Now showing items 1-5 of 5

  • Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    Dette kapitlet retter et kritisk, men konstruktivt blikk på naturfag, og foretar en gjennomgang av naturfag og naturfagdidaktikk innen forskning og i praksis. Kapitlet starter med å beskrive og diskutere naturfagets ...
  • Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude; Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Senden, Bas; Lehre, Anne-Catherine W.G.; Frønes, Tove Stjern; Radišić, Jelena; Jensen, Fredrik; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    I Norge har naturfagprestasjoner på ungdomstrinnet i lang tid ligget under de andre nordiske landene, og de falt i tillegg med 13 poeng fra 2015 til 2019, noe som tilsvarer omtrent et halvt års skolegang. Derfor handler ...
  • Frøyland, Merethe (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Students struggle with observing scientifically and connecting observations to scientific theory. This study investigates how students actually use observation in rock classification – a classical practical task in science ...
  • Remmen, Kari Beate; Frøyland, Merethe (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)
    Despite its rich learning potential, outdoor science activities are challenging to integrate in classroom teaching. Therefore, this paper synthesizes theory, findings and experiences from 20 years of research – and development ...
  • Bergem, Ole Kristian; Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude; Blömeke, Sigrid; Scherer, Ronny; Frøyland, Merethe (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
    Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en internasjonal studie i matematikk og naturfag for grunnskolen, som fra og med 1995 har blitt gjennomført hvert fjerde år. Norge har deltatt hver gang ...