Hide metadata

dc.date.accessioned2014-03-13T12:42:01Z
dc.date.available2014-03-13T12:42:01Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-02en_US
dc.identifier.citationHoddevik, Helene M. Bjerkli. Eksellensmodellen: Fremragende kommunikasjon i teori og praksis?. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27655
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i James E. Grunigs eksellensmodell. Det teoretiske rammeverket bak modellen tar utgangspunkt i at informasjon og samfunnskontakt (ISK) bidrar til organisasjonens effektivitet når den bidrar til å forene organisasjonens mål med forventninger fra organisasjonens berørte interessenter i en såkalt vinn-vinn-sone. Grunig har satt opp 14 karakteristikker som han mener vil gjøre det lettere for organisasjoner å oppnå en slik ”eksellent” eller fremragende ISK. Disse karakteristikkene mener han gjelder for alle organisasjoner i alle kulturelle, politiske og økonomiske systemer. I oppgaven tar jeg utgangspunkt i Redd Barna, som ønsker å innfri idealene i eksellensteorien. Jeg går i dybden på to konflikter mellom organisasjonen og deres berørte interessenter, for å undersøke hvilke utfordringer organisasjonen møter med hensyn til eksellensteorien, og om partene klarer å komme frem til en vinn-vinn-løsning slik eksellensteorien foreskriver. For å løse problemstillingen har jeg blant annet benyttet koorienteringsmodellen som analyseverktøy. Hovedkonklusjonen er at eksellensteorien kan være et nyttig verktøy i kommunikasjonsprosessene, men funn i analysen viser at det er flere forhold som gjør det vanskelig å oppnå teoriens idealer i praksis.nor
dc.description.abstractThis dissertation’s foundation is James E. Grunig’s model of excellence. The theoretical framework behind the model, is underpinning that public relations (PR) contribute to efficient the organization, when it contributes to unite the organization’s goals with those of the publics, in a win-win zone. Grunig formed 14 characteristics, which he argues will make it easier for an organization to become “excellent”, and that these characteristics apply for every organization in every cultural, political, and economical system. The case in the thesis is Redd Barna, which communication plans redeem the ideals in the theory of excellence. I examine two conflicts between the organization and its publics, to see which challenges the organization meets considering the theory of excellence, and if the factions reach a solution in a win-win zone as the theory subscribe. To approach the analysis I have used the co-orientation model. The main conclusion is that the theory of excellence may provide guidance in the process of communication, but the results of the analysis demonstrate relations where it is difficult to accomplish the ideals of the theory.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleEksellensmodellen: Fremragende kommunikasjon i teori og praksis? : en analyse av Redd Barnas bruk av informasjon og samfunnskontakt overfor sine berørte interessenteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-03-10en_US
dc.creator.authorHoddevik, Helene M. Bjerklien_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hoddevik, Helene M. Bjerkli&rft.title=Eksellensmodellen: Fremragende kommunikasjon i teori og praksis?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17557en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo58223en_US
dc.contributor.supervisorJørgen Stensland, Ragnar Waldahl, Øyvind Ihlenen_US
dc.identifier.bibsys140702091en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27655/2/MasteroppgaveHeleneHoddevik.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata