dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:05:55Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:05:55Z | |
dc.date.issued | 1995 | en_US |
dc.date.submitted | 2002-10-01 | en_US |
dc.identifier.citation | Dalen, Sidsel. Tåke. Hovedoppgave, University of Oslo, 1995 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/27410 | |
dc.description.abstract | Problemstillingen i hovedfagsoppgaven min dreier seg om hvorvidt det finnes bestemte forteller-tekniske grep for å formidle bestemte følelser på film. De emosjoner jeg er ser på er forelskelse, angst, aggresjon, sorg og glede.
Hovedfagsoppgaven presenteres i to deler, nemlig en praktisk del og en teoretisk del.
I den praktiske delen - altså i "TÅKE: en film om følelser - på film" - prater film-regissørene Berit Nesheim, Ola Solum, Eva Isaksen, Marius Holst og Knut Bohwim om forteller-tekniske grep for å uttrykke nevnte følelser på lerret. Hva de sier illustreres så langt som mulig med sekvenser fra deres egne filmer. I tillegg har jeg forsøkt å skape en emosjonell ramme rundt hver filmskaper som tilsvarer den han/hun diskuterer.
"TÅKE: en Film Om Følelser - på film" settes i et film-teoretisk sammenheng; innledningsvis i en praktisk teoretisk tradisjon som starter med russeren Lev Kuleshov. Siden ser jeg på deler av 60 åras strukturalistiske film-semiologi og hvordan de tanker kan belyse resultatene i min film. Til slutt diskuteres det hele innen en post-strukturalistisk ramme. | nor |
dc.description.abstract | My project is one that combines theory and aesthetics: I try to find out whether any particular filmatic tecniques is needed in order to transmit emotions on screen. I look at 5 different emotions - namely being-in-love, terror, aggresion, tristess and happiness - and ask various film-directors to describe how they will communicate the repective feelings. What they say is illustrated with clips from their films. All this is done in my own film...
This is a practical experience that follows a tradition that was initiated with the russian aesthetic Lev Kuleshov. Following the film is a written thesis that discusses the results in the film from a semiotic and post-structuralistic perspective. | eng |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Tåke : en film om følelser på film | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2003-07-04 | en_US |
dc.creator.author | Dalen, Sidsel | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::310 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dalen, Sidsel&rft.title=Tåke&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1995&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-36857 | |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 1661 | en_US |
dc.identifier.bibsys | 951388053 | en_US |