Hide metadata

dc.date.accessioned2014-03-13T12:42:13Z
dc.date.available2014-03-13T12:42:13Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-07-01en_US
dc.identifier.citationSkøien, Silje Nordby. ”I et land som ingen, ingen i verden bor i. Det er der disse fins”. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27577
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie av barns møte med Barne-TV programmet ”Jul i Blåfjell”. Prosjektet er inspirert av Karin Hakes, Ingegerd Rydins og Elise Seip Tønnessens studier av barn og TV. Materialet diskuteres opp mot resepsjonsteori, skjemateori og teorier om lek. Det empiriske materialet består av intervjuer med elleve femåringer. Intervjuene er knyttet til den tredje episoden av ”Jul i Blåfjell”, og utført etter at jeg så denne sammen med barna, hjemme hos dem. Jeg har lagt stor vekt på metodiske refleksjoner, og brukt endel plass på å gjøre rede for de valgene som er gjort, og gjennomføringen av intervju med barn. Studien viser hvordan barna i stor grad har en lekende tilnærming til programmet, og gjennom leken er de aktive i samspillet med programmet. Møtepunktet mellom TV og lek kan beskrives som et møte mellom to dimensjoner av ”No sense of place”, fordi begge eksisterer i en slags parallell virkelighet. Språket er sentralt i barnas lek, og gjennom språket tar barna selv kontrollen over samspillet med programmet.nor
dc.description.abstractThis is a qualitative study of children’s interaction with the Children’s TV-program ”Jul i Blåfjell”. The empirical material consists of interviews with eleven five-year-olds. The study is inspired by Karin Hake’s, Ingegerd Rydin’s and Elise Seips Tønnessen’s studies of children and TV, and the material is discussed in connection with reception-theory, schema-theory and theories of play. The interviews are connected to the third episode of the series, and were conducted after me watching this episode with the child in his or her home. I’ve put emphasis on the methodological reflections, and included a discussion of the choices made and how the interviews were carried through. The study shows how the children’s interaction with the TV program to a large extent can be described as play, and through play the children are active in the interaction with the programme. TV and play meet in what can be described as two dimensions of ”No sense of place”, because they both exist in a kind of parallel reality. Language is central in the children’s play, and through language the children take control of their interaction with the programme.eng
dc.language.isonoben_US
dc.title”I et land som ingen, ingen i verden bor i. Det er der disse fins” : - en kvalitativ studie av barns møte med Barne-TV programmet ”Jul i Blåfjell”en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-03-10en_US
dc.creator.authorSkøien, Silje Nordbyen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skøien, Silje Nordby&rft.title=”I et land som ingen, ingen i verden bor i. Det er der disse fins”&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36927
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo28525en_US
dc.contributor.supervisorGunnar Sæbø og Karin Hakeen_US
dc.identifier.bibsys140702180en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27577/1/Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata