Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-12T11:36:50Z
dc.date.available2013-09-12T11:36:50Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11-10en_US
dc.identifier.citationSteinung, Truls. Interessante utfordringer. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34258
dc.description.abstractHva er det som gjør spill engasjerende og underholdende? Tilhengerne av gamification mener at det er den stadige strømmen av belønninger som poeng, merker, "leveling" og plasseringer på topplister som gjør at så mange spillere har glede av spill. De mener de lar seg inspirere av tradisjonelle spill, bruker tiltalende begreper som indre motivasjon, den magiske sirkel, epic wins og flow, og gir inntrykk av at en innsprøyting av slik spilleglede skal kunne gjøre enhver aktivitet morsommere. Denne oppgaven viser ved hjelp av analyser av spillene Cityville, Braid og Battlefield 3 hvordan blant annet spillmekanikker, regler og mål er nødvendige for å skape det jeg definerer som interessante utfordringer, som igjen legger forholdene til rette for å frembringe indre motivasjon for en aktivitet. Belønningsstrukturene gamification støtter seg på, er i beste fall et sekundært aspekt ved gode spill. Oppgaven setter dermed fokus på hva som egentlig gjøre spill engasjerende og underholdende og hvorfor disse aspektene vanskelig kan overføres til andre sammenhenger ved hjelp av de nevnte belønningsstrukturene. Oppgaven avsluttes med eksempler på hvordan spillsystemer kan være effektive til å oppnå utenforstående mål innen forskning, undervisning og som retorisk virkemiddel uten å støtte seg på gamification.nor
dc.description.abstractWhat is it that makes games so engaging and entertaining? The proponents of gamifiction say the constant stream of rewards in the form of points, badges, leveling and placement on leaderboards is the reason players enjoy games. They say they draw inspiration from traditional games, use terms like intrinsic motivation, the magic circle, epic wins and flow, and give the impression that an injection of playfulness will make any activity fun. This thesis shows through analyses of the games Cityville, Braid and Battlefield 3 how among other things, game mechanics, rules and goals, are necessary to create what I define as interesting challenges. These in turn facilitates generation of intrinsic motivation towards an activity. The reward structures gamification hinges upon, is at best a secondary aspect of good games. Through these analyses the thesis narrows down what actually make games engaging and entertaining and why these aspects will not easily translate to other applications through the use of reward structures. The thesis ends with examples of how game systems can be effective when used to accomplish extraneous goals within scientific research, education and as a rhetorical device, without the use of gamification.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleInteressante utfordringer : En studie av gamification og belønningsstrukturer i et spillperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-06en_US
dc.creator.authorSteinung, Trulsen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Steinung, Truls&rft.title=Interessante utfordringer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33002en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo172060en_US
dc.contributor.supervisorGunnar Liestøl, Faltin Karlsenen_US
dc.identifier.bibsys132687151en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34258/1/Steinung_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata