Abstract
PROBLEMSTILLING:
Problemstillingen i oppgaven er; Hvordan kan samtalen, slik den nyttes i systemisk arbeid, brukes som pedagogisk virkemiddel i oppdragelsen? Tema er den verbale samtalen slik den er brukt i systemisk arbeid, og en diskusjon om hvordan man kan bruke erfaringer herfra i oppdragelsen. Oppdragelse som fenomen er et aktuelt tema, som er mye belyst i media i den senere tid. I denne avhandlingen vil
oppdragelsesteori og systemisk teori belyses og muligheten for å benytte erfaringene fra systemisk tenking i oppdragelsen vil drøftes.
METODE:
Avhandlingen er en teoretisk besvarelse. Det metodiske utgangspunktet er den hermeneutiske metode, som går ut på å tolke tekster og deres mening. Hermeneutikkens hovedmål er forståelsen. Utgangspunktet er derfor å belyse begrepene i problemstillingen på en slik måte at det som blir presentert er min forståelse av feltet. I en teoretisk besvarelse må man forholde seg til den tilgjengelige litteratur, og tolke denne på sin egen måte. Mitt syn på verden og mitt menneskesyn preger teksten i denne avhandlingen. Jeg har etterstrebet å være objektiv og analytisk, og følge de normer som foreligger ved et vitenskapelig arbeid.
KONKLUSJONER
Oppdragelse er en periode i livet preget av forandring for både foreldre og barn. Foreldrene har oppdragelsesmandatet og med det, makten i forholdet. Men barna har også innflytelse på forholdet og denne skal ikke undervurderes. Oppdragelsens mål er at barna vokser opp og blir autonome mennesker med god selvverdsfølelse, selvtillit og evne til empati. Gjennom å bruke samtalen som et verktøy i oppdragelsen kan konflikter forebygges og felles forståelses horisonter oppstå. I terapeutiske settinger blir det understreket hvor viktig det er å lytte til klienten med et åpent sinn. Terapeuten skal ikke la sin egen førforståelse prege det han lytter til. Dette prinsippet kan foreldre også benytte seg av i oppdragelsen. Gjennom å
virkelig lytte til det barna sier, kan vi unngå at de føler seg som striper i tapetet og også oppnå at de lytter bedre til vårt budskap. Samtalen fungerer både som relasjonsbygger, idedugnad og informasjonskanal.