Hide metadata

dc.contributor.authorMauseth, Geir
dc.date.accessioned2015-02-07T23:00:56Z
dc.date.available2015-02-07T23:00:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMauseth, Geir. Ungdomstrinn i utvikling – rektorers arbeid med lærende skoler. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42098
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker vi hvordan rektorer følger opp styringssignaler fra Melding til Stortinget 22 (2010-2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter (Kunnskapsdepartementet, 2011) . Vi ønsker å se på rektorenes beskrivelser av hvordan de har jobbet for å utvikle skolene sine til å bli lærende organisasjoner. Vi vil se på hvordan rektorer beskriver sitt arbeid, og hvilke refleksjoner de gjør seg rundt problemstillingen: Hvordan beskriver rektorer at de følger opp styringssignaler i lys av målet om å bli en lærende organisasjon? Vi bruker et sosiokulturelt perspektiv på læring. Det betyr at vi legger til grunn at den læringen som skjer i de respektive skolene, skjer i møtet mellom rektorene, lærerne og de andre ansatte ved skolene. Vi vil konkret se på hva rektorene forteller at de har gjort for å legge til rette for denne læringen. Med bakgrunn i problemstillingen har vi valgt en kvalitativ tilnærming i forskningsdesignet. Vi har også valgt å se på problemstillingen i et fenomenologisk lys. Vi har samlet data fra fire rektorer som jobber i ungdomsskolen. De har til felles at de har deltatt i pulje én i Ungdomstrinn i utvikling, som er den nasjonale strategien for å følge opp styringssignaler fra Meld. St. 22. Vi ser på datamaterialet i lys av teoriene til Senge (1999, 2012) om utvikling av lærende organisasjoner, og rammer det også inn med teori av Gregory Bateson (2000) som viser til flere læringsnivåer. Deler av empirien blir også drøftet i lys av andre teorier for å løfte frem det sentrale ved rektorenes beskrivelser. Vi ser dermed på om rektorene beskriver at de jobber med læring i sine respektive skoler. Vi har funn som tyder på at rektorene på ulike måter jobber med læring på sine skoler. De forteller at det er menneskene i organisasjonen som er den mest avgjørende faktoren, og som bestemmer i hvilken grad de lykkes med å bygge lærende organisasjoner. Rektorene har fulgt opp de styringssignalene som er målbare og konkrete, men de beskriver i mindre grad oppfølging av de styringssignalene som er mer generelle og vanskelige å måle. Rektorene gir også inntrykk av at de har kunnskaper om styringssignalene i Meld. St. 22, men på en annen side legger de ulikt innhold i enkelte av begrepene som brukes.nor
dc.description.abstractIn this master thesis we study how principals work with signals from the white paper Melding til Stortinget 22 (2010-2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter (Kunnskapsdepartementet, 2011). We want to discover how four principals describe the work they have done with developing their schools into learning organizations. We want to see how the principals describe their work, and what reflections they make about this thesis question: How do principals describe the work being done with government signals in light of becoming learning organizations? We will be using a sociocultural perspective upon learning. This means that we assume that learning occurs when principals, teachers and other employees in the schools interact with each other. We will take a look at what the principals describes they have done to support this learning. Based on our thesis question, we have decided to us a qualitative research design. We have collected data from four principals witch lead middle schools (aged 13-16). They have in common that they have participated in phase one in Ungdomstrinn i utvikling (the name of a project. Our translation is Middle school developing). This is the strategy made by the government to ensure that signals from the white paper are taken into use. We will discuss data with theories by Peter Senge (1999, 2012) about learning organizations. We will also use theory by Gregory Bateson (2000) who writes about different levels of learning. Some parts of the data are discussed with other theories to highlight the principals descriptions. We have findings in our study that indicate that principals do work on being learning organizations. However our findings indicate that they work with different methods. The main factor in this work is the people working in the organization, and this factor determines whether the principals succeed in developing a learning organization. The principals have introduces the government signals that are visible and can be measured. However the principals descriptions indicate the signals that is hard to measure is introduced in less of a degree. The principals also give the impression that they have knowledge about the white paper, but on the other hand they give some terms different content.eng
dc.language.isonor
dc.subjectlærende
dc.subjectskoler
dc.subjectlærende
dc.subjectorganisasjoner
dc.subjectUngdomstrinn
dc.subjecti
dc.subjectutvikling
dc.titleUngdomstrinn i utvikling – rektorers arbeid med lærende skolernor
dc.titleMiddle school developing – The work of principals with learning schoolseng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2015-02-07T23:00:56Z
dc.creator.authorMauseth, Geir
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46485
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42098/1/Master_utdanningsledelse_Mauseth_Lundahl_2014.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata