Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:20:28Z
dc.date.available2013-03-12T13:20:28Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-28en_US
dc.identifier.citationSparboe, Magnus Loe Schultz. English academic writing in Norwegian upper secondary school. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32428
dc.description.abstractHovedmålet med denne masteroppgaven er å finne ut om R94 i tilstrekkelig grad forbereder elevene i norsk videregående skole for høyere utdanning med tanke på opplæring i akademisk skriving i engelsk. Det står i den generelle delen av læreplanen at det overordnede målet med videregående opplæring er å klargjøre elevene for høyere utdanning. Ved hjelp av relevant litteratur, laget jeg en liste med kriterier som tilsammen utgjorde det jeg kaller en mellom-akademisk artikkel. Dette er en akademisk artikkelgenre og en måte å skrive på som elevene burde mestre etter å ha fullført to år med engelsk fordypningsfag i VKI og VKII. Jeg brukte disse kriteriene til å analysere og gjennomgå læreplanene LK97 og R94 med hensyn til akademisk skriveopplæring. Deretter gjorde jeg det samme med fire lærebøker i engelsk fordypning for å se hvordan de tolket læreplanen og eventuelt formidlet læreplanmålene. Etter dette gikk jeg gjennom et utvalg av eksamener fra fordypningsfaget i engelsk, før jeg til slutt intervjuet seks engelsklærere fra videregående om deres holdninger til akademisk skriveopplæring. Mine funn viser at det er alvorlige mangler ved måten akademisk skriveopplæring er behandlet i fagplanen for engelsk fordypning. Akademisk skriving som område er oversett og underkommunisert. Bortsett fra en lærebok har disse manglene forplantet seg til lærebøkene og eksamene klarer ikke å teste elevene konsekvent i dette. Det gjør at mesteparten av ansvaret for å drive akademisk skriveopplæring faller på engelsklærerne som må tilpasse undervisningen for å kompensere for de dårlige vilkårene i læreplanene. I konklusjonen ser jeg fremover for å dra en sammenligning til den nåværende læreplanen, LK06. En rask analyse viser at ting har bedret seg med tanke på akademisk skriveopplæring. Kriteriene er klarere og tydeligere på hva som forventes av elevtekstene. Imidlertid påpeker jeg også at det er for tidlig å kunne komme med en endelig vurdering av i hvor stor grad endringene i LK06 har lyktes.nor
dc.description.abstractThe main aim of this thesis is to examine whether or not the EFL writing instruction according to the R94 curriculum in Norwegian upper secondary school prepares the pupils for higher education with regard to academic writing. Preparing for higher education is stated in the overall aim for the core curriculum for Norwegian upper secondary school that states that pupils are to be “prepared for higher education” Based upon relevant literature I drew up a list of criteria which constitute the so-called intermediate academic article. This is an academic article genre and style of writing that upper secondary school pupils should be able to master after completing the Advanced English course in VK1 and VK2. Using the above mentioned criteria, I examined the LK97 and R94 English curricula and syllabi for references to academic writing instruction. I then turned to four Advanced English textbooks to see how the textbook writers interpret and/or convey these competence aims into concrete academic writing instruction. After the textbooks, I looked at a selection of the final examinations from the Advanced English course. Finally, I conducted semi-structured interviews with six English teachers about their views and attitudes towards academic writing instruction. My findings show that there are serious issues with the way academic writing instruction is conveyed through the Advanced English syllabus. Academic writing is overlooked and undercommunicated. With the notable exception of one textbook, the lack of clarity and focus on academic writing persists in the textbooks, nor do the final examinations test this in a consistent manner. This leaves most of the responsibility to the English teachers, who have to compensate for the vague criteria on academic writing in the Advanced English syllabus. In the conclusion I try to look forward to and make the connection to the current curriculum, the LK06. A brief analysis reveals that things have changed for the better on the topic of academic writing instruction. The syllabus is clearer, and the criteria are more solid as to what an academic text in upper secondary should consist of. However, I also point out that it is currently too early to properly assess the full impact of the changes brought forth in the LK06.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleEnglish academic writing in Norwegian upper secondary school : does upper secondary school EFL instruction effectively help pupils develop academic writing skills?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-01-27en_US
dc.creator.authorSparboe, Magnus Loe Schultzen_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sparboe, Magnus Loe Schultz&rft.title=English academic writing in Norwegian upper secondary school&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21061en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo87537en_US
dc.contributor.supervisorGlenn Ole Hellekjæren_US
dc.identifier.bibsys090173104en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32428/1/EndeligxMaster.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata