Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i arbeidet med å ruste en ny ledergruppe på vei inn i en ny organisasjon til å ivareta mandatet om å skape en god arbeidsplass og et godt læringsmiljø for alle. Skoleeier har hatt et klart ønske om å ruste kommunens nye ungdomsskole til å bli en dynamisk, lærende organisasjon tuftet på relevant forskning og kunnskap om hva som virker. Problemstillingen min Hvordan utnytte en endringsprosess til å gå fra samarbeidende til lærende ledelse i fusjonering av to skoler? skal forsøke å belyse utfordringer og suksessfaktorer i arbeidet med å nå skoleeiers mål for prosessen. Underveis i prosessen har jeg definert to forskningsspørsmål. Hvilke utfordringer finner lederteamet at de står ovenfor i denne prosessen, og hvilke rammer vil bidra til å ruste dem til å utvikle seg til å bli et mer lærende lederteam? Analyser som definerer ståsted, dokumentanalyse av sentrale styringsdokumenter og intervju av medlemmene i lederteamet utgjør empirien som danner bakteppet for drøftingen og konklusjonen.