Abstract
Problemområde
Oppgavens tema er tospråklige elever og deres utvikling av ordforråd. Ordforrådsutviklingen knyttes til utviklingen av leseferdighet med hovedvekt på leseforståelse. Det blir også drøftet implikasjoner i forhold til opplæring. Hovedproblemstilling:
Hvilken betydning har ordforråd for leseferdighet hos tospråklige elever, og hva sier forskning om hvordan man kan drive opplæring for disse barna med tanke på utvikling av ordforråd.
Hovedproblemstillingen belyses ved hjelp av følgende delproblemstillinger:
• Dersom man sammenligner ordforråd i norsk hos enspråklige og tospråklige elever i 3. klasse ved samme skole, er det da noen forskjell?
• Hva sier forskning om ordforrådets betydning for leseferdigheter i norsk for tospråklige elever?
• I hvilken grad påvirker barnehagebakgrunn utviklingen av ordforråd i norsk? Er det sammenheng mellom antall år i barnehage og størrelse og bredde på ordforråd i norsk hos tospråklige Oslo elever i 3.klasse?
• Hva sier forskning om hvordan undervisningen kan være, og hvordan er undervisningen på de to utvalgsskolene sammenlignet med teori?
Denne oppgaven er skrevet i tilknytning til Utdanningsetaten i Oslo kommune i samarbeid med professor Kamil Øzerk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Utdanningsetaten har et pågående prosjekt med navn: ”Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk- likeverdig opplæring i praksis”. Prosjektet har som mål å bedre minoritetsspråkliges grunnleggende norskferdigheter.
Metode
Det ble benyttet ulike kvalitative og kvantitative metoder i undersøkelsen. Dette for å få en datatriangulering som er med på å bedre validiteten og reliabiliteten i undersøkelsen.
Data/kilder
For å besvare de ulike delproblemstillingene valgte jeg å tilknytte meg to utvalgsskoler, hvor jeg fulgte 3. årstrinn. Jeg valgte å bruke en ordforrådsprøve basert på tekster elevene har gjennomgått, intervjuer med lærere, enkle spørreskjemaer til foresatte og observasjon i klasserommet. Relevant nasjonal og internasjonal litteratur har blitt drøftet.
Resultater/hovedkonklusjoner
Leseferdighet er en avgjørende faktor for fremtidig suksess i skolen. En avgjørende faktor i utviklingen av leseferdighet er elevens ordforrådsutvikling. Ordforrådet har spesielt stor betydning for forståelseaspektet i lesing. Dersom en tekst har for mange ukjente ord vil dette svekke innholdsforståelsen hos leseren. En rekke studier viser at tospråklige elever generelt har et svakere utviklet ordforråd en norskspråklige. Ordforrådsprøvene i denne studien viste også store forskjeller mellom de to gruppene. Det er derfor grunn til å påstå at det er store forskjeller i utviklingen av ordforråd mellom gruppene. Ordforrådsprøvene viser også at det i disse to utvalgene ikke ble gitt en adekvat tilpasset opplæring til de tospråklige elevene, i form av at tekstene de leste hadde for mange ukjente ord. Videre er barnehagebakgrunn av stor betydning for utvikling av tospråklige elevers ordforråd. I denne studien fant jeg at tospråklige elever som gruppe har mindre barnehagebakgrunn enn de enspråklige. Det er også en klar sammenheng mellom ordforrådsprøvene og elevenes barnehagebakgrunn. De elevene som har gått lite i barnehage skårer også svakere på ordforrådsprøvene. Dette tolkes som at barnehage og skole ikke har klart å stimulere elevene godt nok i forhold til deres ordforrådsutvikling. Det er imidlertid ikke kontrollert for andre mulige årsaksforklaringer.
Barn lærer språk og ord intensjonalt og insidentelt, og gjennom inter- og intrapsykologiske prosesser. Ordlæring ble beskrevet som en eksplisitt prosess. Sampedagogiske aktiviteter fremheves som viktige. Det er også avgjørende at det er en systematisk opplæring i ukjente ord. Elevene vil også lære flere ord dersom de selv får et aktivt forhold til egen læring og benytter seg av ulike strategier for å lære. Lærerens kompetanse, holdninger og metodevalg vil naturlig nok være av avgjørende betydning. Opplæringen ved de to skolene viser at det er mye de gjør riktig dersom man sammenligner med teori.
Samlet sett kan det konkluderes med at ordforrådet er en viktig faktor for utviklingen av leseferdighet, spesielt for tospråklige elever. Videre er det forskjeller i barnehagebakgrunn, ordforrådsutvikling og leseferdighet mellom tospråklige og enspråklige elever. Tospråklige elever har sammen med hjemmet, barnehagen og skolen en større utfordring enn de enspråklige i utviklingen av ordforråd og leseferdighet. Det er vanskelig å ta igjen de andre elevene når man blir hengende bak fra starten av skolegangen. De som stiller til første skoledag med begrenset erfaring med sitt andrespråk har et klart handikap og skolen har en utfordring med å bryte denne onde sirkelen. Dette gjelder ikke minst deres ordforrådsutvikling.