Abstract
Denne oppgaven ser på hvordan tolkningsrammebegrepet kan være med og forklare relasjonen mellom kommunikatører og journalister. I lys av de siste årenes utvikling med profesjonalisering på kommunikasjonsfagområdet har jeg intervjuet tre kommunikatører, som av norske journalister i en undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Aalund er plukket ut som ekstra dyktige. Disse tre er Guri Wormdal fra Netcom, Anne Grete Ellingsen fra Norwegian og Ole Kristian Lunde fra Orkla. I intervjuene ble det også nevnt noen spesifikke saker fra mediene, som også er brukt i analysen. Tolkningsrammer kan ses på som måten et budskap er presentert; vinkling, innramming, bakgrunn eller avgrensning. I empirigrunnlaget
har jeg identifisert fire hovedfunn for hvordan tolkningsrammebegrepet kan belyse relasjonen mellom kommunikatør og journalist; (1) forståelse, (2) forutsetninger, (3) forberedelse og
formidling samt (4) kontroll. Disse fire faktorene kan plasseres i en behovspyramide fra bunn til topp, der de første lagene danner grunnlag for de øvrige.
This dissertation aims to explain how the use of the framing concept can help reaching a better understanding of the relationship between communicators and journalists. Following the professionalization of the communication discipline in recent years', I have interviewed
three communicators, selected by Norwegian journalists as especially skilled in a survey conducted by research company Aalund. These three are Guri Wormdal from Netcom, Anne Grete Ellingsen from Norwegian and Ole Kristian Lunde from Orkla. In the interviews, some specific cases from the media were mentioned, which were also used in the analysis. The framing concept can be seen as the way a message is presented; the angle it’s presented from, the “wrapping”, the background, or the boundaries. In the empirical data, I have identified four main findings where the framing concept can further explain the relationship between communicator and journalist; (1) understanding, (2) prerequisites, (3) preparation and dissemination, and (4) control. These four factors can be placed in a hierarchy of needs, from bottom to top, where the first layer forms the basis for the others.