Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i James E. Grunigs eksellensmodell. Det teoretiske rammeverket bak modellen tar utgangspunkt i at informasjon og samfunnskontakt (ISK) bidrar til organisasjonens effektivitet når den bidrar til å forene organisasjonens mål med forventninger fra organisasjonens berørte interessenter i en såkalt vinn-vinn-sone. Grunig har satt opp 14 karakteristikker som han mener vil gjøre det lettere for organisasjoner å oppnå en slik ”eksellent” eller fremragende ISK. Disse karakteristikkene mener han gjelder for alle organisasjoner i alle kulturelle, politiske og økonomiske systemer. I oppgaven tar jeg utgangspunkt i Redd Barna, som ønsker å innfri idealene i eksellensteorien. Jeg går i dybden på to konflikter mellom organisasjonen og deres berørte interessenter, for å undersøke hvilke utfordringer organisasjonen møter med hensyn til eksellensteorien, og om partene klarer å komme frem til en vinn-vinn-løsning slik eksellensteorien foreskriver. For å løse problemstillingen har jeg blant annet benyttet koorienteringsmodellen som analyseverktøy. Hovedkonklusjonen er at eksellensteorien kan være et nyttig verktøy i kommunikasjonsprosessene, men funn i analysen viser at det er flere forhold som gjør det vanskelig å oppnå teoriens idealer i praksis.
This dissertation’s foundation is James E. Grunig’s model of excellence. The theoretical framework behind the model, is underpinning that public relations (PR) contribute to efficient the organization, when it contributes to unite the organization’s goals with those of the publics, in a win-win zone. Grunig formed 14 characteristics, which he argues will make it easier for an organization to become “excellent”, and that these characteristics apply for every organization in every cultural, political, and economical system. The case in the thesis is Redd Barna, which communication plans redeem the ideals in the theory of excellence. I examine two conflicts between the organization and its publics, to see which challenges the organization meets considering the theory of excellence, and if the factions reach a solution in a win-win zone as the theory subscribe. To approach the analysis I have used the co-orientation model. The main conclusion is that the theory of excellence may provide guidance in the process of communication, but the results of the analysis demonstrate relations where it is difficult to accomplish the ideals of the theory.