Sammendrag
Flere offentlige dokumenter understreker ledelsens betydning for elevenes læringsresultater. Myndighetene ønsker utvikling i skolen, og at skolen selv må være en lærende organisasjon.
Oppgaven retter søkelyset mot en gruppe mellomledere, assisterende rektorer, og deres bidrag til ledelse av skolen. Den er vinklet mot skolen som lærende organisasjon, og mot assisterende rektorers handlingsrom til å bidra til å utvikle skolen som lærende organisasjon. På samme måte som rektorene, står assisterende rektorer og andre mellomledere i et krysspress i hverdagen mellom administrative oppgaver og skoleutvikling. Det er viktig at ledelsen ser muligheter i skolens handlingsrom og utnytter dette for å utvikle skolen som lærende organisasjon.
For å belyse oppgavens problemstilling valgte jeg intervju som metode, altså en kvalitativ tilnærming. Jeg anså denne metoden som best egnet til å belyse oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål. Mitt utvalg besto av assisterende rektorer ved tre videregående skoler. Jeg undersøkte assisterende rektorers lederrolle, arbeidsoppgaver, forståelse av begrepet skolen som lærende organisasjon, utnyttelse av handlingsrommet og spenninger og dilemmaer i hverdagen.