• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • Search
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 169

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Kjendisaktivisme, klimatoppmøte og medier 
Simonsen, Michael Christian Anastassiadi (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Denne oppgaven handler om kjendisaktivisme på vegne av klimaet, og medienes dekning av kjendisaktivismen. Oppgaven har undersøkt NRK, VG og Aftenpostens dekning av FNs klimatoppmøte i New York i forbindelse med ...
Unge voksnes motivasjoner og preferanser til nyhetskonsum 
Knudsen, Morten (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven undersøker hvilke preferanser og motivasjoner som er sentrale i unge voksnes nyhetskonsum i et fragmentert medie- og nyhetslandskap. Oppgaven har to innganger til å bedre forstå unges preferanser og ...
Bjørnetjenester: En undersøkelse av hvordan journalistikken rekonstruerer klimakonsekvenser Restricted Access
Sharpova, Maria Dimitrova (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
«En systemsvikt uten sidestykke». En kvalitativ og kvantitativ studie av pressens nyhetsdekning av Trygdeskandalen Restricted Access
Hådi, Imbjør Mathea (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Personvern og etiske utfordringer i #metoo-saker. En komparativ studie av journalistiske grenser og konsekvenser i Norge og Sverige. 
Lauritzen, Eline (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven undersøker personvern og presseetikk i #metoo-saker. Studien er en komparativ analyse av dekningen i Norge og Sverige, og baserer seg på kvalitative intervjuer med norske og svenske journalister som ...
Sportsjournalistikk og Football Leaks 
Hofsrud, Øyvind (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Digital kommunikasjon i norsk utenrikstjeneste - Norges ansikt i New York City 
Husebråten, Mathias (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne masteroppgaven studeres norsk utenrikstjenestes kommunikasjonsarbeid rettet mot sivilt samfunn og presse. Oppgaven bygger på en deltakende observasjon ved det kgl. norske generalkonsulat i New York City, og en ...
Artificial intelligence in Norwegian newsrooms A qualitative study on the uses and assessments of AI technologies in a news context 
Finnset, Knut Anders (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Media om Mardøla - Morgendagens tanker i dag og først med siste nytt: En komparativ rammeanalyse av Morgenbladets og Dagbladets mediedekning av Mardølaaksjonen 
Augestad, Malene (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien undersøker ulikhetene i Høyreavisen Morgenbladets og Venstreavisen Dagbladets omtale og dekning av Norges første sivile ulydighetsaksjon med fokus på naturvern. Ettersom det var den første store direkte ...
Et bytteforhold i endring Restricted Access
Opdahl, Magnus Vilnes (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Politisk journalistikk, politikere og sosiale medier: Undersøkelse om sosiale medier påvirker forholdet mellom politiske journalister og politikere. 
Unstad, Jonas (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Masteroppgaven undersøker hvordan sosiale medier påvirker forholdet mellom politiske journalister og politikere. Forholdet anses å være et avhengighetsforhold hvor politiske journalister søker informasjonen politikere har, ...
Rødt kjøtt, grønne rammer - En studie av den norske kjøttbransjen, EAT og medienes tolkningsrammer i debatten om kjøtt 
Latini, Helene (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Debatten om kjøtt har de senere årene fått stor oppmerksomhet. Denne masteroppgaven analyserer en liten del av debatten ved å undersøke hvilke tolkningsrammer om kjøtt den norske kjøttbransjen, EAT Foundation og mediene ...
Norwegian Newspaper Coverage of Distant Conflicts: A Comparative Analysis of the Coverage of the 1994 Rwandan Genocide and the 2017 Rohingya Crisis 
Prokopenko, Roman (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Discussing Drugs: A Comparative Analysis of Drug Coverage in Aftenposten and VG in 1990 and 2018. 
Nheli, Hiwar (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
MOJO! Telling the story of mobile journalism, through a mobile phone, to a mobile audience 
Lydersen, Asta Busingye (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
The focus of the study is on production of media content, and it was conducted using a practical-theoretical approach. The practical part involves the making of MOJO! A mobile documentary about mobile journalism, filmed ...
“The truth is in doubt here!”: Critically Assessing Sources and Information in a Conspiratorial World. A quantitative study of conspiracy mentality and conspiracy theory endorsement in relation to news media skepticism and -literacy, source preference, critical thinking dispositions and -skills. 
Reilly, Ronan Eric (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Conspiracy theories thrive in today’s overly saturated media landscape, where media consumers constantly are bombarded with an abundance of information from both mainstream and alternative outlets. Facing this scenario, ...
Tabloide klasseblikk - En kritisk diskursanalyse av dekningen av reality-tv i norske aviser Restricted Access
Øie, Ingrid Hauso (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven søker å belyse hvordan mediedekningen av reality-tv i norske aviser opprettholder klassestrukturer i samfunnet ved å bruke Skeggs (1997, 2004) og Bourdieus (1977, 1979, 1986) teorier om kulturelle klasseskiller, ...
NRK som den fjerde statsmakt - En analyse av folkemøtene fra lokalvalget 2019 Restricted Access
Hammervoll, Eirik Edevart Joakim (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Homofili i norske medier - Fra forundring til forståelse, og tilbake igjen. 
Eldnes, Kari Anne Breivik (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hvordan har norske nettaviser omtalt homofili de siste ti årene? Hvilke hovedtema forekommer oftest i forbindelse med nyheter om homofili? Hvem er det som kommer til orde i nyheter om homofili? Hvilke nyhetsrammer blir ...
The impact of external fact-checking – on internal checking Do external fact-checking services affect journalists’ internal fact-checking? The case of introducing Faktisk.no in Norway 
Libell, Henrik Pryser (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteroppgaven utforsker forholdet mellom ekstern og intern faktasjekking og prøver å svare på om og hvordan ekstern faktasjekking påvirker måten journalister gjennomfører sin interne faktasjekking. Bakteppet er en ...
Terror på dagsorden En analyse av norske nyhetsmediers dekning av IS’ henrettelser av James Foley, Steven Sotloff, David Haines og Alan Henning. 
Solum, Merete Kjølberg (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hvordan dekkes terror utført av ekstreme islamister i norske nyhetsmedier, og hvilke utfordringer står nyhetsmediene overfor når de skal dekke terrorhendelser? Denne masteroppgaven tar for seg forholdet mellom etablerte ...
Norsk identitetskrise? En kritisk diskursanalyse av norske journalisters dekning av olje-Norge og klima-Norge. 
Aas, Yngvild (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Norge er et foregangsland i den globale kampen mot klimaendringer og global oppvarming. I alle fall er det slik landet liker å identifisere seg. Samtidig er Norge en av verdens største eksportører av fossile ressurser, noe ...
Holdninger til voldtekt - en diskursanalyse av fremstilling av voldtekt i Nettavisen, Aftenposten, Dagbladet og VG på nett 
Svendsen, Ingrid Ottosen (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne masteroppgaven er tre ulike saker som alle handler om voldtekt, analysert. Disse tre er de som i oppgaven blir omtalt som Kopseng-saken, Hemsedal-saken og Weinstein-saken – saker som er store både i omfang og omtale. ...
Sosiale medier som et journalistisk verktøy - En studie av VGs bruk av sosiale medier i den journalistiske arbeidsprosessen Restricted Access
Antoniazzi, Malene Spurkeland (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Temaet for denne avhandlingen er hvordan journalister i VG benytter seg av sosiale medier i sin journalistiske verktøykasse. For å belyse tema for oppgaven har jeg valgt å besvare følgende problemstilling: Hvordan benytter ...
Analyzing Al-Jazeera Arabic Online News Articles during the Development of War in Yemen 
Mejalli, Wojoud Hasan Ali (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
This master thesis has five chapters. In the first chapter, I highlight the main motivation for this study which is to find out answers to if Al-Jazeera Arabic news through its website www.al jazeera.net has changed its ...
Mediemakt i bevegelse - en studie av NRK og Høyres bruk av Facebook i stortingsvalget 2017 
Solhaug, Kjersti (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
«At tage luften ud af frygtballonen». Et kvalitativt studie af terrordækningen i skandinaviske public service-medier for børn 
Nielsen, Eva Krarup Randa (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I dagens nyhedsbillede findes der et aspekt, som der ikke er forsket ret meget i; nyheder om terror for børn. Nyheder for børn adskiller sig fra andre nyheder ved at være en genre, som er tilpasset en særlig specifik ...
Ezines - den nye musikkpressen? En studie av Genius.com og tekstlig redaksjonelt innhold i Spotify 
Cae, Malene Strande (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Med et stadig økende tilbud av sosiale medieplattformer og forum, har alle med tilgang til internett fått muligheten til å dyrke sine interesser med andre likesinnede. I denne utviklingen har man også sett en minkende trykt ...
Kampen om medieoppmerksomheten. En studie av virksomheter som lykkes med sine mediestrategier 
Larsen, Elisabeth Ramsberg (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteroppgaven tar sikte på å bidra til forskningslitteraturen ved å kaste lys over kjennetegn, målsetninger og fremgangsmåter ved virksomheter som lykkes med sitt mediearbeid. For å lære mer om disse kildene analyserer ...
“Updated one minute ago”. Norwegian live page reporting of terrorism 
Hagen, Maren Kvamme (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Direktesenteret, bygd for kjappe oppdateringar, har vakse fram som ein ny, populær sjanger for nettnyheiter i real-tid. Likevel har denne sjangeren førebels fått lite merksemd frå medieforskarar. Oppgåva skildrar kva som ...
Tilbake til framtiden. Portrettfotografiet som utforskende metode til reportasjejournalistikk om utenforskap 
Olguin, Brian Cliff (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne praktiske masteroppgaven er todelt. Den praktiske delen består to fotoreportasjer, som omhandler samme tema, men ulike løsninger i form av forskjellige portrettfotografiske tilnæminger. Fotoreportasjene er titulert ...
Gir psykisk sykdom et ansikt: Når kjente og ukjente mennesker står fram i mediene med sine psykiske lidelser 
Garbo, Gro Lien (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I ulike medier ser vi nesten daglig at personer med psykiske lidelser «står fram» og forteller sine historier. Det er imidlertid forsket lite på hvordan de som står fram med sine personlige historier i mediene selv erfarer ...
Make press, not war – En rammeanalyse av Morgenbladets dekning av Vietnamkrigen 1964-1968 
Andersen, Ida Helene (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Fakta om Faktisk og falske nyheter 
Grønningsæter, Fredrik (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven ser framveksten av fenomenet falske nyheter i og etter valget i USA i 2016, i sammenheng med etableringen av den norske redaksjonen Faktisk i 2017. Oppgavens utgangspunkt er spørsmålet om hvorfor ledende ...
Aftenposten’s Sweatshop from a Propaganda Perspective: Ethical Controversies. Restricted Access
Suvi, Raoul (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Pressens nedslag i parlamentarisk kontroll - En kvantitativ analyse av spørrevirksomheten på Stortinget 
Skyvulstad, Thea (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Ved å gjøre en kvantitativ analyse av spørsmålene i Stortingets spørretime, har målet vært å finne ut hvor ofte stortingsrepresentantene referer til mediene i sine spørsmål. Tre stortingssesjoner er undersøkt i denne ...
Transkjønn i Mediene: Fremstillingen av transkjønnede i fem dagsaviser i perioden 1986-2016 Restricted Access
Andersen, Lucy-Emilie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven undersøker sentrale trekk i fremstillingen av transkjønnede i de fem norske dagsavisene VG, Aftenposten, Dagbladet, Bergens Tidende og Adresseavisen. Analysematerialet er hentet fra fire nedslagsår: 1986, ...
Globale problemer, lokalt ansvar? En studie av samfunnsoppdraget i det grønne skiftet 
Ribu, Erika Kristine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Det grønne skiftet får stadig mer oppmerksomhet i norske medier. Medietjenesten A-tekst viser en økning fra 239 treff i 2013 til hele 7794 treff i 2016. Det grønne skiftet innebærer en overgang fra fossil energi til fornybar ...
Ekspertstemmene: En studie av norske papiravisers bruk av forskere som kilder 
Sandland, Håkon (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Ved hjelp av en kvantitativ innholdsanalyse av fire norske papiraviser fra 2000, 2008 og 2016, samt intervjuer med sju forskere og journalister, ser jeg i denne masteroppgaven på hvordan norske papiraviser bruker forskere ...
Barnas nyhetsbilde. En innholdsanalyse av NRK Supernytt og Aftenposten Junior. 
Gjerver, Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I dagens nyhetsbilde er det en type nyheter som er lite utforsket. Nyheter for barn skiller seg fra andre nyhetsmedier ved å være spesialtilpasset en spesifikk målgruppe. Denne studien hadde som formål å undersøke nyhetsbildet ...
Regnbuenasjonen? - En studie av kvinnemagasiner i Sør-Afrika Restricted Access
Hellum, Vilde Larsen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I grenselandet -en studie om skjæringspunktet mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring 
Jensen, Karoline Rise (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
«I grenselandet» er en studie om skjæringspunktet mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. Jeg søker svar etter hva innholdsmarkedsføring betyr, hvilken rolle det spiller, hvordan det skal tydeliggjøres og hvilke ...
Nettavisens prioriteringer – en studie av VG nett 
Knutson, Emili (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Temaet for denne avhandlingen er hvordan Verdens Gang (VG) produserer og distribuerer nyheter for å øke eksponeringen av nyhetssaker på internett slik at de får flere lesere inn til nettavisen. Problemstillingen er: Hvordan ...
Portvokter, kritiker, eller heiagjeng? 
Solheim, Else Malin (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan musikknettsidenes innhold er annerledes sammenlignet med avisenes musikkartikler på nett. Ved bruk av kvalitativt intervju med tre journalister og to musikkskribenter, og kvantitativ ...
Kampen om den populære TV-sporten "skjebneåret" 2015 
Gundersen, Stine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Vi må snakke om det. En radiodokumentar om Afrikas første kvinneradio: Refleksjonsrapport 
Knudsen, Hanna Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven består av et praktisk journalistisk arbeid og denne refleksjonsrapporten. Det praktiske arbeidet ”Vi må snakke om det” (fire episoder, totalt 120 min) er en radiodokumentar om Afrikas første kvinneradio. ...
Barn og nyheter, norske barns nyhetsleting og -forståelse 
Magnesen, Kristine Rustøy (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Barn i Norge har tilbud om et bredt utvalg av nyheter på alle tenkelige plattformer. Hver eneste dag hele uken publiseres spesialproduserte barnenyheter på Internett, Snapchat, og Instagram. Det finnes junioraviser både ...
Danske vaktbikkjer og etiske nordmenn - En analyse og sammenligning av danske og norske journalisters forhold til journalistisk kultur og PR- og informasjonsbransjen. 
Yset, Simon Skjelbostad (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I den internasjonale medielitteraturen regnes Norge og Danmark som like land tilhørende det samme mediesystemet. Men selv om mye synes likt; er det ulikheter mellom de to lands journalister som kan påvirke journalistikken? ...
Tall, teknikk og journalistikk - En organisasjonssosiologisk casestudie av VG+ i lys av digital innovasjon og brukerinnsikt Restricted Access
Gumatay, Nicole (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I dagens mediebransje er det stor debatt om hvordan man skal ivareta journalistikkens integritet og samtidig generere inntekter i det digitale markedet. Vi vet blant annet at diverse mediehus nå logger aktiviteten vår på ...
Klimakvalme eller løsningsjournalistikk? En komparativ studie av dansk og norsk klimadekning. 
Brattfjord, Ellisiv (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven undersøker klimadekningen, av og rundt FNs klimatoppmøte i New York 23. september 2014 i perioden 15. september – 15. oktober 2014, ved en kvantitativ innholdsanalyse av 187 artikler fra tre danske og tre ...
Radiorevolusjonen 
Strandquist, Benjamin (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Dette er en todelt masteroppgave. Del en er radiodokumentaren Radiorevolusjonen. Del to er dette refleksjonsnotatet. Radiorevolusjonen handler om revolusjonen på Filippinene i 1986. Historien er sett gjennom øynene på en ...
The Role of The Media in Developing Democracy In Kurdistan: A study of Rudaw Journalists Perspectives, Notions and Attitudes 
Ismaeli, Afshin (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
P - Inneholder presseetiske utfordringer: En analyse av TV 2 Sportens Premier League-studiosendinger 
Strand, John Ivar (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Nordmenns fascinasjon, begeistring, engasjement og lidenskap til engelsk fotball og Premier League har lange tradisjoner. Den kom for alvor med Tippekampen på NRK i 1969, og fortsatt er det få - om noen - land i verden ...
«En dag uten sidestykker» - En undersøkelse av PFUs kriterier i behandlingen av klager over medieoppslag om 22.juli 2011 
Vassbotn, Henriette Marie Mordt (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Fredag 22. juli 2011 ble Norge rammet av to terrorangrep. Bomben i Regjeringskvartalet og massedrapet på Utøya var de verste terrorhandlingene i Norge etter andre verdenskrig. Mediene ble en viktig kilde for informasjon ...
I samspill med kilden - Norske filmjournalisters kildekritikk i møte med informasjonssubsidier 
Johannessen, Ida Christine (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
For norske journalister som har filmbransjen som sitt dekningsområde kan dere være vanskelig å få tilgang til kilder. Spesielt når kildene ofte er store internasjonale filmstjerner med et tungt PR-apparat i ryggen. Filmbyråene ...
