Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:21:12Z
dc.date.available2013-03-12T13:21:12Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-08en_US
dc.identifier.citationEriksen, Geir Vidar. Hvordan har nasjonale prøver påvirket til endring av praksis på to norske skoler?. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32449
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere og skoleledere i grunnskolen opplever at nasjonale prøver har påvirket til endring av praksis på to norske skoler. Gjennom fire forskningsspørsmål har jeg forsøkt å belyse informantenes syn på nasjonale prøver, hvordan man jobber med forbedringsarbeid på skolen sammenlignet med tidligere, om og hvordan skoleledelse har endret seg, om og hvordan informantene opplever at nasjonale prøver bidrar til konkurranse og markedslignende mekanismer i skolen. Jeg har valgt et kvalitativt design med to ”mest ulike case” (Andersen, 1997) i forhold til skolestørrelse, beliggenhet og skoleeierregime. Begge skoler kan imidlertid forstås som suksessrike siden de har levert gjentakende gode resultater på nasjonale prøver. På begge skolene opplevde informantene at det var blitt endringer i praksis. I kontrast til min forforståelse, fant jeg mange likheter og relativt små forskjeller mellom casene. Jeg spør meg om dette kan skyldes ren tilfeldighet, om casene er like fordi de er suksessrike, om begge har funnet det som kreves for å lykkes i det nye systemet og/eller om en sterkere nasjonal styring av utdanningen, på bekostning av det lokale nivået, gjør skoler mer like? Forskningsspørsmål og endringer sees i forhold til en bearbeidet versjon av Johan P. Olsens (2005) fire forståelsesrammer for accountability-styring av universitet. Jeg opplever at alle de fire accountability-rammene (profesjonell, hierarkisk, marked og representativt demokrati) er relevante også for skoler. I min masteroppgave mener jeg å kunne knytter endringer fortrinnsvis til de tre førstnevnte rammene. I oppgaven redegjør jeg for følgende empiriske funn:  Informantene var gjennomgående positive til nasjonale prøver.  Skolene jobbet bevisst med forbedringsarbeid knyttet til resultatoppfølging, forberedelse til de konkrete prøvene, kompetanseheving og organisering.  Skoleledelsen var blitt tydeligere og at den hadde mer fokus på læring og resultater.  Det var kommet et konkurranseelement inn i skolene: Det var viktig å gjøre det bra sammenlignet med andre skoler.  Jeg fant både tilsiktede og utilsiktede virkninger av accountability-styringen. Funnene i oppgaven bør valideres videre med tanke på generalisering. Om funnene skulle være kausale, så bør de ha betydning for utøvelsen av praksis, ikke minst for utøvelse av skoleledelse. Jeg skriver i min masteroppgave at skoleledelsens fundament ”…bør bygges med fire vegger der profesjon, hierarki, representativt demokrati og marked kan være gjensidig støttende”.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan har nasjonale prøver påvirket til endring av praksis på to norske skoler? : skoleledelse i endringstiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-08-29en_US
dc.creator.authorEriksen, Geir Vidaren_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Eriksen, Geir Vidar&rft.title=Hvordan har nasjonale prøver påvirket til endring av praksis på to norske skoler?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-28811en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo120235en_US
dc.contributor.supervisorEyvind Elstaden_US
dc.identifier.bibsys114160554en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32449/2/master_eriksen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata