Sammendrag
Sammendrag:
Bakgrunn og formål
Funksjonelle ferdigheter i lesing og skriving er en forutsetning for å lykkes i skole- og arbeidslivet. Til tross for at det blir lagt ned mye arbeid og ressurser på dette feltet i skolen, er det mange elever som sliter med lese- og skrivevansker av ulike årsaker. Ved at skolene har god kompetanse i forhold til lese- og skrivevansker, slik at elevene som står i fare for å utvikle vansker blir fanget opp og fulgt opp raskt, vil trolig mye frustrasjon kunne avverges - både for elever, foreldre og lærere sin del.
Skolene har et ansvar og en utfordring i forhold til å legge utdanningsmulighetene til rette for dem som strever med lese- og skrivevansker, slik at de kan delta på like vilkår som andre elever. Dette innebærer blant annet muligheten for å ta i bruk kompenserende hjelpemidler for å lette leseprosessen gjennom å bruke talesyntese og lydbøker, og bruke skrivestøtte slik at rettskrivingsvanskene kan bli avhjulpet. Forskning viser at bruk av kompenserende hjelpemidler gir økt motivasjon og opplevelse av mestring.
Jeg ønsker å finne ut hvordan jeg best mulig kan nå inn til elever med lese- og skrivevansker med kunnskap og effektiv opplæring i bruk av lese- og skrivestøtteprogram slik at de kan konsentrere seg om innholdet i de teoritunge faga. I tillegg ønsker jeg å øke kompetansen blant lærere om lese- og skrivevansker. Ved å bringe fram tanker om hvordan skolene kan møte utfordringene knyttet til lese- og skrivevansker håper jeg på å kunne bidra til at elever opplever høyere grad av mestring i skolehverdagen.
Problemstilling
Hvordan virker bruken av kompenserende hjelpemiddel inn på elever med lese- og skrivevansker i forhold til opplevelsen av mestring?
Metode
Jeg ønsker å få et innblikk i informantenes følelsesliv og personlige opplevelser som er kjernen i min problemstilling gjennom direkte kontakt med dem. Derfor blir det naturlig å anvende en kvalitativ tilnærming og forskningsintervju som metode. På grunnlag av forskningsspørsmålene har jeg utarbeidet en semistrukturert intervjuguide. Utvalget er kriteriebasert og det består av i alt syv informanter. Kriteriene er at de skal være i alderen 16-20 år og gå på studieforberedende linje på videregående skole. De må ha dysleksidiagnoser, men være uten tilleggsdiagnoser. De bruker kompenserende hjelpemidler.
Resultater
Funnene i denne undersøkelsen samsvarer i stor grad med funn som er gjort i liknende undersøkelser i blant annet England, Sverige og Danmark. Også andre masteroppgaver støtter opp under bildet av at bruken av kompenserende hjelpemiddel kan ha en positiv effekt på opplevelsen av mestring av utfordringer i forbindelse med lese- og skrivevansker. Men, det kommer også tydelig fram i alle undersøkelsene at det er flere faktorer som påvirker mestringsfølelsen til elever. Disse faktorene er knyttet til at de fikk hjelp tidlig og at skolene har et læringsfremmende miljø med blikk for den enkelte elev. Videre kommer det fram at støtte fra foreldre og venner er viktige faktorer for å lykkes.
Konklusjoner
Det kommer fram i min studie at bruken av kompenserende hjelpemidler blir sett på som en forutsetning for å lykkes med skolearbeidet for denne elevgruppen. Andre forutsetninger som kom tydelig fram er at det er viktig for elever å ha kunnskap om vanskene, i tillegg til at tidligere mestringsopplevelser sammen med et godt selvbilde styrker motivasjonen for å gjøre en innsats.
Alle informantene mine synes å ha positive, og etter min vurdering, realistiske forventninger i forhold til å lykkes videre med utdanning etter å ha fullført videregående skole.