Når det brenner på Facebook. Hvordan påvirker deling i sosiale medier kommentarjournalistikken? 
Natvik, Siri Beate (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
En vesentlig del av informasjonen vi tilegner oss om samfunnet kommer fra nyhetsmediene. Derfor er prioriteringene som gjøres når journalistikk skapes i redaksjonene av betydning for hvordan vi ser samfunnets, og våre egne, ...
Svingdører mellom journalistikk og PR - bidrar dette til et slørete skille mellom yrkesrollene? 
Aspeli, Ingeborg Bjerke (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Masteroppgaven undersøker tendensen om svingdører mellom journalistikk og Public Relations – hvor man går frem og tilbake mellom yrkesrollene. Oppgaven er en kvalitativ intervjustudie og informantene er journalister som ...
Engler og demonisering. Politiretorikkens gjennomslagskraft. En studie av pressens dekning av motorsykkelklubben Hells Angels Norway i perioden 01.01. 2010 – 31.12. 2013 
Olsen, Asbjørn (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Hovedproblemstilling i masteroppgaven er om pressens dekning av Hells Angels i perioden 2010 til 2013 kan leses som del av en moralsk panikk. I oppgaven foretas en innholdsanalyse av tre kriminalpolitiske dokumenter, 436 ...
Dekningen av humanitære krisesituasjoner. En historisk analyse i fem norske aviser. 
Simonsen, Gita Johanna (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
En humanitær krise er en global krise, likevel er det flere kriser og hendelser som får liten, ingen eller ubalansert dekning i mediene. Denne masteroppgaven ønsker å avdekke hvordan norske riksaviser dekker humanitære ...
Sosiale medier og journalistisk åpenhet 
Aspelund, Anders Rødaas (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Journalister, ansatt i avisredaksjoner, har gjennom tidene stadig opplevd endringer i sin arbeidshverdag, fra den spede begynnelse med penn og papir, via manuell skrivemaskin, elektronisk skrivemaskin, datamaskin og bærbare ...
Supporteren som journalist: En kvalitativ studie av journalistisk praksis i norske supporterklubber for britiske fotballag 
Thoresen, Simen Beck (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne studien ser nærmere på den journalistiske praksis i norske supporterklubber for britiske fotballag. Verdens største idrett samler supportere på tvers av geografiske og sosiale grenser, og som en forlengelse av dette ...
Klimakrise eller oljefest? Perspektiver fra kommentariatet 
Naper, Anja Aaheim (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Fossil energi er en av de viktigste grunnene til menneskeskapte klimaendringer. Norge ligger i verdenstoppen som produsenter av olje, men har samtidig store ambisjoner på klimaområdet. Denne oppgaven ser på kommentariatets, ...
Old ways in the new days? How the1965/66 massacres are covered in the Indonesian press today 
Haraldseide, Kjersti (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Flere enn en halv million mennesker ble drept i en serie massakre i Indonesia mellom oktober 1965 og mars 1966. Deretter fulgte 32 år med et autoritært regime med statlig propaganda og streng mediekontroll som hindret ...
Ti år med master i journalistikk: Forskningsbidrag og opplevelse av arbeidslivsrelevans 
Rønnekleiv, Marius (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I 2013 fylte masterprogrammet i journalistikk i Oslo ti år. Siden det ble etablert et hovedfag i journalistikk i 2001 er det uteksaminert 104 master- og hovedfagsstudenter. Dette legger grunnlag for å undersøke forskningsbidrag ...
Agendasetting i Dagens Medisin 
Moe, Lasse (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne praktiske masteroppgaven i journalistikk består av to deler. Den praktiske produksjonen er reportasjeserien «Ny turnusordning» som undersøker: Hvordan påvirker den nye turnusordningen kvaliteten på legene og ...
Copy-paste? -Et innholdsstudie om overføringen av innhold fra papiravis til nettavis i fire norske lokalaviser 
Jordalen, Anne (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Internett byr på mange muligheter for redaksjoner som ønsker å spre sitt innhold til brukerne. Spørsmål er derimot i hvilken grad redaksjoner tar i bruk denne muligheten til sin fordel, og hva som skjer med journalistikken ...
La det bli liv! Vitskapsjournalistikk i nye fargar 
Pileberg, Silje Iren (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Utviklinga dei siste åra kan tyde på ei stigande interesse for forteljande journalistikk i norske aviser og magasin. Denne masteroppgåva gjev ei drøfting av kva forteljande journalistikk kan tilføre i dekninga av miljøforsking ...
