Abstract
Denne masteroppgaven handler om rektorrollen i den videregående skole i vanskelige personalsaker og hvilke lederstrategier rektor benytter i arbeid med slike saker. Det temaet vi har valgt for masteroppgaven, inneholder mange ulike dilemmaer, kryssende interesser og problemområder. Vi har spisset og avgrenset vår problemstilling mot det dilemmaet som rektorer befinner seg i med økende grad av resultatstyring av skolene og krav til utøvelse av personalledelse.
Vi har valgt intervju som metode for å få rektorene til å rekonstruere dilemmaer de selv har opplevd i dette spenningsfeltet. Vårt empiriske materiale hentes fra dybdeintervju med fire rektorer i den videregående skole. Vi har ønsket å komme forholdsvis tett innpå våre informanter - noe som var nødvendig for å belyse vår problemstilling. Forhold som lå noe tilbake i tid, har også vært aktuell informasjon for å få innblikk i hvordan informantenes erfaring har vært med på å forme dem som ledere og få frem refleksjonen rundt ledelsesgrep de har valgt å ta. Forskningsstrategien ble dermed kvalitativ.
Vårt ledelsesdilemma kan ikke beskrives og analyseres via et enkeltstående teoriperspektiv. For å fange opp alle aspekter ved vårt påståtte dilemma, har vi måtte ta i bruk flere ulike teoriperspektiver og sette dem sammen i en helhetsramme. Vi bruker en bearbeidet versjon av statsviter Johan P. Olsens modell som angir fire visjoner eller forståelsesrammer for styring av skolen: profesjon, hierarkisk politisk og administrativ styring, representativt demokrati og markedslignende konkurranse. Denne modellen bruker vi til å forstå den kompleksiteten og behovet for å balansere ulike interesser som vi ser er viktig for vår problemstilling.
Våre funn og slutninger påvirkes av den teoretiske rammen vi har valgt. Vi vil derfor ta forbehold om at et annet teoretisk rammeverk vil kunne ha ledet slutningene i en annen retning. Funnenes ytre validitet må også styrkes gjennom ytterligere forskning før en generalisering. Vårt empiriske materiale viser at rektorene opererer innenfor et krevende ledelsesfelt og må balansere mellom motsetningsfylte forhold som for eksempel: bruken av makt kontra tillit, formelt kontra relasjonelt lederskap, tydelig kontra romslig lederskap. I vanskelige personalsaker er rektor mest opptatt av å ivareta en profesjonell framfor en hierarkisk accountability og å opptre som god rollemodell. Rektorer med lengre fartstid i yrket, søker raskere juridisk bistand enn rektorer med kort fartstid.