Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i fire perspektiver som alternative og utfyllende forklaringer på problemstillingen som overordnet lyder: Hvordan kan man forstå ulik forståelse av et felles fokusområde i organisasjonen?
Som underproblemstilling til dette spørres det i oppgaven om hvordan fire forskjellige organisasjons- og kulturperspektiver kan brukes til å forklare hvorfor deltakere i en organisasjon forklarer uttrykket kvalitet på forskjellig måte.
Disse fire perspektivene består av et funksjonalistiske perspektiv som særlig omhandler støy mellom de kommuniserende i organisasjonen, et dekoblingsperspektiv som tar opp utfordringer knyttet til hierarkiet i organisasjonen, et meningssentrert perspektiv som vektlegger menings- og forståelsesforskjeller, samt et kritisk konfliktperspektiv som fokuserer på samarbeidsevne og samarbeidsvilje mellom subkulturer i organisasjonen.
I innledningen og teoridelen vil jeg drøfte generell kommunikasjonsproblematikk, for så å gå nærmere inn på det spesifikke caset som benyttes eksplorativt i denne oppgaven. Her vies det også tid til beskrivelse av caset slik at en får et innblikk i oljebransjen og de utfordringene dette fører med seg for organisasjonen og de ansatte. Særlig tidspress og potensielt pengetap omtales.
Etter dette følger det i oppgaven en rask fremstilling av organisasjonskommunikasjonens historie, samt avklaring av andre begreper og relevant teori. Disse teoriene vil så bli benyttet i de fire ulike perspektivene. Perspektivene belyses og eksemplifiseres deretter med empiriske eksempler fra caset.
Til sist i oppgaven vil man finne en drøftingsdel der problemstillingene besvares og de ulike perspektivene vektes opp mot hverandre og likheter og ulikheter belyses. Her vil det også fokuseres på å knytte relasjoner mellom det teoretiske og det empiriske.
Til sist i drøftingen vil jeg si noe om oppgavens relevans for videre forskning og for organisasjoner.