Abstract
Faget biomaterialer har tradisjonelt vært er rent teoretisk emne som mange studenter har funnet vanskelig å relatere til praktisk arbeid. Da Håvard J. Haugen, Sebastien Taxt-Lamolle og Christiane Petzold overtok ansvaret for undervisningen i biomaterialer ønsket de en fornyelse av undervisningsopplegget. Det ble gjort omfattende endringer i undervisningen. Interaktiv læring med animasjoner og quiz ble blant annet innført for å øke motivasjonen og interessen for faget.
Vårt bidrag til prosjektet har bestått av å opprette en spørsmålsdatabank og en prøve kalt Quiz i Fronter knyttet til hvert emne som blir gjennomgått i forelesingene. Vi ønsket at spørsmålene vi utformet skulle reflektere essensen i undervisningen og knytte teorien opp mot praktisk arbeid i den kliniske hverdagen. Gjennom pensumrelevante spørsmål gis nå studentene en mulighet til å opparbeide seg den kompetansen som er påkrevd til teoretiske eksamener. Minst like viktig er det at kunnskapen som erverves oppleves som viktig også i klinisk sammenheng. Spørsmålene har ikke bare til hensikt å være et virkemiddel for å bestå kurset. For oss var det essensielt å finne fram til spørsmål som satte fokus på viktigheten av å tilegne seg kunnskap i faget for å bli en dyktig kliniker.
Vi har også utarbeidet en spørreundersøkelse slik at studentene etter endt undervisning kan gi en tilbakemelding på spørsmålenes relevans til pensum og vanskelighetsgrad. Spørreundersøkelsen kan foretas for hvert kull for jevnlig oppdatering av aktualiteten av læringsverktøyet. På bakgrunn av responsen kan det lett gjøres endringer i spørsmålsdatabanken for å optimalisere studentenes læringsutbytte.