Abstract
Sammendrag
Hensikt: Studiens hensikt har vært å analysere trekk ved kunnskapsintensivt arbeid ut i fra et psykososialt perspektiv med utgangspunkt i to modeller om psykososialt arbeidsmiljø for å finne ut hvordan disse kan forklare arbeidsrelatert stress hos kunnskapsarbeidere.
Metode: Studien er en litteraturstudie som bygger på teori og empiri fra bøker, forskningsartikler og annen faglitteratur.
Analyse og drøfting: I analysen beskrives hvilke psykososiale forhold ved kunnskapsintensivt arbeid som kan forklare det økende stresset hos kunnskapsarbeidere. Tvetydighet i kunnskapsintensivt arbeid viser seg som et viktig funn, hvor viktige ressurser også kan opptre som krav og ha en belastende effekt på helsen til kunnskapsarbeidere. Studien viser at krav-kontroll-støtte modellen er mer begrenset enn jobbkrav-ressurser modellen for å forklare krav og ressurser i kunnskapsintensivt arbeid. Kontroll «over» og «innenfor» jobben er en svakhet med modellen, som også predikerer tvetydigheten i kunnskapsintensive yrker. Jobbkrav-ressurser modellen er derimot mer fleksibel til å forklare bredden i kunnskapsintensivt arbeid og har i tillegg flere forhold som kan fungere som ressurser og buffere mot stress. Oppgaven avslutter med noen handlingsstrategier for forebygging og stressmestring. Noen av de aktuelle tiltakene på organisasjonsnivået kan være jobbredesign, redusert arbeidsmengde, utvikling av et støttende klima i organisasjonen og forbedret kommunikasjon. Tiltak for sosial støtte blir spesielt fremhevet som viktig i kunnskapsintensive virksomheter.
Nøkkelord: kunnskapsintensivt arbeid, kunnskapsarbeidere, profesjoner, psykososiale forhold, stress, krav, kontroll, støtte og tvetydighet.