Abstract
Dette er en kvalitativ studie av barns møte med Barne-TV programmet ”Jul i Blåfjell”. Prosjektet er inspirert av Karin Hakes, Ingegerd Rydins og Elise Seip Tønnessens studier av barn og TV. Materialet diskuteres opp mot resepsjonsteori, skjemateori og teorier om lek. Det empiriske materialet består av intervjuer med elleve femåringer. Intervjuene er knyttet til den tredje episoden av ”Jul i Blåfjell”, og utført etter at jeg så denne sammen med barna, hjemme hos dem. Jeg har lagt stor vekt på metodiske refleksjoner, og brukt endel plass på å gjøre rede for de valgene som er gjort, og gjennomføringen av intervju med barn.
Studien viser hvordan barna i stor grad har en lekende tilnærming til programmet, og gjennom leken er de aktive i samspillet med programmet. Møtepunktet mellom TV og lek kan beskrives som et møte mellom to dimensjoner av ”No sense of place”, fordi begge eksisterer i en slags parallell virkelighet. Språket er sentralt i barnas lek, og gjennom språket tar barna selv kontrollen over samspillet med programmet.
This is a qualitative study of children’s interaction with the Children’s TV-program ”Jul i Blåfjell”. The empirical material consists of interviews with eleven five-year-olds. The study is inspired by Karin Hake’s, Ingegerd Rydin’s and Elise Seips Tønnessen’s studies of children and TV, and the material is discussed in connection with reception-theory, schema-theory and theories of play. The interviews are connected to the third episode of the series, and were conducted after me watching this episode with the child in his or her home. I’ve put emphasis on the methodological reflections, and included a discussion of the choices made and how the interviews were carried through.
The study shows how the children’s interaction with the TV program to a large extent can be described as play, and through play the children are active in the interaction with the programme. TV and play meet in what can be described as two dimensions of ”No sense of place”, because they both exist in a kind of parallel reality. Language is central in the children’s play, and through language the children take control of their interaction with the programme.