Abstract
Tema og bakgrunn: ”Hva er det beste beslutningsverktøyet for å identifisere barn med lette til moderate hodeskader som trenger CT caput for å avdekke hjerneskade av klinisk betydning?” Per dags dato foreligger det ikke egne retningslinjer for håndtering av denne pasientgruppen ved skadelegevakten på Ahus. Man har derfor benyttet seg av retningslinjer for voksne. Målet vårt er å undersøke om det finnes evidensbasert kunnskap om håndtering av barn med lett til moderate hodeskader og om man kan implementere denne ved skadelegevakten på Ahus. Hensikten er å identifisere de barna med lett til moderat hodetraume som kan ha en klinisk viktig hodeskade som krever rask intervensjon med CT caput. Samtidig ønsker vi å unngå overforbruk av CT, da dette medfører unødvendig stråling og ressursbruk. Kunnskapsgrunnlaget: Pyramidesøk i McMaster PLUS gav oss to relevante retningslinjer som vi har basert oss på. I tillegg fant vi en systematisk oversikt som sammenliknet 3 ulike kliniske beslutningsverktøy for barn med hodeskader; PECARN, CHALICE og CATCH. PECARN er det best validerte og har blitt implementert i en stor studie med god suksess. På bakgrunn av dette anbefales den framfor de andre beslutningsverktøyene. Gradering for bruk av overnevnte beslutningsverktøy i forbindelse med hjemsendelse av barn settes til 1B. Dagens praksis og kvalitetsindikatorer: Barnet blir først triagert av en sykepleier som fyller ut en standardisert skjema. Legene ved skadelegevakten på Ahus benytter seg av lokal metodebok og klinisk erfaring for å avgjøre om barnet skal sendes hjem, observeres eller henvises til CT caput. Vi har valgt en prosessindikator som skal måle i hvilken grad beslutningsverktøyet blir brukt og fulgt. Tiltak for forbedring: Vårt tiltak er å implementere evidensen fra UpToDate og den validerte algoritmen PECARN på skadelegevakten på Ahus. Vi vil også skissere en plan for effektiv pasientflyt. Hensikten er å gjøre behandlere, pasienter og foreldre trygge på beslutningene som tas og å forebygge unødvendig bruk av bildediagnostikk hos barn. Prosess, ledelse og organisering: Prosjektet skal ledes av en tverrfaglig gruppe bestående av ledelse, leger og avdelingssykepleier. Strategien for å gjennomføre prosjektet tar utgangspunkt i Demings sirkel med planlegging, utføring, kontroll og korrigering. Vurdering: Tiltaket krever få ressurser og har god evidens. Sammen med en god ledelsesstrategi gjør dette prosjektet gjennomførbart. Det er viktig å gi de ansatte eierskap til prosjektet for best mulig resultat på vår prosessindikator.