Der nøden er størst? En analyse av Røde Kors sin redaksjonelle dekning av nød. 
Runsbech, Benedikte Lea (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
"Røde Kors oppdrag er å avdekke, hindre og lindre menneskelig nød og lidelse", og organisasjonens overordnede mål er å bistå "der nøden er størst" (Røde Kors, 2011a: 2-5). Denne masteroppgaven ønsker å avdekke om Røde ...
I Medieskyggen: Tre dagsavisers dekning av funksjonshemmede fra 1993 til 2013 
Jacobsen, Rachel Sande (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Sammendrag Denne oppgaven undersøker hvordan de tre sentrale, norske dagsavisene Aftenposten, Dagsavisen og VG har representert funksjonshemmede. Analysematerialet er hentet fra to måneder, februar og august, i årene 1993, ...
Det norske restaurantanmelderiet 
Bahl, Amanda Sunita Heggen (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Leserne tørster etter artikler om hvilke viner man bør drikke, og hvor det er best å spise hva. Restaurantanmeldelser er i dag et viktig satsningsområde for avisene, og en vesentlig del av serveringsbransjen som næringsgren, ...
Engasjerende nyheter : En kvalitativ studie av bruken av litterære virkemidler i nyhetsformidlingen 
Opsvik, Julie Madelaine (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I følge det journalistiske samfunnsoppdraget skal pressen formidle vesentlig og viktig informasjon og øke muligheten for politisk deltakelse. Nyhetsformidlingen har med det et demokratisk ansvar. I denne masteroppgaven ...
Dyr og dyrevelferd i norske aviser : En komparativ studie av produksjonsdyr versus sports- og familiedyr i Aftenposten, VG og Nationen. 
Solbakken, Ann Cathrin (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hvordan blir dyr og dyrevelferd fremstilt i Aftenposten, VG og Nationen høsten 2012? Dette spørsmålet besvares i lys av teori om nyhetsrammer og ved hjelp av en kvantitativ innholdsanalyse. Oppgaven har en komparativ ...
Fortelle eller fortrylle? Utfordringer i produksjonen av reisejournalistikk 
Kongerud, Len Veronica (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I denne masteroppgaven undersøker jeg gjennom en praktisk tilnærming og journalistisk metode hvilke utfordringer som er knyttet til produksjonen av reisejournalistikk. Ved å tilbringe to uker i New York som selvutnevnt ...
Pseudobegivenheter i nyhetsmediene : Hvilke faktorer påvirker publiseringen av arrangerte PR-nyheter? 
Giske, Hanne Wilhelmsen (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I 1961 navngav den amerikanske kulturhistorikeren Daniel J. Boorstin et fenomen han kalte «pseudobegivenheter». Pseudobegivenheter er arrangerte begivenheter som først og fremst er tilrettelagt for mediedekning. Denne ...
God dag, mann oljesand : Regjeringens tilnærming til mediedebatten om Statoils oljesandprosjekt, og pressens møte med regjeringens kildeatferd 
Birhane, Dario Tito Kverme (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I oppgaven undersøker jeg om henholdsvis regjeringen og pressen har fremmet en åpen og opplyst mediedebatt om myndighetenes vurderinger og beslutninger knyttet til Statoils oljesandprosjekt. Ved hjelp av kvantitativ ...
Blod, sverte og tårer : Journalisters etiske dilemmaer i møte med 22. juli 
Kjølstad, Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
22. juli 2011 ble dagen vi aldri glemmer. Da bomben gikk av bak regjeringsblokken klokken 15:25:22 ble vi vitne til hendelser som har festet seg på netthinnen. Dette har mediene både skylden og takken for. Selv om de selv ...
Helsa først : En studie av helsestoffet på Dagbladets førsteside 2011-2012 
Sørbø, Marita (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven i journalistikk er en undersøkelse av helsestoffet på Dagbladets førstesider i 2011 og 2012. Oppgavens problemstilling er: Hvordan anrettes helsestoffet i Dagbladet for at det skal kunne defineres som ...
Tv-rettigheter til toppfotball - en analyse av TV 2s dekning av Tippeligaen i Sportsnyhetene 
Øvrebø, Sjur (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgavens formål er å undersøke hvordan TV 2s tap av hovedrettighetene til formidling av Tippeligaen, påvirker kanalens journalistiske dekning av Tippeligaen. For å finne svaret på dette, har jeg foretatt en kvantitativ ...
Blogging om forskning: Spalteplass eller tumleplass? : En undersøkelse av journalisters og forskeres bidrag til en offentlig samtale om vitenskap 
Ertresvaag, Solveig Espeland (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven har som formål å belyse hvordan forskere og journalister blogger om forskning og på hvilken måte de bruker blogging til å invitere til en samtale i offentligheten. Forskning.no er en norsk nettavis, og her ...
Mellom barken og veden? En studie av kommunikasjonsrådgivere i departmentene: mellom nyhetsmediene og politikerne 
Ørsal, Gro (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven undersøker hvilken rolle kommunikasjonsrådgivere i departementene har i dag i posisjonen mellom nyhetsmediene og politikerne. Studien bygger på intervjuer med kommunikasjonssjefer og kommunikasjonsrådgivere ...
Nordmenns forhold til engelsk fotball - en kvalitativ studie av symbiosen fotballjournalist og supporter. 
Aspaas, Erik Haugen (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Forholdet mellom det å være journalist og supporter er et hett, men noe uutforsket tema. Denne praktisk-teoretiske masteroppgaven gjør et forsøk på å kaste litt mer lys på problemstillingen. Den har sitt utspring i mitt ...
Klimajournalistikk i stormens øye. Journalistisk dekning av klimaendringer på Salomonøyene 
Isbrekken, Ane Teksum (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven tar for seg Salomonøyenes pressedekning av klimaendringer gjennom analyse av 140 artikler hentet fra to av landets nettaviser: Solomon Star og Solomon Times Online. Analysematerialet er hentet fra en periode ...
Mellom public service og servicejournalistikk : En studie av fjernsynsmagasinet Puls sett i lys av allmennkringkastingsoppdraget til NRK 
Frugård, Marcela (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven undersøker utviklingen av fjernsynsmagasinet Puls sett i lys av allmennkringkastingsoppdraget til NRK. Prosjektet spør hvordan forbruker- og livsstilssemner blir transformert til populære og underholdende ...
I en presseetisk gråsone? : En analyse av Vær varsom-plakatens punkt 3.3, og journalisters forhold til dette. 
Heieren, Stella Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven dreier seg om kildeetikk, med fokus på Vær varsom-plakatens punkt 3.3: «Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers i forhold til kilder og kontakter». Vær varsom-plakatens ...
Sosiale medier i den journalistiske verktøykassen : En studie av norske journalisters forhold til sosiale medier Restricted Access
Winther, Sivert Moe (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Oppgaven undersøker hvordan og hvorfor journalister i de norske nettavisene Budstikka.no og NRK.no bruker sosiale medier som journalistiske verktøy. Kvalitative informantintervjuer med journalister og redaktører i de to ...
"Dørgende kjedelig" : Tolkingsrammer i kommentarjournalistikken om kommune- og fylkestingsvalkampen 2011 
Berge, Atle Carlsen (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Oppgåva kartlegg tolkingsrammene i kommentarjournalistikken om kommune- og fylkestingsvalet hausten 2011 i Dagsavisen, Aftenposten (morgon utg.), VG (Verdens gang) og Klassekampen. Med utgangspunkt i Jürgen Habermas sin ...
Journalister og ideelle organisasjoner : - En kvalitativ analyse av relasjonen mellom journalister og informasjonsmedarbeidere i ideelle organisasjoner 
Sogn, Camilla Gangsaas (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Avhandlingen analyserer relasjonen mellom journalister og informasjonsmedarbeidere i ideelle organisasjoner. Den ser også på relasjonens mulige konsekvenser for det journalistiske produkt og innhold. Forholdet mellom ...
Rett sted til rett tid : En studie av hvordan visuell ledelse og ulike måter å organisere en fotoavdeling på influerer den visuelle journalistikken i to aviser. 
Bjerknes, Fredrik (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne studien undersøker hvordan visuell ledelse og ulike måter å organisere en fotoavdeling på influerer den visuelle journalistikken i to aviser. Den norske avisen Aftenposten og den danske avisen Politiken er valgt som ...
Nettbrettet: Avisbransjens frelser? : En casestudie av nettbrettsatsingen til fire norske mediehus 
Ihme, Henrik Albert (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgavens formål er å sammenfatte satsingen på nettbrettutgaver i Norge, ved å studere mediehusene VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagens Næringsliv. Oppgaven er utformet som en casestudie, og inneholder en kvantitativ ...
Bilder i samfunnsfag 
Eide, Bernt (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne undersøkelsen studerer teori for bilder i samfunnsfag utfra en perseptuell tilnærming. Gjennom studier av teoritekster kartlegges relevant, ukontroversiell viten om bilders virkemåte, menneskelig persepsjon og kognitive ...
Når det personlige aldri blir politisk. : En analyse av diskusjoner om kjønn og likestilling i fem Ukeslutt-innslag. 
Lindstad, Siri (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
«Vi skal være stolte over det vi har oppnådd, men alle mål er ikke nådd.» Det skriver daværende barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken i forordet til Likestilling 2014. Regjeringens handlingsplan ...
Moteblogger : morgendagens motejournalistikk eller fashion faux pas 
Einarsdottir, Ida Elise Eide (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Med den digitale medieutviklingen og demokratiseringen av Internett er journalistikkens tilsynelatende publiseringsmonopol brutt. Journalistikken er ikke lenger forbeholdt journalisten. Den tradisjonelle journalistikken ...
Journalistikk under angrep : Om journalister og gjerningsmann Restricted Access
Aasgaard, Anne Margrete (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne studien undersøker hvordan Dagbladet og VG sine journalister har forholdt seg til Anders Behring Breivik og det journalistiske objektivitetsidealet etter 22. juli – på én og samme gang. Er det mulig å forholde seg ...
På slak line : En kvalitativ studie av faktorene som påvirker tillit og mistillit til pressen 
Næss, Tonje (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven tar for seg hvilke faktorer som påvirker publikums tillit og mistillit til nyhetsmediene i Norge, i første rekke den trykte pressen. Jeg tar utgangspunkt i to store undersøkelser som viser at tilliten til ...
" Det klare skillet" : - en undersøkelse av PFU-sak 136/09 
Johannessen, Frøydis (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag I denne oppgaven har jeg gjennomført en undersøkelse av sak 136/09 i Pressens FagligeUtvalg (PFU). I 2009 klaget rusorganisasjon Blå Kors inn avisen Verdens Gang(VG) for pressens klageorgan PFU. Blå Kors hevdet ...
Jeg og reportasjen 
Stockfleth, Jacob B. (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Innen fortellende journalistikk er fortellerposisjon viktig. Den kan avgjøre hvordan leseren fortolker det journalistiske produktet. I denne praktisk-teoretiske masteroppgaven har jeg tatt sikte på å tydeliggjøre hvor ...
Motbakker, stavbrekk og rivalisering : en analyse av nyhetsverdier og dramaturgi i dekningen av Northug versus Hellner i Vancouver-OL 
Brage, Ørjan Døvle (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan to populærjournalistiske nettaviser går frem når de presenterer og konstruerer konflikter mellom toppidrettsutøvere, på og utenom arenaen. For å gjennomføre dette ville ...
Lobbykonsulentene : En studie av PR-byråenes påvirkning av politikk og journalistikk 
Kværna, Ingrid Bjelland (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Masteroppgaven undersøker PR-byråenes rolle når det gjelder påvirkning av politiske beslutninger gjennom lobbyisme og opinionspåvirkning. Den er basert på intervjuer med blant annet noen av de mest profilerte aktørene i ...
Verden på norsk : en analyse av kildebruken i tre norske papiravisers utenriksjournalistikk 
Fevik, Anders (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Dette er en studie av Aftenpostens, Klassekampens og Dagsavisens utenriksdekning høsten 2010. Oppgaven søker, ved å studere utenriksseksjonenes produsenter og kildebruk, å kartlegge i hvilken grad avisene har en selvstendig ...
Veien mot et moderne mediehus? : en case-studie av Likebra-prosjektet i Fredriksstad Blad 
Djønne, Linn Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven tar utgangspunkt i en empirisk case-studie av Likebra-prosjektet i Fredriksstad Blad. Prosjektet ble startet opp 18. januar 2010, og hadde som målsetting å likestille nett- og papiravisen. De tidligere separate ...
  • «
  • 1
  • 2
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2020 - 2021 (18)2010 - 2019 (114)2002 - 2009 (37)Document TypeMasteroppgave (155)Hovedoppgave (13)Spesialoppgave (1)AuthorAas, Yngvild (1)Aasgaard, Anne Margrete (1)Andersen, Ida Helene (1)Andersen, Lucy-Emilie (1)Antoniazzi, Malene Spurkeland (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy