• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Profesjonslæring i et rederi : læring på arbeidsplassen

Steinsland, Vidar
Master thesis
View/Open
Utledx4090xbesvarelsexvidar_steinsland.pdf (632.8Kb)
Year
2010
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-25664

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Utdanningsledelse [357]
Abstract
Problemstilling:

Jeg har valgt en todelt problemstilling og har jobbet med å finne ut hvordan læring skjer om bord hvordan det legges til rette for læring om bord. Jeg brukte følgende forskningsspørsmål:

Hvordan finner læring sted?

Hvordan er det lagt til rette for læringsprosesser?

Teoribakgrunn:

-Praksisfellesskap: Etienne Wenger (2004)

-Situert Læring og andre tekster: J. Lave & E.Wenger (2003)

-Pedagogisk ledelse i et relasjonelt perspektiv: C.C.Wadel

(Fuglestad og Lillejord 1997, C.Wadel 2002, 2003)

Bakgrunn og hensikten med oppgaven: Hensikten er å beskrive og forstå profesjonslæring i et rederi og peke på hvordan læring foregår og hvordan det er tilrettelagt for læring på arbeidsplassen.

Praktisk betydning: Lære mer om profesjonslæring og hvordan det foregår i maritim næring som er en av landets aller største næringer.

Metode: Kvalitativt forskningsmetode med et fenomenologisk forskningsdesign. Data ble innsamlet gjennom intervju og observasjon.

Data/kilder: Intervju av maskinister om bord på båter. Observasjon om bord på en båt.

Hovedkonklusjon: Læring skjer gjennom deltakelse i det daglige arbeidet.

Læring er ikke en individuell prosess, men kan betraktes noe som foregår i samarbeid med andre. Det kan se ut til at det læres gjennom deltakelse i maskindepartementet sine arbeidsoppgaver.

Læring kan betraktes som en sosialiseringsprosess der deltakelse der en går fra å være en perifer deltaker til en fullverdig deltaker.

Det legges til rette for læring gjennom utøvelse av pedagogisk ledelse ved å etablere et mangfold av læringsforhold og ulike læringssystemer
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy