Hide metadata

dc.contributor.authorBrager, Eva-Margrethe
dc.date.accessioned2014-08-11T22:00:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBrager, Eva-Margrethe. Mors depresjon og spedbarnets sosioemosjonelle kompetanse: En studie for å kartlegge sammenhengen mellom symptomer på fødselsdepresjon hos mor og sosioemosjonell kompetanse hos spedbarnet.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/39791
dc.description.abstractBakgrunn: Sped- og småbarn med deprimerte mødre viser økt risiko for bl.a. kognitive svekkelser, emosjonelle problemer og tilknytningsproblemer, men det er lite forskning som ser på sammenhengen mellom sosioemosjonell kompetanse og fødselsdepresjon. Oppgavens mål: Å undersøke sammenhengen mellom symptomer på fødselsdepresjon hos mor og sosioemosjonell kompetanse hos barn ved 6 og 12 måneder. Metode: Datamaterialet er hentet fra et større prosjekt, Kartleggingsverktøy i Kommunene (KVIK), hvor helsestasjonene i 5 kommuner har samlet inn informasjon fra 1553 familier. Her ble Ages And Stages Questionnaire – Social Emotional (ASQ: SE) brukt som mål på sosioemosjonell kompetanse og Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS) ble brukt som mål på symptomer på fødselsdepresjon. I denne oppgaven ble det kontrollert for kjønn, antall søsken, mors yrkesstatus og mors alder. Resultater: Stegvis regresjonsanalyse indikerte små, men signifikante sammenhenger mellom stabiliteten av fødselsdepresjon og sosioemosjonell kompetanse ved 12 måneder, og fødselsdepresjon ved 6 uker og sosioemosjonell kompetanse ved 6 måneder. Sammenhengen mellom fødselsdepresjon ved 6 uker og sosioemosjonell kompetanse ved 12 måneder var ikke signifikant, det var heller ikke sammenheng mellom fødselsdepresjon ved 6 uker og forandring i sosioemosjonell kompetanse fra 6 til 12 måneder. Konklusjon: Resultatene støtter forskning som viser til at det er stabilitet av symptomer på fødselsdepresjon som påvirker barns utvikling, her i form av sosioemosjonell kompetanse, mens barns tidlige eksponering for fødselsdepresjon ikke nødvendigvis har langvarige effekter. Det ble også konkludert med at den norske utgaven av ASQ: SE må valideres før den kan implementeres på helsestasjoner.nor
dc.language.isonor
dc.subjectFødselsdepresjon
dc.subjectsosioemosjonell
dc.subjectkompetanse
dc.subjectspedbarn
dc.subjectbarns
dc.subjectutvikling
dc.titleMors depresjon og spedbarnets sosioemosjonelle kompetanse: En studie for å kartlegge sammenhengen mellom symptomer på fødselsdepresjon hos mor og sosioemosjonell kompetanse hos spedbarnet.nor
dc.titleMother's depression and the infants socio-emotional competance: A studie for mapping the relation between postpartum depression symptoms in mothers and socio-emotional competance in the infant.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2014-08-12T22:00:42Z
dc.creator.authorBrager, Eva-Margrethe
dc.date.embargoenddate3014-05-04
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-44566
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/39791/1/Mors-depresjon-og-spedbarnets-sosioemosjonelle-kompetanse--En-studie-for-aa-kartlegge-sammenhengen-mellom-symptomer-paa-fodselsdepresjon-hos-mor-og-sosioemosjonell-kompetanse-hos-spedbarnet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata