Sammendrag
Bakgrunn for valg av tema: Oppgaven er tilknyttet et større forskningsprosjekt i forskergruppa Child Language and learning (CLL) ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. I denne oppgaven undersøkes den betydning morfologisk kompetanse har for ordavkoding. Morfologisk kompetanse inkluderer både morfologisk bevissthet og morfologisk kunnskap. Mange studier har rettet fokus mot den morfologiske bevissthets rolle i avkodingen, mens morfologisk kunnskap ikke synes å ha fanget forskeres oppmerksomhet i like stor grad. Ulike studier viser at morfologisk bevissthet utgjør et unikt bidrag for utviklingen av leseferdigheter (Carlisle, 1995; Leong, 2000; Kirby, Desrochers, Roth & Lai, 2008; Casalis & Louis-Alexandre, 2000; Elbro & Arnbak, 1996; Lyster, 2002b; Lyster, 2010). Undersøkelsene er imidlertid ikke entydige hvor i leseutviklingen morfologien spiller inn. Noen funn viser at den ”slår inn” så tidlig som i førskolen (Lyster, 2002b), mens andre forskere hevder at den ikke gjør seg gjeldende før etter den første leseinnlæringen (Casalis & Louis-Alexandre, 2000). Evnen til å flytte oppmerksomheten fra språkets form til språkets innhold skjer gradvis, men er spesielt merkbart ved skolestart (Lyster, 2002a). Derfor kan morfologiens rolle for ordavkodingen være spesielt interessant å undersøke på 1. trinn. Problemstillingen er som følger: “I hvilken grad kan morfologisk bevissthet og morfologisk kunnskap forklare variasjon i ordavkoding på 1. trinn i småskolen?”
Metode: Utvalget i denne oppgaven er en uselektert kohort på 194 barn fra en kommune på Østlandet. Barna som blir inkludert i denne kohorten har ikke vansker av språklig karakter, det vil si at de ikke er henvist til hjelpeapparatet. Barna har heller ikke minoritetsbakgrunn. Barna har blitt testet med et omfattende testbatteri, og data fra hele denne kohorten har vært tilgjengelig i denne masterstudien. I egen studie vil det bli benyttet en kvantitativ metode med et ikke-eksperimentelt design. Designet kjennetegnes ved at virkeligheten beskrives slik den er, uten manipulering av variabler, og karakteriseres som en deskriptiv undersøkelse (De Vaus, 2002; Kleven, 2002a).
Dataanalyse: For å undersøke i hvilken grad morfologisk kompetanse kan forklare variasjonen i ordavkodingen, ble det utført korrelasjonsanalyser for å vurdere sammenhengen mellom de ulike variablene; morfologisk bevissthet, morfologisk kunnskap, fonologisk bevissthet og ordavkoding. For å se på variablenes unike bidrag i forhold til ordavkoding ble det benyttet regresjonsanalyser. Resultatene ble behandlet i statistikkprogrammet SPSS. To ordlesingstester ble benyttet for å måle ordavkoding: Towre og Ordlesing.
Resultater: Resultatene fra korrelasjonsanalysen viser at det er en sterk og signifikant sammenheng mellom morfologisk bevissthet og Ordlesing. Morfologisk bevissthet korrelerer sterkt og signifikant også med Towre. Grammatic closure (grammatisk/morfologisk kunnskap) viser en svak, men signifikant sammenheng med Towre. Grammatic closure korrelerer også svakt, men signifikant med Ordlesing. Fonologisk bevissthet korrelerer rimelig sterk og signifikant med de to variablene som representerer ordavkoding, men fonologisk bevissthet har en svakere korrelasjon med ordavkodingstesten Towre enn morfologisk bevissthet.
Regresjonsanalyser ble benyttet for å finne det unike bidraget for hver av de uavhengige variablene for ordavkoding. Det ble anvendt to regresjonsanalyser med henholdsvis Towre og Ordlesing som avhengige variabler. Der Towre ble benyttet som avhengig variabel, utgjorde Grammatic closures unike bidrag ikke signifikante og kun 0,1% av variasjonen for ordavkoding, når det var sjekket ut for fonologisk bevissthet. Fonologisk bevissthets unike bidrag var på signifikante 12,6%. Morfologisk bevissthets unike bidrag, når det var sjekket ut for fonologisk bevissthet, var signifikante og forklarte 10,8% av variasjonen. Ordlesing viste følgende resultat; Grammatic closure unike bidrag var på 0,7%, men heller ikke her signifikant. Morfologisk bevissthets unike bidrag var på signifikante 15,2%, når det var sjekket ut for fonologisk bevissthet.
Oppsummerende: Resultatene viser at fonologisk bevissthet forklarer en stor del av variasjonen i ordavkoding. I tillegg forklarer morfologisk bevissthet en signifikant og relativt stor del av variasjonen i ordavkodingen. Grammatic closure forklarer ingen del av variasjonen i ordavkoding ut over det morfologisk bevissthet og fonologisk bevissthet allerede gjør.