Abstract
Kvalstad kommune er en middels stor kommune på Østlandet. Høsten 2009 ble det ansatt en ny Rådmann som fikk i oppdrag av kommunestyret å se på hele organisasjonsstrukturen. Kommunen var organisert som en tradisjonell 3-nivå kommune med Rådmann på toppen, avdelingssjefer og seksjonssjefer. Våren 2011 startet Rådmannen arbeidet med organisasjonsgjennomgangen. Arbeidet med organisasjonsgjennomgangen kan sees i sammenheng med innflytting i helt nytt kommunesenter våren 2012. Kjennetegnet på den nye organisasjonen var at den skulle gi bedre tjenestekvalitet til innbyggerne, bedre ressursutnyttelse, tydeligere ledelse på alle nivåer og bedre flyt og integrasjon i organisasjonen koblet mot effektiv bruk av IKT. Det ble satt ned ulike arbeidsgrupper som skulle komme med forslag til hvordan organisasjonen skulle se ut. Vi ønsket å finne ut hvilken retning omorganiseringen fikk og hvor godt kommunen har lykkes med sitt endringsarbeid så langt. Oppgaven bygger på kvalitative forskningsintervjuer med aktører som har vært sentrale i omorganiseringsprosessen. Vi har valgt en fenomenologisk tilnærming. Tanken har vært å få frem ulike stemmer i hvordan denne prosessen har blitt opplevd. Teoretisk rammeverk for denne oppgaven bygger på Bolmann og Deals (2009) 4 fortolkningsrammer for hvordan man kan forstå en organisasjon. videre har vi tatt for oss Christensen, Lægreid, Roness og Røviks (2006) organisasjonsteori spesielt rettet mot offentlige sektor. begrepet lærende organisasjon har vi belyst ved hjelp av Peter Senge (1990). Vi har også tatt for oss teorier på hvordan man leder en organisasjon. Jacobsen og Thorsviks (2007) ulike ledelsesteorier har vært sentrale for oss her. Funnene våre viser at å endre en organisasjon er ingen enkel oppgave. Vi mener å kunne dokumentere at manglende foranalyse av den organisasjonen man ønsket å endre kompliserte endringsarbeidet. Videre at den ledelsestilnærmingen man valgte i omorganiseringsprosessen fikk noen uheldige konsekvenser for det resultatet man oppnådde med omorganiseringen.