Abstract
Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av språkdominans, språkvalg og kodeveksling mellom norsk og spansk hos ei tospråklig jente fra hun er 2;10 år til hun blir 4;0 år gammel. Ved hjelp av opptak av samtaler gjennom hele denne perioden viser jeg at hun først er dominant i norsk, men at dette senere skifter til spansk. Til slutt i perioden tar norsk igjen rollen som det dominerende språket. Jeg viser også at barnets veksling mellom spansk og norsk ikke nødvendigvis er et resultat av manglende språkkompetanse, men at den også kan begrunnes i barnets ønske om å oppnå kommunikative effekter. Vekslingen har altså en funksjon i samtalen. Slike funksjoner kan eksempelvis være å sitere noe på det språket det ble sagt på, presisere hvem man snakker til der hvor det er flere til stede, valg av språk motivert ut fra samtalepartnerens språk eller for å markere en interjeksjon. Jeg viser også at det av de to språkene som er dominant i en del tilfeller styrer retningen på kodevekslingen. Oppgaven søker å belyse betydningen av det språklige miljøet som barnet til en hver tid er en deltaker i, og vektlegger dette som forklaringsmodell for kodeveksling, språkvalg og dominans. Miljøets betydning drøftes blant annet med bakgrunn i at barnet har to kortere opphold i Argentina i undersøkelsesperioden samtidig som barnet til daglig vokser opp i en tospråklig kontekst i Norge.