• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiale medier i den journalistiske verktøykassen : En studie av norske journalisters forhold til sosiale medier

Winther, Sivert Moe
Master thesis
View/Open
The file is restricted (More info)
Sosialexmedierx ... listiskexverktxykassen.pdf (1.172Mb)
Year
2012
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33237

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Journalistikk [159]
Abstract
Oppgaven undersøker hvordan og hvorfor journalister i de norske nettavisene Budstikka.no og NRK.no bruker sosiale medier som journalistiske verktøy. Kvalitative informantintervjuer med journalister og redaktører i de to nettavisene, samt en spørreundersøkelse bestående av 101 respondenter fra fire mediehus, danner grunnlaget for en hovedsakelig empirisk oppgave om opplevd nytteverdi, bruksområder og motivasjon for bruk av sosiale medier i journalistisk arbeid. Funnene i undersøkelsen viser blant annet at journalistene bruker sosiale medier ved flere ledd i den journalistiske arbeidsprosessen, men at mange opplever det mangler generelle rutiner og klare etiske retningslinjer. Oppgaven bruker også eksempler på journalistisk arbeid med sosiale medier tilknyttet terrorangrepene mot Oslo og Utøya 22. juli 2011. Slik dannes en bredere forståelse av sosiale medietjenesters opplevde fordeler og utfordringer i ulike arbeidssituasjoner. For å forstå funnene enda bedre, knyttes de avslutningsvis til nettverksteori og tanken om styrken i svake bånd.
 
This master’s thesis focuses on the question of how and why journalists in the Norwegian online newspapers Budstikka.no and NRK.no use social media. Qualitative in-depth interviews with journalists and editors in the two newsrooms, as well as a survey answered by 101 respondents from four media companies, provide the basis for a predominately empirical study of perceived benefit, field of application and motivation for journalistic use of social media. The findings show that journalists use social media in a wide range of the work process although many experience what they feel is a lack of general routines and clear ethical guidelines. The thesis also uses examples of journalistic work through social media in relation to the terrorist attacks that struck Oslo and the island of Utøya on the 22nd of July 2011. This provides a broader understanding of perceived advantages and challenges connected to use of social media in different work situations. To better understand the findings, they are finally tied to network theory and the concept of “the strength of weak ties.”
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy