• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interessante utfordringer : En studie av gamification og belønningsstrukturer i et spillperspektiv

Steinung, Truls
Master thesis
View/Open
Steinung_Master.pdf (2.348Mb)
Year
2012
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-33002

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Medievitenskap [816]
Abstract
Hva er det som gjør spill engasjerende og underholdende? Tilhengerne av gamification mener at det er den stadige strømmen av belønninger som poeng, merker, "leveling" og plasseringer på topplister som gjør at så mange spillere har glede av spill. De mener de lar seg inspirere av tradisjonelle spill, bruker tiltalende begreper som indre motivasjon, den magiske sirkel, epic wins og flow, og gir inntrykk av at en innsprøyting av slik spilleglede skal kunne gjøre enhver aktivitet morsommere. Denne oppgaven viser ved hjelp av analyser av spillene Cityville, Braid og Battlefield 3 hvordan blant annet spillmekanikker, regler og mål er nødvendige for å skape det jeg definerer som interessante utfordringer, som igjen legger forholdene til rette for å frembringe indre motivasjon for en aktivitet. Belønningsstrukturene gamification støtter seg på, er i beste fall et sekundært aspekt ved gode spill. Oppgaven setter dermed fokus på hva som egentlig gjøre spill engasjerende og underholdende og hvorfor disse aspektene vanskelig kan overføres til andre sammenhenger ved hjelp av de nevnte belønningsstrukturene. Oppgaven avsluttes med eksempler på hvordan spillsystemer kan være effektive til å oppnå utenforstående mål innen forskning, undervisning og som retorisk virkemiddel uten å støtte seg på gamification.
 
What is it that makes games so engaging and entertaining? The proponents of gamifiction say the constant stream of rewards in the form of points, badges, leveling and placement on leaderboards is the reason players enjoy games. They say they draw inspiration from traditional games, use terms like intrinsic motivation, the magic circle, epic wins and flow, and give the impression that an injection of playfulness will make any activity fun. This thesis shows through analyses of the games Cityville, Braid and Battlefield 3 how among other things, game mechanics, rules and goals, are necessary to create what I define as interesting challenges. These in turn facilitates generation of intrinsic motivation towards an activity. The reward structures gamification hinges upon, is at best a secondary aspect of good games. Through these analyses the thesis narrows down what actually make games engaging and entertaining and why these aspects will not easily translate to other applications through the use of reward structures. The thesis ends with examples of how game systems can be effective when used to accomplish extraneous goals within scientific research, education and as a rhetorical device, without the use of gamification.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy