervisning om bibelske tekster 
Stubsveen, Gaute (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Tema for denne oppgaven er bruk av materiale i undervisning om bibelske tekster. Det eksisterer et uttalt behov for forskning både på undervisning om bibelske tekster og på bruk av materiale i religionsundervisning. Oppgavens ...
Vurdering av muntlige presentasjoner i KRLE og religion og etikk 
Randen, Ida Trøan (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Problemstillingen for denne studien er «Hva legger et utvalg lærere vekt på i vurdering av muntlige presentasjoner i KRLE og religion og etikk, og hvordan gir de tilbakemelding?». Det finnes ikke mye forskning på vurdering ...
Livsmestring i KRLE 
Gramsett, Hanne (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Fagfornyelsen (LK20) introduserer fra høsten 2020 folkehelse og livsmestring som nytt tverrfaglig tema i skolens ulike fag. Denne oppgaven har som formål å være et bidrag i den fagdidaktiske samtalen om livsmestring i ...
Hva legger lærere vekt på når de bruker video i KRLE-undervisningen? En kvalitativ studie av læreres refleksjoner rundt videobruk i KRLE 
Qayoom, Aeman (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
SAMMENDRAG   Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hva legger lærere vekt på når de bruker video i KRLE-undervisningen? Formålet med studien har med andre ord ...
Den første tiden som religionslærer: En kvalitativ studie på nyutdannede religionslæreres vurdering av den første tiden som lærer i KRLE og religion og etikk 
Solberg, Mats Kristoffer O'Leary (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteroppgaven i religion- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan vurderer nyutdannede religionslærere den første tiden som lærer innenfor skolefagene KRLE og religion og etikk?». Studien ...
Å tolke bibeltekster i religion og etikk 
Tørresen, Kristina (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva slags fokus det er på lesing og tolking av bibeltekster i religionsundervisningen på videregående skole. Bakgrunnen for valg av tema er tanken om at religionsfaget står i et ...
Elever som ressurs i religions- og etikkundervisningen 
Fet, Karoline Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteravhandlingen i religions- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen «hvilke refleksjoner har lærere omkring elever som ressurs i religion og etikkundervisningen?». Avhandlingen har som mål å kartlegge ...
Kritisk literacy i KRLE-faget på ungdomstrinnet 
Nilsen, Marte Ågot (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilken funksjon og plass har kritisk literacy i læreplanen og i læreverk for KRLE-faget på ungdomstrinnet? Formålet med studien ...
Religionsundervisning om islam Restricted Access
Fuad, Evin Zenar (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Seksualitet i lærebøker - en analyse av hvordan seksualitet blir fremstilt i Religion- og etikkbøker for videregående skole. 
Sander, Thea Frøyen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne mastergraden er hvordan seksualitet blir fremstilt i lærebøker i Religion- og etikkfaget i videregående skole. Forskning viser at samfunnet og skolen ofte er preget av heteronormativitet, og andregjøring ...
Objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLE. En kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og realisering av begrepene objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLE Restricted Access
Bashir, Habiba (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Muslimske elever i klasserommet En kvalitativ studie om utfordringer og muligheter ved benyttelse av de muslimske elevenes forutsetninger 
Nordengen, Birte (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Problemstillingen denne oppgaven tar utgangspunkt i er «Hvilke utfordringer og fordeler er det ved å undervise i islam i et multireligiøst klasserom i Oslo i dag, og hvordan kan Oslo-læreren benytte seg av de muslimske ...
Vurdering i etikk 
Moen, Dana (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen “Hva kjennetegner læreres vurderingsarbeid i etikkdelen av religionsfaget på videregående skole, slik dette kommer til uttrykk i kvalitative forskningsintervjuer?”. Etikk ...
Muslimsk mangfold. En kvalitativ studie av hvordan religionsundervisningen forholder seg til mangfold i islam. 
Sormbroen, Ida Karoline (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Ingen religioner er tydelig avgrensede og entydige systemer. Religiøse tradisjoner består av et stort mangfold av ulike retninger, grupperinger, sekter, fortolkninger, praksiser og uttrykksformer. Dette gjelder naturligvis ...
Framstillingen av religiøse høytider - En kvalitativ studie av framstillingen av religiøse høytider knyttet til kristendom og islam i læreverk og undervisning i religion- og etikkfaget 
Størkersen, Sofie Elisabeth (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Dette er en eksplorerende studie, som sikter på å gi en beskrivelse av et fagområde som per dags dato ikke er blitt undersøkt. Formålet med denne studien er å undersøke framstillingen av høytider knyttet til kristendom og ...
«På tro og Are» i religionsundervisninga. Ein kvalitativ studie av refleksjonar elevar har til ein dokumentarserie i religion og etikk 
Grønntun, Jorunn Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgåva i religions- og etikkdidaktikk har teke utgangspunkt i problemstillinga: Kva refleksjonar har elevar i vidaregåande skule om bruken av NRK-dokumentarserien «På tro og Are» i eit undervisningsopplegg? ...
«Man må stå for det man gjør, liksom» : Om ulike tilnærminger til etikken, blant ungdommer i videregående skole 
Niebuhr, Hella Magdalena (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien omhandler ulike perspektiver som kan bruke i samtale om etiske spørsmål og situasjoner. Hensikten med studien er å klargjøre hvilke perspektiver ungdommene benytter seg av i en samtale og hvordan disse kan ...
Jødedom og antisemittisme i KRLE 
Bakke, Heidi Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Tema for denne studien har vært å undersøke hvordan jødedommen blir formidlet og oppfattet i religionsfaget, og hvilke kunnskaper som sitter igjen av undervisningen hos elevene. Samtidig undersøkte jeg elevenes og lærerens ...
Religionsforståelse hos tre muslimske ungdommer med kort botid i Norge – En kvalitativ undersøkelse av islams rolle i informantenes liv, endring i personlig religiøsitet etter ankomsten til Norge, og tanker rundt definisjon av religionsbegrepet. 
Ramberg, Katinka Lier (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Islam i undervisningen - en kvalitativ undersøkelse av hvordan islam blir fremstilt i religionsundervisningen på videregående skole 
Kucevic, Aida (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen: ”Hvordan fremstilles islam i religionsundervisningen på videregående skole?” Bakgrunnen for denne undersøkelsen er antakelsen om at ...
I religionen gjør man, eller i religionen gjør mann? Kjønnsfremstillinger i lærebøker i Religion og etikk 
Eriksen, Henriette Charlotte (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteravhandlingen i religion-og etikkdidaktikk er resultatet av en kvalitativ lærebokanalyse av lærebøkene for faget Religion og etikk skoleåret 2015/2016. Formålet med studien var å besvare følgende problemstilling: ...
Religiøs erfaring: En kvalitativ undersøkelse av hvordan erfaringsdimensjonen ved religion kommer til uttrykk i lærebøkene på Vg3 
Krusedokken, Linn (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne studien har hatt som hensikt å undersøke hvordan erfaringsdimensjonen ved religion kommer til uttrykk i lærebøkene på Vg3. Bakgrunnen for valget av dette temaet, er hovedsakelig på grunn av min egen interesse for det ...
Konfliktperspektiver og religionsundervisning. En kvalitativ studie av fire elevers refleksjoner om temaet konflikt i faget religion og etikk 
Skadberg, Karen Synnøve (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Tema for denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer fire elever i videregående skole har i tilknytning til konfliktperspektiver i religionsundervisningen, og hvilke refleksjoner de har om konfliktperspektivers ...
Islam i norsk presse. En kvalitativ studie av elevers refleksjoner rundt fremstillinger av islam i norske aviser. 
Johansen, Caroline Løkting (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne studien har hatt til hensikt å undersøke hvordan elever reflekterer rundt fremstillinger (representasjoner) av islam i norsk presse. Bakgrunnen for valg av tema er tanken om at religionsundervisningen har en kontekst ...
"Elevers oppfattelse av religiøs kunst i undervisningen" 
Rolland, Lars (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven belyser hvordan elever kan oppfatte og respondere på et religiøst kunstbilde. Med utgangspunkt i et hinduistisk bilde av Krishna og Radha undersøker jeg hvordan møtet mellom elev og bilde kan arte seg. ...
Religion - spenning og konflikt. En studie av lærebøker i religion og etikk. 
Bjartveit, Marthe Mortensen (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i religion og etikk på videregående skole fremstiller religiøse konfliktperspektiver med fokus på konflikter knyttet til kristendommen og islam. Oppgavens ...
Refleksjonsoppgaven - En kvalitativ studie av skriftlige refleksjonsoppgaver i faget religion og etikk 
Andersen, Vanja (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan et utvalg elever fra videregående skole besvarer en skriftlig refleksjonsoppgave. Den skriftlige refleksjonsoppgaven er basert på kompetansemålet om at elevene ...
Religionskritikk i klasserommet. En kvalitativ studie av hvordan RLE-læreren forholder seg til spontan religionskritikk i klasserommet. 
Garfjell, Karoline (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag Dette prosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan RLE-læreren forholder seg til spontan religionskritikk fra elevene. Studien tar utgangspunkt i lærerperspektivet. For å belyse problemstillingen, har jeg ...
Radikalisering, ekstremisme og religionsundervisning 
Strand, Jannicke (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien har hatt som tema å undersøke hvilke utfordringer fire lærere i faget religion og etikk opplever i forbindelse med temaene religiøs radikalisering og ekstremisme. Hensikten med studien har vært å finne ut om ...
Kvinnesyn i islam En kvalitativ undersøkelse av lærebøkene i religion- og etikkfaget i den videregående skole 
Molstad, Marianne (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: Hvordan fremstilles kvinnesyn i islam i religion- og etikkfagets lærebøker for den videregående skole? Ved å ...
Hva er en same? En kvalitativ studie av fremstillinger av samer i lærebøker i RLE. 
Kolpus, Isalill Simonsen (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet for dette masterprosjektet er fremstillinger av samer i lærebøker og undervisning i RLE på ungdomsskolen. Gjennom historien har samene blitt fremstilt på ulike måter. Fra 1600-tallets eksotiske fremstillinger ...
Je suis Charlie? Fra lærebøkene til samfunnsdebatten: En komparativ diskursanalyse av fremstillingen av karikaturstriden i lærebøkene i Religion og etikkfaget på videregående skole og i et utvalg avisartikler 
Bradley, Sigrid Helene (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven belyser omtalen av karikaturstriden i lærebøkene i Religion- og etikk på den videregående skolen. Dette gjøres ved diskursanalyse av karikaturstridomtalene, og blir sett i sammenheng med diskursanalyse av ...
Elevens opplevelse - En kvalitativ studie av ungdomskoleelevers opplevelse av bruken av etiske dilemmaer i etikkundervisningen. 
Bratland, Lene Dolva (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ungdomsskoleelever de etiske dilemmaene de får presentert i læreverket sitt, og har bruken av disse dilemmaene ...
Samtale i religionsfaget på de tre skoletrinn - Læreres oppfatning av samtale som arbeidsform for å fremme elevenes forståelse av ulike religioner 
Ljusic, Jovana (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Jeg har valgt samtale som tema for masteroppgaven min i religions- og etikkdidaktikk, og har undersøkt hvordan samtale som arbeidsform kan fremme forståelse av ulike religioner på barneskolen, ungdomsskolen og videregående ...
Respekt i læreplanen i RLE 
Amble, Sigmund Thomas Skretteberg (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Temaet for denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk er læreres forståelse av begrepet respekt slik det opptrer i læreplanen i RLE, og deres vurdering av elevenes evne til å vise respekt. I studien undersøkes det ...
En kvalitativ studie av hvordan et utvalg elever oppfatter begrepet fundamentalisme. 
Merckoll, Ida Bjørnevaag (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Dette prosjektet har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: hvordan oppfatter et utvalg elever begrepet fundamentalisme? Vi har forsøkt å belyse denne problemstillingen ved en todelt tilnærming; en ...
En kvalitativ studie av læreres forståelse av respekt, toleranse og holdning i religion og etikk 
Jensen, Mari Elden (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan tre lærere i videregående skole tolker og implementerer det holdningsdannende aspektet ved læreplanen i religion og etikk. Det holdningsdannende aspektet har blitt ...
En kvalitativ studie av hvordan et utvalg elever oppfatter begrepet fundamentalisme. 
Øygard, Linn Katrin (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Dette prosjektet har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: hvordan oppfatter et utvalg elever begrepet fundamentalisme? Vi har forsøkt å belyse denne problemstillingen ved en todelt tilnærming; en ...
Hinduisme i religionsdidaktikken : En kvalitativ studie av forholdet mellom norske læreverkfremstillinger av hinduisme, og hvordan unge norsk-tamilske hinduer forstår og uttrykker troen sin 
Kristiansen, Hanne Hellem (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tema for denne masteravhandlingen er forholdet mellom norske læreverkfremstillinger av hinduisme i religion- og etikkfaget på videregående skole, og hvordan unge norsk-tamilske hinduer forstår og uttrykker troen sin. ...
En kvalitativ studie om forholdet mellom unge muslimers tro og fremstillingen som gis i religion- og etikkfagets lærebøker i den videregående skolen 
Samdal, Astrid Gravdal (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan forholdet er mellom unge muslimers tro og lærebøkenes framstilling av islam, og hva muslimske ungdommer mener om det som står skrevet om deres tro i lærebøkene i den ...
Den unge buddhistens forhold til tro, religiøs praksis og livstolkning - og til lærebøkers fremstillinger av buddhisme. 
Gundersen, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilket forhold har unge buddhister til egen tro, religiøs praksis og livstolkning? Og kjenner de seg igjen i ...
RLE-læraren og læreplanen : Ein kvalitativ studie av korleis læreplanen vert forstått og anvendt på ungdomsskulen 
Resaland, Helge (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Elevens forståelse : En studie av kulturelle forutsetninger Restricted Access
Syverstad, Caroline (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Gjennom analyse av elevtekster fra to videregående skoler, kartlegges forholdet mellom elevers tolkning av en religiøs tekst og deres kulturelle bakgrunn. Den kulturelle bakgrunnen forstås som ulik sosialisering og/eller ...
Endringen av kristendommen fra KRL til RLE : en kvalitativ studie av endring i kristendomsdelen i læreplaner, lærebøker og intervjuer med lærere og lærerutdanner 
Nielsen, Karina Bengtson; Kasbo, Ingrid Thyra (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke endringer i kristendomsdelen fra KRL til RLE. Endringer har blitt undersøkt på tre nivåer: læreplaner, lærebøker og i intervjuer. Oppgaven er en kombinasjon en dokumentstudie ...
Samtale i religionsfaget : ein kvalitativ studie av samtale som reiskap og fenomen i religionsundervisinga i vidaregåande skule 
Dale, Ingunn Loftheim (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Tema for denne mastergradsoppgåva i religions- og etikkdidaktikk er samtale, nærare bestemt bruk av samtale i religionsundervisinga i vidaregåande skule. I studien vert det undersøkt på kva måte samtale som reiskap og ...
Grunnleggende ferdigheter : en analyse av oppgavene i læreverkene i RLE for åttende trinn Restricted Access
Hagen, Therese (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Kunnskapsløftet 06 har satt fokus på fem grunnleggende ferdigheter. De fem grunnleggende ferdighetene er det å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skiftlig, å kunne lese, å kunne regne og kunne bruke digitale ...
Gjennom elevens øyne : en studie av norske syvendeklassingers holdninger til skolefaget RLE 
Røsæg, Nina (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven tar for seg dagens (2011) RLE-fag i et elevperspektiv. Oppgaven har til hensikt å vise hvilke holdninger dagens syvendeklassinger har til skolefaget RLE og hvordan disse holdningene kan settes i sammenheng med ...
Religion og konflikt. : En analyse av læreverkene i RLE for ungdomstrinnet Restricted Access
Høgseth, Ane Cathinka Bruusgaard (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Konflikt er ofte forbundet med noe negativt, og noe man helst forsøker å unngå i så stor grad som mulig. Men konflikter er ikke uunngåelige, snarere tvert i mot; der mennesker med ulik tro og bakgrunn møtes, vil det alltid ...
"Lillebror får det som han vil" : En empirisk studie av responser fra elever i den videregående skole på fortellingen fra Lukas 15, 11-32, sett i lys av Mikhail M. Bakhtin språkfilosofi og religionsdidaktisk teori. 
Opsal, Miriam Rindal (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Min oppgave tar utgangspunkt i en religionsdidaktisk debatt om hvordan religiøse fortellinger introduseres og brukes i religionsundervisningen. Hovedspørsmålet i debatten er hvorvidt den religiøse fortellingen skal ...
Religionslærerens relasjonskompetanse : - og relgionsfaget som kommunikasjonsbetingelse 
Trøhaugen, Leif-André (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven springer ut i fra spørsmålet om hvorvidt det er spesielle hensyn religionslæreren må ta når han skal kommunisere på en måte som skaper gode relasjoner til elevene. Samtidig favner den bredere. Både den ...
Dialog - i lys av teori og praksis : en undersøkelse av oppfatninger av dialog blant religionslærere i videregående skole 
Valle, Ingvild Åtland (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tema for masteroppgaven er dialog. Dialog er på ingen måte et begrep med én klar betydning. I dagligtalen brukes ofte dialog om en samtale mellom (minst) to personer hvor monologen står som begrepets motsats. En mulig måte ...
Dialog mellom teori og skolevirkelighet : dialogbegrepet hos et utvalg religionslærere i lys av Habermas og Lévinas 
Gjerberg, Elin (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tema for masteroppgaven er dialog, og i oppgaven har dialogbegrepet hos et utvalg religionslærere blitt undersøkt. Informantenes forståelse og anvendelse av begrepet dialog har videre blitt knyttet opp mot dialogforståelse ...
Religionslærer hvem er du? : mellom misjon og religionskritikk : en kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og anvendelse av læreplan 
Strand, Elin (Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Masteroppgaven er en kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og anvendelse av læreplan, i dette tilfellet L97. Oppgavens samlede problemstilling lyder som følger: ”Hvordan blir læreplanen forstått og iverksatt ...
Identitet : En analyse av hvordan religionen påvirker norskpakistanse jenters identitet, og hva dette medfører i forhold til sosialisering i det norske samfunn. 
Berge, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Sammendrag Dagens samfunn er preget av pluralisme. Store debatter preger mediebildet i forbindelse med islamsk religion og dens påvirkning på det norske samfunn. Siden jeg tar en lektorutdanning, og skolen kanskje er den ...
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2010 - 2020 (50)2006 - 2009 (4)Document TypeMasteroppgave (54)Gruppeoppgave (2)AuthorAmble, Sigmund Thomas Skretteberg (1)Andersen, Vanja (1)Bakke, Heidi Marie (1)Bashir, Habiba (1)Berge, Kristin (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy