Now showing items 1-14 of 14

  • Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline; Holmegaard, Henriette Tholstrup; Madsen, Lene Møller; Ulriksen, Lars (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)
    This paper investigates the experiences of students in science, technology, engineering and mathematics (STEM) during their first year in higher education, based on 874 Danish and 1314 Norwegian students’ responses to an ...
  • Jensen, Fredrik; Mork, Sonja Merethe; Kjærnsli, Marit (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)
    I dette kapitlet har vi sammenliknet naturfagskompetanser i rammeverket for PISA 2015 og den norske læreplanen i naturfag. Resultatene viser stor grad av samsvar mellom dokumentene. Det er størst samsvar mellom naturfaglæreplanen ...
  • Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    Dette kapitlet retter et kritisk, men konstruktivt blikk på naturfag, og foretar en gjennomgang av naturfag og naturfagdidaktikk innen forskning og i praksis. Kapitlet starter med å beskrive og diskutere naturfagets ...
  • Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
  • Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
  • Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
  • Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
  • Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid; Weyergang, Cecilie; Magnusson, Camilla G.; Ryen, Jostein Andresen; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas; Bakken, Jonas (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien ...
  • Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude; Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Senden, Bas; Lehre, Anne-Catherine W.G.; Frønes, Tove Stjern; Radišić, Jelena; Jensen, Fredrik; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    I Norge har naturfagprestasjoner på ungdomstrinnet i lang tid ligget under de andre nordiske landene, og de falt i tillegg med 13 poeng fra 2015 til 2019, noe som tilsvarer omtrent et halvt års skolegang. Derfor handler ...
  • Radišić, Jelena; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    I dette kapitlet undersøkes forskjellige aspekter ved elevers motivasjon i naturfag og matematikk på 9. trinn. Elevene blir gruppert etter seks ulike holdningsprofiler. Deretter undersøkes prestasjoner og bakgrunnsvariabler ...
  • Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Eriksen, Anna; Løvgren, Maria; Narvhus, Eva Kristin (Research report / Forskningsrapport, 2023)
    PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever ...
  • Rasmussen, Ingvill; Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik; Ludvigsen, Sten Runar (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I PISA 2015 undersøkes elevers ferdigheter i problemløsing ved samarbeid. Problemløsing ved samarbeid er en innovativ del av PISA-undersøkelsen og kommer i tillegg til lesing, matematikk og naturfag. Den innovative delen ...
  • Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Hatlevik, Ove Edvard; Nortvedt, Guri A.; Pettersen, Andreas; Rohatgi, Anubha (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
    I denne rapporten presenterer vi resultater fra PISA 2015. Undersøkelsen er utført ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I PISA-undersøkelsen ...
  • Bergem, Ole Kristian; Björnsson, Julius Kristjan; Blömeke, Sigrid; Hatlevik, Ove Edvard; Jensen, Fredrik; Kaarstein, Hege; Kjærnsli, Marit; Mork, Sonja M.; Nilsen, Trude; Olsen, Rolf Vegar; Rohatgi, Anubha (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)