Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilket forhold har unge buddhister til egen tro, religiøs praksis og livstolkning? Og kjenner de seg igjen i lærebøkenes fremstillinger av buddhismen i RE-faget? Forskerspørsmålet kan sies å ha en overordnet todeling, der jeg på den ene side ønsker å undersøke unge buddhisters egne erfaringer og opplevelser, og på den andre etterspør et gjenkjennelsesaspekt ved buddhisters lesning av lærebøker.
Bakgrunnen for prosjektet er at gjenkjennelse kan sies å være et viktig pedagogisk prinsipp i undervisnings- og læreboksammenheng (St. meld. nr. 49), men at det også problematiseres og utfordres av ulik teori, forskning og styringsdokumenter presentert i denne oppgavens innlednings- og teorikapittel.
Den metodiske tilnærmingen til denne studien er kvalitativ. Jeg har valgt å gjøre en kombinasjon av et fokusgruppeintervju med tre unge buddhister og en lærebokanalyse av tre lærebøkers fremstillinger av buddhismen. Materialet er undersøkt gjennom en innholdsanalyse, der hensikten har vært å sammenligne deltakernes egne utsagn med lærebøkenes fremstillinger: hva vektlegger deltakerne, og hva sier lærebøkene om det samme?
Funnene i det samlede forskningsmaterialet viser hvordan lærebokinnholdet og informantenes utsagn i noen tilfeller kan sies å være relativt sammenfallende, andre ganger tenderer de å gå i forskjellige retninger, tidvis har innholdet i materialet divergerende fokus eller vektlegger forskjellige sider ved buddhismens ulike innholdselementer. Drøftingen av det empiriske materialet viser også hvordan deltakerne i fokusgruppen samtaler om erfaringer og opplevelser knyttet til individ-, gruppe-, og tradisjonsnivå (ut fra Robert Jacksons (1997) tredelte matrise). Dette er med på å vise noe av kompleksiteten som finnes i ungdommers erfaringer, i tillegg til at det er med på å avdekke det samspillet som forefinnes mellom disse tre nivåene. Til slutt, i oppgaven, er det skissert noen religionsdidaktiske utfordringer som kommer frem av det empiriske materialet, og oppgaven som helhet, samt forslag til en ”vei videre”.