Abstract
Videoen har gjennom de siste tre tiårene vært både fryktet og utskjelt. Da mediet ble introdusert i Norge på slutten av 1970-tallet var det knyttet store forventninger til dets muligheter og bruksområder. Etter hvert snudde forventningene til frykt og bekymring. Videovold ble et samlebegrep for farlige medieinntrykk, og det var ingen tvil om at videomediet måtte bringes under offentlig kontroll.
I denne oppgaven ser jeg på den historiske utviklingen av regulering av videomediet, årsaker til endringer i lov-verket sporet i offentlig debatt og politiske prosesser, og virkningen av dette sett i utøvelsen av en kontrollpraksis hos Statens filmtilsyn. Moralsk panikk eller mediepanikk har blitt brukt som betegnelse for den frykten og usikkerheten som oppstår i samfunnet når et nytt medium blir introdusert. Dette tjener som et utgangspunkt for undersøkelsen av bakenforliggende årsaker til de stadige lovendringene for videomediet. Jeg undersøker også om det i utviklingen finnes divergerende tendenser; for mens den juridiske reguleringen av mediet gjennom lovendringer har blitt stadig strengere, har forvaltningen av lovverket, gjennom kontroll og sensur, blitt mer liberal.
During the last three decades, the VCR (home video) has been both feared an despised. When the medium was introduced to the Norwegian market in the late seventies, great expectations were attached to its potential areas of use. After a while, expectations turned to fear and anxiety. Video violence or video nasties became a term for all harmful impressions from the media, and there were no doubt that the VCR had to be brought under governmental control.
In this thesis, I explore the historical development of the VCR; how regulations has been elaborated and changed over the years. In addition, I examine causes of these changes in public and political discourse, and the effect these changes had on routines and judgements made by Statens filmtilsyn (the Norwegian Board of Film Classification). Moral panic, or media panic, are terms used to describe the fear and insecurity the introduction of a new medium causes in a society, and serves as a theoretical starting point in the search for causes that lies behind continual changes in the regulations of the VCR. I also examine the diverging tendencies in the development process; while the juridical regulations of the medium has been stricter through the years, the interpretation of the legal framework, through control and censorship, have had a liberal development.