Abstract
Problemområde, problemstilling og teori: Uro og forstyrrelser i undervisningen stjeler tid fra konsentrasjon og læring, og mange skoler er opptatt av å gi elevene arbeidsro og et godt læringsmiljø. Temaet i oppgaven er ro og orden i arbeidssituasjonen til elevene på skolen. Prosjektet hadde til hensikt å finne svar på om et system med bruk av følgesedler kunne føre til mer ro og orden og bedre klassemiljø på ungdomsskolen. Følgeseddelsystemet dreier seg om at alle lærerne og ledelsen går sammen om å gjennomføre en systematisk, lik og konsekvent håndtering av uro og regelbrudd på skolen.Tanken er at systemet skal fungere som et redskap for læreren til å håndheve klassereglene, som et ledd i arbeidet med klasseledelse.
Problemstillingen er: Kan et system for registrering og konsekvent håndtering av uønsket atferd innvirke på uro og regelbrudd på ungdomsskolen?
I den teoretiske referanserammen er det redegjort for ulike perspektiver på problematferd som har relevans for prosjektet; problematferd i skolen, sosial kompetanse, systemteori i lys av miljøperspektivet og klasseledelse med regler og konsekvent regelhåndhevelse. Det er referert til forskning som viser at de mest effektive tiltakene mot problematferd er skolebaserte tiltak som er gjennomført for alle elever i alle klasser på skolen. Hovedforfatterne til teorien er: T. Nordahl, m.fl. (2009), T. Ogden (2009), T. Overland og T. Nordahl (2001), og M.-A. Sørlie (2000). I tillegg er problematferd belyst i et systemperspektiv med særlig vekt på Bronfenbrenners økologiske systemmodell, med teorier fra: Uri Bronfenbrenner (1973) og I. Bø (2000).
Metode: Både kvantitativ og kvalitativ metode er brukt for å belyse problemstillingen, og den kvantitative delen er kjennetegnet av pretest-posttest-design med en gruppe. Utvalget består av en gruppe elever i en ungdomsskole som fungerte som sin egen kontrollgruppe. Antall registrerte følgesedler ved starten av prosjektet og etter ett år ble talt opp, for å undersøke differensen mellom antallene. Jeg har benyttet intervju som metode i den kvalitative delen, og har intervjuet elever, lærere, foreldre og rektor.
Resultater: Resultatene viste at det ble utdelt betydelig færre følgesedler etter ett års bruk med følgeseddelsystemet enn ved oppstarten, som tyder på at det er blitt mer arbeidsro i klassene etter innføring av systemet. Resultatene viser størst reduksjon av følgesedler i klassen med størst uro, som peker på at de mest urolige elevene reduserte uro og regelbrudd mest. Elevene var positive til følgeseddelsystemet, fordi de mente at dette førte til mer arbeidsro og bedre klassemiljø. Lærerne mente at ledelsen har lyktes med å gi lærerne et redskap til bruk i arbeidet med klasseledelse og å skape bedre læringsbetingelser. Det kan ikke konkluders med at resultatene utelukkende skyldes følgeseddelsystemet, for det var vanskelig å holde alle variabler under kontroll i forsøksperioden, men hevder at systemet var en sterk medvirkende årsak til forbedringen av ro og orden i klassene.