Abstract
Formålet med denne longitudinelle studien var å undersøke popularitet og ulike former av aggresjon hos førskolebarn og skolebarn. Vi så på mulige sammenhenger mellom popularitet og aggresjon, kjønnsforskjeller, forklaringsfaktorer, utvikling og endring som følge av overgang fra barnehage til skole. En hypotese var om ”Theory of Mind (ToM)” og språk og kjønn hadde henholdsvis medierende og modererende effekt på sammenhengen mellom aggresjon og popularitet. Utvalget bestod av 109 barn ved T1 og T2 og 107 barn ved T3 fra et ruralt område i Norge. Barna ble fulgt fra 6-8 års alder. Undersøkelsen regnes som et selvstendig bidrag til et større forskningsprosjekt, gjør bruk av innsamlet data fra ”The Matter of the First Friendship” og baseres på barneintervjuer med jevnaldernominasjoner. Hittil har forskning ofte basert seg på lærer- og foreldrerapporter om de yngre barna. Resultater viste en signifikant sammenheng mellom popularitet og direkte- og indirekte aggresjon blant skolebarn. Popularitet og aggresjon hadde ikke en sammenheng i barnehagen (T1). I overgang mellom barnehage og skole (T2) var aggresjon og popularitet positivt relatert, mens det ett år etter ble observert en negativ sammenheng mellom variablene (T3). Språk hadde direkte effekt på popularitet ved T2. Det var nedgang i popularitet og aggresjon over tid, der direkte aggresjon hadde større langtids-stabilitet enn popularitet og indirekte aggresjon. Funn ble diskutert med utgangspunkt i et økologisk- og strategibasert perspektiv på utvikling av popularitet.