Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:05:55Z
dc.date.available2013-03-12T12:05:55Z
dc.date.issued1995en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationDalen, Sidsel. Tåke. Hovedoppgave, University of Oslo, 1995en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27410
dc.description.abstractProblemstillingen i hovedfagsoppgaven min dreier seg om hvorvidt det finnes bestemte forteller-tekniske grep for å formidle bestemte følelser på film. De emosjoner jeg er ser på er forelskelse, angst, aggresjon, sorg og glede. Hovedfagsoppgaven presenteres i to deler, nemlig en praktisk del og en teoretisk del. I den praktiske delen - altså i "TÅKE: en film om følelser - på film" - prater film-regissørene Berit Nesheim, Ola Solum, Eva Isaksen, Marius Holst og Knut Bohwim om forteller-tekniske grep for å uttrykke nevnte følelser på lerret. Hva de sier illustreres så langt som mulig med sekvenser fra deres egne filmer. I tillegg har jeg forsøkt å skape en emosjonell ramme rundt hver filmskaper som tilsvarer den han/hun diskuterer. "TÅKE: en Film Om Følelser - på film" settes i et film-teoretisk sammenheng; innledningsvis i en praktisk teoretisk tradisjon som starter med russeren Lev Kuleshov. Siden ser jeg på deler av 60 åras strukturalistiske film-semiologi og hvordan de tanker kan belyse resultatene i min film. Til slutt diskuteres det hele innen en post-strukturalistisk ramme.nor
dc.description.abstractMy project is one that combines theory and aesthetics: I try to find out whether any particular filmatic tecniques is needed in order to transmit emotions on screen. I look at 5 different emotions - namely being-in-love, terror, aggresion, tristess and happiness - and ask various film-directors to describe how they will communicate the repective feelings. What they say is illustrated with clips from their films. All this is done in my own film... This is a practical experience that follows a tradition that was initiated with the russian aesthetic Lev Kuleshov. Following the film is a written thesis that discusses the results in the film from a semiotic and post-structuralistic perspective.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleTåke : en film om følelser på filmen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorDalen, Sidselen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dalen, Sidsel&rft.title=Tåke&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1995&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36857
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1661en_US
dc.identifier.bibsys951388053en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata