Sammendrag
Jeg har i denne oppgaven en intensjon om å fremstille kompleksiteten i læreplanarbeidet generelt, og sette de siste reformene inn i en helhet som gjør rede for læreplanutviklingen i Norge de siste 20 år spesielt, og som også viser tidsperspektivet ved reformarbeider. Jeg har valgt å fremstille og samle den substansielle utviklingen gjennom perioden i tre hovedtemaer gjennom oppgaven: kunnskap, verdier og individualitet.
Denne gjennomgangen tjener som et bakteppe for min andre hovedintensjon, å undersøke om det finnes faktiske forskjeller mellom privat og offentlig skole både teoretisk i forhold til læreplanene, men også i forhold til den praktiske arenaen hvor læringssamarbeidet foregår.
Privatiseringen i samfunnet generelt, politiseringen av læreplanutviklingen, og utviklingen av antall privatskoler spesielt gjennom den perioden som belyses, utgjør sammen med den aktuelle samfunnsdebatten, et utgangspunkt for å fremheve betydningen av god pedagogisk forskning som kan gi kunnskap om forskjeller mellom det private og offentlige.
Jeg ønsker at mine innfallsvinkler og empiriske tilnærming kan være et eksempel på hvordan relevant kunnskap om forskjeller i det private og det offentlige kan fremskaffes i praksis, og være en bidragsyter til utvikling av den praktiske arenaen, og dermed gjøre en kunnskapsdeling mulig som forbedrer læringssamarbeidet i skolen for alle aktører i praksis.
Det jeg har gjennomført, er å undersøke både den private og den offentlige arenaen i forhold til oppgavens tre problemstillinger (Jfr. 1.1., og 5) ved hjelp av hovedsakelig tekstanalyse, observasjoner og intervjuer med glidning over mot aksjonsforskning.