Sammendrag
Telenor har vært inititativtaker i det norske markedet for mobil musikk og NetCom har også entret dette markedet med egne musikktjenester. Mobiloperatørene og plateselskapene ønsker i fellesskap å etablere et mobilt musikkmarked der det skape vinn- vinn-situasjoner blir viktig i en tidlig og usikker fase. Denne oppgaven utforsker motivene bak mobiloperatørenes musikksatsninger, og hvordan plateselskap ser på den mobile plattformen som ny distribusjonskanal for musikk. Utgangspunktet for analysen er hvordan endringer i teknologiske og økonomiske handlingsbetingelser får konsekvenser for aktørenes kjernemarked, og at nye markedsmuligheter ønskes utnyttet. For å diskutere mobiloperatørenes musikksatsninger knyttes disse endringene til hvordan teknologiske drivkrefter og konvergens skaper en gjensidig avhengighet mellom innholds- og distribusjonsaktører, der mobiloperatørene som distribusjonsaktører står i en gunstig posisjon.
The changing technological and economic forces that both record companies and mobile operators face in their traditional markets, opens up for new and attractive market opportunities. Mobile distribution of music unites these players in an uncertain market where creating win-win situations are important at an early stage. This thesis explores the economic motives and incentives behind Norwegian mobile operators, Telenor and NetCom s mobile music services, and how this correlates with the record industry s need for new income opportunities. Of specific interest are how technological forces like convergence and new digital technologies for content distribution create a mutually dependent relationship between players in the content industries and those who offers the means of distribution. The latter is claimed to hold a strong position in digital music markets.