Now showing items 1-15 of 15

  • Frønes, Tove Stjern (Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2017)
    Å lese og navigere på nettet handler om leseres atferdsmønster når de leser nett-tekster, og forener innsikt fra tekstvitenskap og leseforskning. Det sentrale begrepet navigasjon i nett-tekster innebærer å manøvrere mellom ...
  • Simers, Celine; Dewilde, Joke; Frønes, Tove Stjern (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
    Kritisk literacy og flerspråklig kompetanse er stadig mer relevante kompetanser for borgere i digitaliserte og globaliserte samfunn, og har også blitt tillagt mer vekt i den norske læreplanen. Kritisk literacy kan forstås ...
  • Frønes, Tove Stjern; Narvhus, Eva Kristin; Jetne, Øystein (Research report / Forskningsrapport, 2011)
    Våren 2009 deltok 65 land i PISAs fjerde hovedundersøkelse, der lesing var fokusområde. En tilleggsundersøkelse, som ble gjennomført i Norge og 18 andre land, målte elevenes ferdigheter i digital lesing.
  • Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
  • Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
  • Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
  • Magnusson, Camilla G.; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
  • Ryen, Jostein Andresen; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
  • Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I dette kapitlet avklarer vi begrepet kritisk leseforståelse og undersøker hvordan elevenes evne til å lese kritisk måles i PISA 2018 og nasjonale leseprøver. Vi finner at flertallet av elevene verken foretar reelle ...
  • Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
  • Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid; Weyergang, Cecilie; Magnusson, Camilla G.; Ryen, Jostein Andresen; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas; Bakken, Jonas (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien ...
  • Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude; Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Senden, Bas; Lehre, Anne-Catherine W.G.; Frønes, Tove Stjern; Radišić, Jelena; Jensen, Fredrik; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    I Norge har naturfagprestasjoner på ungdomstrinnet i lang tid ligget under de andre nordiske landene, og de falt i tillegg med 13 poeng fra 2015 til 2019, noe som tilsvarer omtrent et halvt års skolegang. Derfor handler ...
  • Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Eriksen, Anna; Løvgren, Maria; Narvhus, Eva Kristin (Research report / Forskningsrapport, 2023)
    PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever ...
  • Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Hatlevik, Ove Edvard; Nortvedt, Guri A.; Pettersen, Andreas; Rohatgi, Anubha (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
    I denne rapporten presenterer vi resultater fra PISA 2015. Undersøkelsen er utført ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I PISA-undersøkelsen ...
  • Lehre, Anne- Catherine W G; Frønes, Tove Stjern; Kaarstein, Hege (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
    Naturfag kjennetegnes ved begrepstung fagdiskurs, og elevers lese- og skriveferdigheter er avgjørende for deres forståelse i faget. I dette kapitlet undersøkes 8470 resonnerende elevsvar på 13 åpne biologioppgaver, som er ...