Abstract
Chick lit er en sjanger mange har en mening om, men som få kan gi en fullgod definisjon av. Fra begrepet oppstod sent på 90-tallet, til i dag, har diskusjonene handlet om hvorvidt dette er god litteratur. Det blir ofte debattert hva påføringen av sjangermerkelappen har å si for kvinnelige forfattere. Fordi sjangeren så tydelig henvender seg til kvinner, undersøker forskere som regel om den har feministisk relevans.
Forfatteren Marian Keyes skriver om temaer mange mener er lite sjangertypiske. Allikevel regnes hun som en av sjangerens foregangsfigurer. I anmeldelser får Keyes som regel skryt for sjangerbruddene. Men når sjangeren er så lite enhetlig, er spørsmålet hva hun egentlig bryter med. Hvordan er det mulig å bryte med noe som tilsynelatende ikke har noen faste regler?
Oppgaven undersøker dynamikken mellom chick lit og forfatteren Marian Keyes gjennom resepsjonsanalyse. Den består av to deler, der den første undersøker resepsjonen av sjangeren og den andre resepsjonen av Marian Keyes forfatterskap. Analysen viser hvordan disse påvirker hverandre. Utgangspunktet er at chick lit ikke bare må forstås og diskuteres som potensiell feministisk litteratur, men også som sjangerlitteratur. Keyes hadde ikke blitt kjent for sine bruddelementer om hun ikke hadde skrevet innen sjangerlitteraturen.